Nasiona z Florpaku

11. Data: 2001-01-13 20:53:36

Temat: Re: Nasiona z Florpaku
Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> napisał w
wiadomości news:93laap$ilh$1@news.tpi.pl...

> Użytkownik "Robert Wyszogrodzki" <r...@a...net> napisał w
wiadomości

> Pozycje te są kierowne dla zawodowców.
> A z tego co wiem niektóre z tych pozycji były wykupywane przez szkółkarzy
po
> to by profani nie mieli dostepu do tej wiedzy.( jakoby tajemnej).
> No bo co by to było , żeby taki amatorek hodowal sobie setki roslin dla
> znajomych po cenie kilku groszy za sztuke.

> Robercie nie licz na to by szkółkarze ujawnili swe tajemnice...
> Ilu z nich jest obecnych w necie czy na grupie?
> Ale jeśli sa to tylko w celach reklamy swej firmy.
> Amatorzy , ogrodnicy , pasjonaci , hobbyści, nie dawajcie sie oszukiwać.

A na czym takie oszustwo moze polegac? Ja zawsze przeplacalem, to wiem, ale
moze duzo czesciej przeplacalem, niz sadze (3 lata temu dalem 250 za
'Alberta Blue', teraz takiego moge kupic za 50 zl).

Naprawde sadzisz Jacku, ze koszty sa tak male, ze zysk wystarcza na
wykupywanie 20-30 tysiecznego nakladu ksiazek Bartelsa lub Terpinskiego?
Przy takim popycie te ksiazki powinny stac sie bestsellerami ogrodniczymi, a
tymczasem nie ukazalo sie ani jedno wydanie tych ksiazek od prawie 20 lat,
inne, podobne ksiazki mialy naklad juz rzedu 1/4 jak wspomniane wczesniej i
wydawane z udzialem dotacji.
Zyski moze nie sa male z dobrze ustawionej produkcji i szybkim zbycie setek
tysiecy np. iglakow. Problem w tym, by sie tego doczekac. Kiedys
dowiedzialem sie o klopotach pewnego biznesmena spod Warszawy, ktory
zwabiony olbrzymimi zyskami z dzialalnosci szkolkarskiej wysial swierki
srebrne na kilkudziesieciu hektarach i blagal CNOS (lata wczesne
osiemdziesiate), aby od niego to kupili (oczywiscie bez skutku).

> Rzeczywiste koszty produkcji roślinnnej i szkółkarskiej oto jest
> temat...........oto jest pytanie.......

Tak, bo niewielu prowadzi ksiazke przychodow i rozchodow i czesto nie wlicza
sie wlasnego wkladu czasu i pracy, jak to w rolnictwie. Sadze jednak, ze
koszty sa wyzsze niz sie wydaje nabywcom.

Pozdrawiam
Andrzej Opejda
http://www.iko.pl

12. Data: 2001-01-13 22:38:10

Temat: Re: Nasiona z Florpaku -Lista
Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgodnie z obietnicą lista książek mogących pomóc amatorom w rozmnażaniu
roślin metodami naturalnymi - z nasion -
Kolejność książek jest przypadkowa. Daty wydania określają tylko wydanie
które posiadam. Może były wcześniejsze czy późniejsze . Ale ustalenie
terminów innych wydań to temat pracy doktorskiej.
I tak:

1. Rozmnażanie drzew i krzewów ozdobnych A. Bartels PWRiL 1982
( Mikro biblia)

2. Biologia nasion i nasiennictwo M. Lityński PWN 1970
( Nie tylko nasiona drzew ozdobnych )

3.Uprawa roślin ozdobnych S.Wóycicki PWRiL 1957
( Cegła ale nadal podstawa kształcenia ogrodników )

4.Hodowla lasu W. Niesterow PWRiL 1954
( Książka ideologicznie błędna ale merytorycznie bardzo cenna)

5.Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych 3 tomy J. Hryniewicz - Sudnik. B.
Sękowski, M. Wilczkiewicz
PWN 1990
( Metody rozmnażania nie tylko z nasion . Książka nie najlepiej wydana ale
zawartość bardzo cenna - dużo praktycznych rad )

6.Rozmnażanie drzew i krzewów nagozalążkowych J. Hryniewicz - Sudnik. B.
Sękowski, M. Wilczkiewicz
PWN 1991
( Wydanie jedno tomowe bardzo poszukiwana pozycja )

