Nowy - prośba o rady

21. Data: 2004-09-18 22:22:00

Temat: Re: Nowy - prośba o rady
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:212c.000001a6.414caa3d@newsgate.onet.pl Zbigniew
Mazur <f...@t...pl> napisał(a):

> Ja polecam nie wszystkie cisy, ale konkretna odmianę Taxus x media
> `Hicksii`.Według mojej oceny wykazuje efekt heterozji i jest znacznie
> żywotniejsza niż jej rodzice. Widziałem wiele zabiedzonych cisów,
> ale nie z tej odmiany.
> Swoją radę popieram wieloletnim doświadczeniem. Posadziłem już ich
> kilkaset, nie tylko w swoim ogrodzie.

Hejka. No, już dobrze. ;-) Zapamiętam tego ''Hicksii'' sobie. :-)
Pozdrawiam konsensusowo Ja...cki

22. Data: 2004-09-18 22:24:21

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Rajmund M wrote:
> Jestem tutaj po raz pierwszy i po raz pierwszy w życiu stałem się
> właścicielem ogrodu przydomowego (że o domu nie wspomnę ;-) ). Nie mam
> absolutnie zielonego pojęcia jak się do niego zabrać, co w nim robić,
Narysuj ogród w skali 1:100, zorientuj do stron świata i zrób
inwentaryzację.
Wrysuj dom, granice ogrodu, istniejące ścieżki, bramę wjażdową, podjazd do
domu, małą architekturę, pompę ogrodową, beczki i zbiorniki na wodę,
poziomice itp. Zaznacz strefy cienia w okresie wegetacji.
Następnie wrysuj drzewa i krzewy, zaznaczając pień i zasięg korony. Wpisz
przy nich gatunki i odmiany. Ponumeruj je. Na innej kartce zgodnie z tą
numeracją opisz je.
Wrysuj planowany żywopłot.
Wydziel kwaterę sadowniczą, warzywniczą, ozdobną i rekreacyjną.
Z każdej z kwater pobierz próbki gleby i zanieś do Stacji Rolniczo
Chemicznej. Opisz próbki nazwami kwater. Z sadu pobierz próbkę z warstwy
wierzchniej (głębokośc szpadla) i z warstwy leżącej pod nią też na szpadel.
Opisz je.
W stacji poproś o zalecenia i zgodnie z nimi zwapnuj lub nie. Możesz też w
zależności od zaleceń skorygować teraz i/lub na wiosnę zasobność gleby
odpowiednimi nawozami sztucznymi. Poproś o zbadanie na zawartość fosforu,
potasu, magnezu. Badanie na azot zrób na wiosnę ewemtualnie teraz.
Należało by też zbadać zawartość makro i mikroelementów oraz zawartości
próchnicy. Będą one kilkakrotnie droższe od tych podstawowych.
Przywieź wywrotkę obornika i przekop na 1/3 areału warzywnika.

> kiedy, jakie stosować środki, narzędzia, itd. Wdzięczny będę za wszelkie
> rady, w szczególności wskazanie godnych zaufania fachowych wydawnictw
> (książek, czasopism) oraz witryn internetowych. Proszę również o
Zaprenumeruj Działkowca.

> [...]
> najbliższym czasie. Oto garść szczegółów:
> Działka ma powierzchnię 16,5 arów (czyli jest wielka!). Całość jest dość
> żałośnie zaniedbana. Na części (ok. 1/3) rośnie trawa, pozostała część
> porośnięta jest wszelkiego rodzaju krzewami i drzewami owocowymi - orzechy
> włoskie, śliwy, grusze, jabłonie, porzeczki, winogron.
> Chciałbym pozbyć się części krzewów, posadzić parę nowych, uporządkować
> teren, zasiać więcej trawy. Od strony ulicy chcę posadzić żywopłot wzdłuż
> płotu. Marzy mi się taki rosnący na wysokość 1,5-2 metrów.
Isniejących nasadzeń ani nie wycinaj ani nie przesadzaj. Przynajmniej tej
jesieni. Przekop ziemię między nimi widłami amerykańskimi, wybierz korzenie
i kłącza chwastów. Zwapnuj i nawieź zgodnie z zaleceniami.

