Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "enni" <e...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: NIRWANA
Date: Fri, 21 Nov 2003 15:05:03 +0100
Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
Lines: 40
Message-ID: <bpl62g$7ja$1@inews.gazeta.pl>
References: <0...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: nat02.rtk.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1069423504 7786 81.15.156.34 (21 Nov 2003 14:05:04 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 21 Nov 2003 14:05:04 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1165
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158
X-User: enni
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:240947
Ukryj nagłówki
Użytkownik "gOnia" <n...@i...pl> napisał w wiadomości
news:0300.000005f7.3fbdfdb6@newsgate.onet.pl...
> W ostatnim czasie na lekcjach języka polskiego przerabialiśmy wiersz pt: "
Hymn
> do Nirwany ". Czy uważasz że po takiej lekcji człowiek ma większą ochotę,
by
> znaleźć sie w stanie, który następuje po zupełnym wyzbyciu się woli
życia???
> Czyli siły pchającej człowieka ku cierpieniu, bólowi, poczuciu,
niespełnienia,
> itp. Stan taki powoduje, że następuje osłabiebie poczucia rzeczywistości i
> zmniejsza się odczuwanie cierpienia.
> Czy uczeń na lekcji mający problemy z psychiką nie będzie popadał w coraz
to
> głębszą i postępującą depresję??
> POd koniec lekcji nauczyciel jest w stanie ubliżyć i nie zdaje sobie
sprawy, że
> pozostawił już ślad w psychice dziecka....
Po takiej czy innej lekcji uczeń może być w różnym stanie, teoretycznie
istnieje wiele możliwości :-)
W nirwanicznej metaforyce tkwi mistyczna i nihilistyczna symbolika, prócz
makabrycznej otchłani także błękitny spokój. Fascynacja otchłanią, próżnią,
obłędna monotonia, błędne koło to tylko odmiany ekstazy, w której przestają
działać prawa równowagi psychicznej. Ale nie zauważyłam nigdy, by ktokolwiek
traktował Schpenhauerowską recepcję nirwany w literaturze modernistów jako
wyzwolenie z continuum życia :-) Choćby na chwilę. Raczej odbiór bliski jest
estetycznej kontemplacji. Czemuś na kształt metafizyki dźwięku, który
wyzwolony zostaje przez sztukę. Gdy zadzwoni dzwonek, wystarczy się
otrzepać :-)
Inną sprawa, że prowadzący zajęcia nie powinien wprowadzać uczniów w stany
za bardzo ingerujące w ich świadomość. Podobny problem mógłby pojawić się w
przypadku odmian dramy i skoncentrowaniu na przeżywaniu, ale n-l powinien
odpowiednio zorganizować przebieg zajęć :-)
enni
|