NLP

1. Data: 2000-11-01 21:25:45

Temat: Re: NLP
Od: "Mariusz" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czesc jestem Agnieszka. Jestem studentka psychologii i mam pytanie.Czy
moze
> jest tu ktos, kto ma krytyczne uwagi na temat programowania
neurolingwistycz
> nego.? Na sieci jest duzo inf. na ten temat, ale wszyscy tam sa tym
zachwyce
> ni, a to przecierz niemozliwe zeby istnialo cos co nie ma zadnych wad.
Czeka
> m z niecierpiliwosca na wasze opinie.

No właśnie, może coś o wadach teorii
bo w temacie praktyka
w NEURONIE na www.nlp.pl znalazłem oto:

-.IDENTYFIKACJA Z TRUPEM
-
-.Ale co maja zaduszki wspolnego z psychoterapia? Po prostu ciag wolnych
-.skojarzen jak to w psychoterapii. Przypomnialo mi sie jak, trzy lata temu
pilem na
-.Starym Miescie piwo z pewnym inzynierem z Kanady, który tez jest trenerem
-.NLP i w dodatku zauroczonym psychoterapii, filozofii New Age i podobnymi
-.sprawami (wojskowi w USA, zajmujacych sie psychologia okreslaja to mianem
-.S.W.S. czyli Strange Weird Shit). Otóz opowiedzial mi ze ostatnio pracuje
nad
-.technika, ktora nazywa "Identyfikacja ze Zmarla Osoba! Pomyslalem wowczas,
ze
-.dla kazdego cos milego i kazdemu wedlug potrzeb, ja wole identyfikowac sie
-.zyjacymi i to dobrze oraz przyjemnie!
-.
-.Przypomnialo mi to jednak, 3 oddzielne sytuacje sprzed bodajze roku, gdy
-.najpierw znajoma psychoterapeutka, lekarz psychiatra pytala mnie o tego
magika
-.od zmarlych, poniewaz miala pacjenta w psychozie, ktory nabawil sie jej po
-."pracy" tego magika. Nastepnie zadzwonila do mnie kobieta, proszac o
-.konsultacje poniewaz byla na takim warsztacie niby NLP (zgadnij u kogo?) i
-.odtad ma leki (boi sie bez powodu). Potem mialem kontakt z osoba, ktora
-.organizowala takie "szkolenie" (odgadnij zawod prowadzacego) i jeden z
-.uczestników odjechal na pogotowie psychiatryczne podczas gdy prowadzacy
sie
-.nie zainteresowal tym! Zeby to wygladalo na nagonke na "magika" to powiem
ze
-.dotarlo do mnie sporo informacji o podobnej tresci i autorzy tych "dzalan
-.psychologicznycznych" byli krajowi, plci obojga. To co bylo dla nich
wszystkich
-.wspolne to brak wyksztalcenia w dziedzinie psychologii klinicznej lub
psychiatrii
-.albo chociaz medycyny! Najczesciej wystepujacym rodzajem wyksztalcenia
byla
-.inzynieria po politechnice. drugie miejsce zajmowala lingwistyka
(stosowana?) na
-.trzecim byla pedagogika!

1. Data: 2000-11-05 15:00:58

Od: "Konrad Milczar" <a...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zachwyce
> ni, a to przecierz niemozliwe zeby istnialo cos co nie ma zadnych wad.

NLP to stosunkowo nowy wynalazek wiec nic dziwnego, ze jak na razie
widac same zalety. Poczekaj troszeczke az tegie glowy wezma to do
dalszej obrobki... pewnie wyjdzie, ze od cwiczen sie mecza galki oczne.
Jak wynalezli bombe atomowa to tez sie na poczatku strasznie jarali,
dopiero pozniej odkryli wady przez duze "w"....

Taka tam moja subiektywna opinia...

1. Data: 2000-11-05 15:27:32

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

MonikaK <m...@d...pg.gda.pl> w artykule
news:8u1ad7$20d$1@korweta.task.gda.pl pisze...
> [...]
zachwyce
> ni, a to przecierz niemozliwe zeby istnialo cos co nie ma zadnych wad.