> W kącie ogrodu
> zechcę zrobić kącik zielarsko-warzywny, oddzielony od reszty jakimiś
> krzewami, np. agrestem, porzeczkami.
W warzywniku zaplanuj płodozmian. Podziel go na 6 części. Na dwie daj
obornik. Na pozostałych częściach będą korzeniowe, motylkowe, cebulowe,
psiankowe. Można wydzielić jeszcze jedną część z warzywani wieloletnimi:
szczypiorek, siedmiolatka, szczaw, rabarbar.
Nie uprawiaj warzyw pod drzewami.
Tam gdzie dałeś obornik będziesz uprawiał dyniowate i kapustne, potem w
następnym roku cebulowe (po dyniowatych) i korzeniowe (po kapustnych),
potem w kolejnym roku po cebulowych psiankowe, a po korzeniowych motylkowe.
Po nich znowu obornik.

> Od czego powinienem zacząć? Czego się wystrzegać? Jakie narzędzia kupić w
> pierwszej kolejności?
Nie podałeś w jakiej strefie klimatycznej mieszkasz, jaka jest rzeźba
terenu.
Narzędzia: taczka, szpadel, widły amerykańskie, widły do gnoju, łopata,
grabie szerokie, wąskie, motyczka prostokątna, sercówka, pazurki,
strzemiączko, kilka wiader plastikowych.

Jakie gatunki roślin najlepiej będą się nadawały na
> żywopłot? Pytań jest mnóstwo. Za chwilę biegnę do najbliższego centrum
> ogrodniczego pytać o rady, ale mam nadzieję na praktyczne porady od Was.
Na początku nie daj się namówić na żadną chemię.
Zamiast tego stosuj odpowiednie zabiegi agrotechniczne i uparawiaj tylko te
odmiany które z uwagi na odporność na choroby i szkodniki są zalecane na
działki.
Najpierw zajmij się warzywnikiem bo to najprostsze.

Możesz też zamówić projekt ogrodu u architekta terenów zielonych i zatrudnić
poleconych przez niego wykonawców. To też jest dobre wyjście mając na
uwadze szybki efekt.
--
Dziadek

23. Data: 2004-09-18 22:37:50

Od: "Teresa" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:fDX2d.49418$787.19518@fe2.columbus.rr.com...

> Wystrzegaj sie pochopnego niszczenia roslin, ktore juz tam sa.

Zastanów się, może nie wszystkie drzewa są do wycięcia,duże dodaje ogrodom
dostojeństwa.

> . A trawy daj jak najmniej.

Ja jestem jednak za trawą ,jest tłem dla kwiatów a jest też gdzie poleżeć i
odpocząć.

Pozdrawiam TeresaR

24. Data: 2004-09-18 23:01:38

Od: "Elcia W." <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pomocny być może program do projektowania ogrodów, albo Garden Composer albo
Landscape - po tym jak zastosujesz rady Dziadka i będziesz miał już wyrys
tego co już masz.
Myślę sobie, że łatwiej potrenować przesadzanie na ekranie niż realnie :)))

pozdrawiam
ela

25. Data: 2004-09-19 00:18:31

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Rajmund M" <t...@a...es> wrote in message

> Dlaczego?

Bo potem tylko klopot z koszeniem. W dodatku to chwast niesamowity,
wlazi na grzadki jak szalona.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

26. Data: 2004-09-19 00:57:24

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dziadek" <d...@p...onet.pl> wrote in message

> Parsknąłem ze śmiechu, bez chemii się nie obejdzie bo nawet nasza poczciwa
> sól kuchenna i insze używki to chemia. A woda, tlen i wszystko dookoła tysz
> chemia, hi hi hi

Ja bym raczej roslin nie solil :-)
A "chemia" oczywiscie oznacza z grubsza "sztucznie wyprodukowane srodki chemiczne".
Granice sa plynne, wiem o tym.