7. Szkółkarstwo E. Błaszczyk J.Ślaski PWRiL 1962
( Podręcznik dla szkół proste solidne podstawy )

8. Fizjologia roślin Eike Libbert PWN 1981
( Dla zajmujących się chemią roślin dla profana rzecz ciężkawa . Chemia
auksyn...itd)

9.Ogrodownictwo w tabelach p.zbior. Nora Krusze PWRiL 1986
( Dla wielbicieli zestawień i tabelkologów rzecz praktyczna )

10.Drzewa i krzewy W. Bugała PWRiL 1991
( Opisy roślinek gdzie niegdzie skrócone opisy rozmnażania z nasion)

11.Drzewa struktury i funkcje Martin H. Zimmerman, Claud L. Brown PWN 1981
( o rozwoju z nasion prawie nic ale bez przeczytania tej książki nie możemy
mówić , że coś o drzewach wiemy)

12.Drzewa i krzewy iglaste W. Seneta PWN 1987
( Przy opisach roslin czasami są dane dotyczace rozmnażania.)

13. Drzewa i krzewy liściaste W. Seneta tom 3 ostatni wydano w 1996 r -
część D-H
( Uwagi jak wyżej choć opisów rozmnażania z nasion praktycznie nie ma ale
są za to skrócone opisy samych nasion)

Ta porcja powinna wystarczyć.
Jak zdobyć te książki nie pytajcie nie wiem..
Może zalegają półki w jakiś zakładowych bibliotekach.
Kiedyś trafiłem na wyprzedaż takiej biblioteki w likwidowanym zakładzie .
Każda książka była po złotówce bez względu na tytuł. Rewelacja ....
Uszanowanie
Jacek

13. Data: 2001-01-13 23:41:26

Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

szkółkarzy

Miałem znajomą w księgarni co odkładała mi książki, nie tylko ogrodnicze,
kiedyś były takie czasy.
I to własnie ona opowiadał mi jak uratowała dla mnie jeden egz. własnie
Bartelsa bo przyszedł facet i zakupił wszytkie egz i jeszcze sie upewniał
czy na pewno wydano mu wszystko co było w magazynie. I nie był to zbieracz
makulatury tylko klijent często kupujacy ksiązki ogrodnicze..
Zanam ten jeden przypadek .

> [...]
> moze duzo czesciej przeplacalem, niz sadze (3 lata temu dalem 250 za
> 'Alberta Blue', teraz takiego moge kupic za 50 zl).

Procedr polega między innymi na tym, że sprzedaje sie rośliny nie
spełniające odpowiednich wymagań jakościowych.
Pomijam holenderski sposób sprzedawania.
Wielu producentów dzisiaj swoja produkcję szkółkarska sprzedaje do USA, i na
zachód Europy.
W pkt sprzedazy widzimy materiał poza wyborem w cenie poza dopuszczalną i
akceptowalną zdrowym rosadkiem granicą.

Ta samą rośline można kupić w jednym punkcie za 5 zł w innym za 60 zl .

Jak tak sie dokładnie przyglądać to rośliny są często chore , źle
szkółkowane, wykopywane z zagonów i udają ,ze rosły w donicach.

Jedynym sposobem juz wypraktykowanym jest mówienie na głos w obecnosci
innych klijentów; co to jest za nalot czy na pewno nie jest to mączniak. Czy
te drzewko nie jest za bardzo przeazotowane..Czy na peno na tym iglku nie ma
przedziorków bo tak słabo wygląda itp.
Po takich wejściach sprzedawcy mnie juz znaja i z góry mówią: Ta roślinak
jest kiepska ale ze szkółki przywiozę specjalny egzemplarz.

> [...]

> inne, podobne ksiazki mialy naklad juz rzedu 1/4 jak wspomniane wczesniej

Zgadza się Minister Edukacji część tego rodzaju wydawnicw dotował.
Komu to przeszkadzało. Bo teraz zdobycie czegokolwiek z tej dziedziny jest
cudem.

No własnie kto blokuje takie wydawnictwa. W PWN czy też PWRi L ? Czy jakiś
geniusz prywatyzacji ........
Dawniej 20 000 tys Bartelsa to kropla w morzu . Dziś nie do kupienia. Takie
czasy ..
Mamy tylko niemieckie czy tez angielskie zdjecia ogrodów w kolorowych
ksiązkach ale żadnej wiedz y praktycznej jak rośliny hodować.