Jak na pewno zdazysz sie jeszcze przekonac, NLP nie jest niczym nowatorskim.
Przyklad: "kotwiczenie" to nic innego jak warunkowanie klasyczne (przy war.
z emocjami to byla chyba jakas ladna nazwa). Oczywiscie sa jeszcze elementy
innych szkol psych., a to wszystko zbite w NLP. Cos tam moze i dodali, ale
najistotniejsze rzeczy w "programowaniu" wymyslono juz znacznie wczesniej.
Oczywiscie "Masterzy" programowania neurolingwistycznego wiedza jak leczyc
niektore nerwice lekowe, ale jak to wszystko naprawde dziala, to juz raczej
nie wiedza. Jak Cie to interesuje to poczytaj jakies ksiazki na ten temat,
ale nie wierz w te wszystkie bajki o cudownych efektach. NLP jest o tyle
dobre, ze integruje ze soba kilka rodzajow terapii. Laik moze na tym
skorzystac, bo jest tam pare ciekawych rzeczy (np. jak rozpoznac kiedy
czlowiek klamie, po ruchach galek ocznych). Ale jako studentka psychologii
potraktuj to jako ciekawostke i powiedzmy wstep do bardziej szczegolowych
zagadnien.

--
A. S.
ICQ: 93514181

1. Data: 2000-11-06 10:39:04

Od: "Dark" <d...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik MonikaK <m...@d...pg.gda.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8u1ad7$20d$...@k...task.gda.pl...
> Czesc jestem Agnieszka. Jestem studentka psychologii i mam pytanie.Czy
moze
> jest tu ktos, kto ma krytyczne uwagi na temat programowania
neurolingwistycz

Witam

Nie trzeba być psychologiem aby stwierdzić po bliższym zapoznaniu się z
teorią NLP, że to po prostu...zwykły kit.

Pewne rzeczy z NLP rozbawiły mnie do rozpuku.
A jak się to ma do "prawdziwej" psychologii dowiesz się zapewne w następnych
latach studiów psychologicznych.

Swoim wydźwiękiem NLP przypomina mi teorię inteligencji emocjonalnej
Golemana czyli fanzolenie bez rzetelnego udokumentowania i powoływania się
na konkretne badania psychologiczne.

Dark

1. Data: 2000-11-06 11:00:25

Od: "roger" <r...@e...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

> teorię inteligencji emocjonalnej
> Golemana czyli fanzolenie bez rzetelnego udokumentowania

Za to stworzenie spójnej koncepcji psychofizycznej człowieka. Owszem - z
pewnymi elementami udokumentowania.
I dyskusji międzykulturowych ...

> i powoływania się
> na konkretne badania psychologiczne.

JAK psychologicznie chcesz zbadać układ immunologiczny?

rgr

1. Data: 2000-11-06 13:37:07

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dark <d...@m...com.pl> w artykule news:urt5u8.f4o.ln@ajk.pl
pisze...

> Witam
>
> Nie trzeba być psychologiem aby stwierdzić po bliższym zapoznaniu się z
> teorią NLP, że to po prostu...zwykły kit.

Nie jest to zwykly kit z racji tego, ze czerpie z innych ugruntowanych juz
teorii.

> Pewne rzeczy z NLP rozbawiły mnie do rozpuku.

Co na przyklad?

> Swoim wydźwiękiem NLP przypomina mi teorię inteligencji emocjonalnej
> Golemana czyli fanzolenie bez rzetelnego udokumentowania i powoływania się
> na konkretne badania psychologiczne.