Pozdrowienia,
Michal

27. Data: 2004-09-19 01:11:00

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

<Udziadeksu?@wro.vectranet.pl> wrote in message

> [...]
> Należało by też zbadać [...]
> Przywieź wywrotkę obornika i przekop na 1/3 areału warzywnika.
... itd.

Niewatpliwie podejscie skuteczne i bardzo naukowo poprawne.
Ale ja gdybym mial tak robic, to czym predzej bym dzialke sprzedal
i przeniosl sie do mieszkania w bloku.

A mozna taz tak:
Sadz lub siej co Ci sie podoba gdzie Ci sie podoba. Jesli bedzie dobrze roslo,
znaczy, ze warunki ma dobre. Jesli zle, nie powtarzaj tej rosliny, a ta zle posadzona
sama padnie. Z grubsza pomysl jak chcesz, zeby ogrod wygladal i pracuj nad nim
po malym kawalku, czesto modyfikujac plany.

Pozdrowienia,
Michal

28. Data: 2004-09-19 07:34:26

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:E053d.20314$_z4.354@fe1.columbus.rr.com...
> [...]
>
> Niewatpliwie podejscie skuteczne i bardzo naukowo poprawne.
> Ale ja gdybym mial tak robic, to czym predzej bym dzialke sprzedal

Ufff....przeczytałam te porady i podobne odczucia jak Michał...gdybym 9 lat
temu zapytała się na grupie co robić, to taka rada tak by mnie przeraziła,
nie miałabym teraz ogrodu :))) To tylko 16 arów terenu, wcale nie tak dużo
powolutku samo się zagospodaruje :) Bez tych badań, wapnowania itd.
większośc roślin i tak urośnie

Pozdrawiam
Kaśka

29. Data: 2004-09-19 19:55:40

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

> A ja mam inne podejscie. Zdecyduj sie na ogrod bez chemii i nie kupuj
> opryskiwacza.
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Popieram Po co nam ta chemia? tylko raka powoduje, glebe truje, wode truje, zwierzeta
ptaki truje....

Jak sie zdecydujesz na ogrod bez chemii, zobaczysz, co Ci bedzie roslo dobrze, a co
bedzie cherlawe. Wywal cherlawe, dosadz innych, ktore nie wymagaja chemikaliow do
przetrwania. Jesli bedziesz mial w ogrodzie warzywa, ziola, owoce, bedziesz wiedzial,
ze
sa naprawde zdrowe, ekologiczne.
Powodzenia na nowej drodze zycia.

A ja ide palic zielska miotaczem plomieni :))) Odrastaja, cholery, ale co tam,
pomiotam
sobie od czasu do czasu z przyjemnoscia.

Magdalena Bassett
2 ha bez chemii - duzo pracy, duzo rozkoszy.

30. Data: 2004-09-19 20:43:52

Od: "michalina27" <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
nie wymyślono nic
> lepszego. :-) Cis za wolno rośnie i tegoroczne przyrosty potrafią
> przemarzać w maju. A żywopłoty liściaste, przy całej mojej sympatii do
> nich, niestety w zimie są łyse i nie zakrywają widoku od ulicy czy
> drogi.
> Pozdrawiam z ukrycia Ja...cki
> P.S. Onegdaj wsadziłem do doniczki kilka pestek lubaszki (też nadaje
> się na żywopłot), bo nalewka z niej ma ciekawy smak - nawet
> nieprzegryziona. :-)
No to już się boję co u mnie będzie. Jako żywopłot posadziliśmy 21 szt. 60
cm choinek świerku kłującego. Wyczytałam kiedyś w Działkowcu, że można je
ciąć i formować. Nie znoszę tui, cyprysików. Jak podrosną,a są sadzone w
rozstawie co 110 cm to chcę dosadzić pomiędzy nie ogniki, bo póki co to
mieszkam w szczerym polu i oprócz tego, że normalnie rejon Polski dość
wietrzny, to tu szczególnie.
Jakieś doświadczenia innych?
michalina

Szok cenowy