> [...]
> srebrne na kilkudziesieciu hektarach i blagal CNOS (lata wczesne
> osiemdziesiate), aby od niego to kupili (oczywiscie bez skutku).

Ciekawe gdzie jest ten jak myśłe spory juz lasek.

> [...]
> sie wlasnego wkladu czasu i pracy, jak to w rolnictwie. Sadze jednak, ze
> koszty sa wyzsze niz sie wydaje nabywcom.

Rosliny rozmażane z nasion dają zysk po wielu latach a szczepione wymagaja
sporego nakładu pracy ręcznej.
i zaplecza, dobrej ręki i matecznika prowadzonego wiele lat . I to jest na
pewno prawda.

Mam pytania dwa;

Ile kosztuje 1000 szt. 'Alberta Blue'

1.W Holadndi na giełdzie
2. W pkt sprzedaży w dużym mieście
3. W szkółce podmiejskiej

Ile kosztuje 1000 szt modrzewia japońskiego
w klasie I
1.W Holadndi na giełdzie
2. W pkt sprzedaży w dużym mieście
3. W szkółce podmiejskiej czy też leśnej. ( i czy wogóle jest )

.Może ktoś wie ;-)))
Uszanowanie
Jacek

14. Data: 2001-01-14 10:28:30

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Ale jeśli sa to tylko w celach reklamy swej firmy.

Dziekuje, wreszcie czuje sie doceniony. Szkolkarzem jestem z dziada
pradziada.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

15. Data: 2001-01-14 21:19:25

Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal Wolski" <r...@p...com> napisał w wiadomości

> Dziekuje, wreszcie czuje sie doceniony. Szkolkarzem jestem z dziada
> pradziada.

Pisząc to miałem na myśli facetów co wpinaja swe reklamowe interesy na nasze
ogrodowe spory.
Chcąc dojść do genotypu moich zainteresowań ogrodniczych odkryłem , że
jeden z moch przodków posiadał całkiem spore przedwojenne szkółki.
Sprawe aktualnie badam w związku z reprywatyzają. Może ten pałacyk i te
hektary odzyskam.;-))))))))))
I też będe szkółkarzem :-}
Uszanowanie
Jacek

16. Data: 2001-01-15 00:14:20

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Zwiazek Szkolkarzy Polskich wydal niedawno ksiazke, ze spora ilosci
dokumentow o przedwojennych szkolkarzach. Sprobuj dotrzec do tej publikacji,
moze Ci pomoze w poszukiwaniach?

17. Data: 2001-01-16 12:59:20

Od: "Kronopio" <c...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> wrote in message
> Zgodnie z obietnicą lista książek mogących pomóc amatorom w rozmnażaniu
> roślin metodami naturalnymi - z nasion -

Dziękuję za listę :-))
Kronopio
ICQ 82543201

18. Data: 2001-01-16 13:54:13

Od: "Kronopio" <c...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 6.Rozmnażanie drzew i krzewów nagozalążkowych J. Hryniewicz - Sudnik. B.
> Sękowski, M. Wilczkiewicz
> PWN 1991
> ( Wydanie jedno tomowe bardzo poszukiwana pozycja )

Znalazłam tę pozycję w księgarni internetowej merlin , jest też
"Dendrologia" Senety.
Kronopio
ICQ 82543201

19. Data: 2001-01-16 14:32:59

Od: <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam tylko nadzieję, że ktoś z Was się skusi, przeczyta i będzie (tak miły)
udzielał konsultacji w grupie Ogrody.

20. Data: 2001-01-16 20:30:54

Temat: Odp: Nasiona z Florpaku -Lista
Od: "Tadeusz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesia podała jeszcze pozycję "Rozmnażanie roślin w domu
i w ogrodzie" Wolfganga Kawollka
Przepraszam że ujawniam priv ale to akurat chyba ne wadi.
Tadeusz

Użytkownik Jacek Kaliszan <k...@o...wroc.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:93ql9d$71h$...@n...tpi.pl...
> [...]
> Kiedyś trafiłem na wyprzedaż takiej biblioteki w likwidowanym zakładzie .
> Każda książka była po złotówce bez względu na tytuł. Rewelacja ....

stephonatios - potrzebna pomoc
szczepienie różaneczników
Re: Co to jest ogród?
Iglak sie puszcza
fontanny, wazony, figury ogrodowe z betonu ... - mała architektura ogrodowa