Inteligencja emocjonalna nie jest, po pierwsze, teoria Golemana. On
spopularyzowal tylko to zagadnienie. Jesli juz siegac do zrodel to musza to
byc Mayer i Salovey. Ponadto EQ mozna oprzec na funkcjonowaniu ciala
migdalowatego i hipokampa (patrz: LeDoux). Nie ma tu zadnej magii. Emocje sa
filtrem dla poznania, to tez nic nowego. Ksiazka Golemana jest publikacja
popularno-naukowa, nie opisuje zatem bardziej zlozonych aspektow EQ, acz
wiedza tam wylozona jest calkiem przyzwoicie. Twoja krytyka jest zatem
nieuzasadniona. Z czym to sie wiaze? Po prostu nie wiesz, czym jest ta
inteligencja emocjonalna o ktorej "fanzoli" Goleman. Jesli sie myle, to
wysun jakies rzeczowe argumenty przeciw tej teorii. Zanim jednak znowu cos
nieopatrznie palniesz, doczytaj troche na ten temat.

--
A. S.
ICQ: 93514181

1. Data: 2000-11-06 20:49:59

Od: "Ewa" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz" był uprzejmy zauważyć m.in.
> [...]
> byla
> -.inzynieria po politechnice. drugie miejsce zajmowala lingwistyka

---------------- dorzucę jeszcze psychoterapeutę z kupionym na bazarze dyplomem
politechniki (dowód - sprawa sądowa)
potem krótki kurs psychoterapii - NLP i zatrudnienie w Szpitalu Psychiatrycznym
.(znanym !!).... jako fachowiec...
tudziez prywatna praktyka w Spółdzielni Medycznej ze specjalnościa - psychoterapeuta,
psycholog, specjalista w zakresie
prawa pracy....
Ta osobę akurat znam i wiem, że jest czystym hohsztaplerem, ale jak to weryfikować w
kontaktach gdy potrzebujemy
faktycznie rady fachowca?
Pozdrowienia Ewa

1. Data: 2000-11-07 09:36:05

Od: "Dark" <d...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik roger <r...@e...put.poznan.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8u62dt$loq$...@r...torun.pdi.net...

> JAK psychologicznie chcesz zbadać układ immunologiczny?

Tym zajmują się biologowie a psychologowie powinni czerpać z ich wiedzy
pełnymi garściami. I niekiedy to robią z godnym pochwały skutkiem.(Strelau,
Tomaszewski) Służy to podnoszeniu poziomu psychologiijako nauki. Jednak nie
służy jej NLP. Dla mnie jest to seria pobożnych życzeń trafiająca w pustkę.
Proszę mi podać poważne źródło psychologiczne, które potwierdza NLP.

Dark

1. Data: 2000-11-07 10:02:03

Od: "Dark" <d...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paker <p...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8u6c68$asv$...@n...tpi.pl...

> Inteligencja emocjonalna nie jest, po pierwsze, teoria Golemana. On
> spopularyzowal tylko to zagadnienie.

Pełna zgoda-użyłem tylko skrótu.

> [...]
> popularno-naukowa, nie opisuje zatem bardziej zlozonych aspektow EQ, acz
> wiedza tam wylozona jest calkiem przyzwoicie.

Jest to chyba zbyt ryzykowne stwierdzenie, że jest to wiedza. Dla mnie są to
raczej domniemania. Goleman przypisuje EQ taka role jaką przypisuje się
ogólnie IQ. Jest to moim skromnym zdaniem przesada.
I jeszce ta marketingowa forma, która trafiła bez problemu na amerykański
postmodernistyczny grunt.

A do reszty się nie odniosę, ponieważ to Ty powinieneś sięgnąć do lektur
Brzezińskiego, Strelaua czy Hornowskiej. Moze wtedy wiedziałbyśjakie jest
miejsce EQ i IQ we współczesnej psychologii.
I jeszce jedno, żeby móc coś udowadniać trzeba to rzetelnie badać a potem
weryfikować. Wymienieni przeze mnie badacze oprócz swoich badań opieraja
swoja wiedzę na takich autorytetach jak: Jensen czy Eysneck.
Gdzie tu miejsce na Golemana, który tak naprawdę zalicza się do grona tych
ludzi, którzy uprawiają tzw. psychologię humanistyczną. Goleman to dla mnie
populista. To tyle.

Dark

zlosc
MEelissa...! czy to miłość?