Ochrona roślin - ciekawostki

21. Data: 2003-12-16 21:59:49

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 2
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> wrote in message news:brnt23$icf$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Michale, wykorzystaj więc zimę i dokształć
> się z ochrony roślin. Wiosną pomożemy
> Tobie przy wyborze najlepszego sprzętu;-)

Chocbym cala zime myslal, to bym nie wymyslil, ze ochrona roslin
jest nauka. Tak samo jak szamanizm ... znaczy, ta ... medycyna.

Ochrona roslin to biznes, nie nauka.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

22. Data: 2003-12-16 22:15:18

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:pfLDb.5012$Pd2.2829@fe3.columbus.rr.com Michal
Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> napisał(a):

> Chocbym cala zime myslal, to bym nie wymyslil, ze ochrona roslin
> jest nauka. Tak samo jak szamanizm ... znaczy, ta ... medycyna.

Hejka. No tak, jak śmie dyskutować rolnik z matematykiem. ;-) Ale ja w
dalszym ciągu wierzę, że uda mi się Ciebie przekonać. :-)
Pozdrawiam traktując matematykę instrumentalnie Ja...cki
P.S. Co z tym jeleniem? :-)

23. Data: 2003-12-16 22:56:21

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> Hejka. No tak, jak śmie dyskutować rolnik z matematykiem. ;-) Ale ja w
> dalszym ciągu wierzę, że uda mi się Ciebie przekonać. :-)

Wypowiadam sie nie z pozycji matematyka, ale z pozycji obserwatora
tego, co sie dzieje. Oczywiscie bardzo krytycznego, wiesz o tym.
Przekonuj, ale nie oczekuj sukcesow :-)

> P.S. Co z tym jeleniem? :-)

Gdzie on byl? W Waszyngtonie? Tam same jelenie, tylko na ogol
nie jezdza metrem :-)

Pozdrowienia,
Michal

24. Data: 2003-12-16 23:55:41

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Przekonuj, ale nie oczekuj sukcesow :-)

> Gdzie on byl? W Waszyngtonie? Tam same jelenie, tylko na ogol

Michale w trosce o Twoje zdrowie
szczerze namawiam do powrotu
na stare śmieci ;-)

Pozdrawia mimo wszystko boletus

25. Data: 2003-12-17 07:33:30

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:p4MDb.5406$Pd2.4045@fe3.columbus.rr.com Michal
Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> napisał(a):

> Wypowiadam sie nie z pozycji matematyka, ale z pozycji obserwatora
> tego, co sie dzieje. Oczywiscie bardzo krytycznego, wiesz o tym.
> Przekonuj, ale nie oczekuj sukcesow :-)

Hejka. Mamy do czynienia z paradoksem.
Im bowiem większy notujemy postęp w bezpieczeństwie stosowania środków
ochrony roślin, tym głośniejsze jest domaganie się rezygnacji z tej ochrony.

Czym to wytłumaczyć? Chyba pełnymi półkami w sklepach spożywczych,
nadprodukcją żywności w wielu krajach i wysokimi dopłatami do rolnictwa.

Wydaje się, że obecnie, na przykład w Polsce, znacznie ważniejsze i
bardziej perspektywiczne jest podniesienie poziomu wiedzy ekologicznej i
przygotowania zawodowego rolników (szerzej: wszystkich, ktorzy biorą do ręki
pestycydy) niż angażowanie środków i wysiłków w podważanie potrzeby
chemicznej ochrony roślin.
Więcej zdrowego rozsądku i zrozumienia pozwoli zbliżyć oczekiwania do
możliwości w ochronie roślin.
Pozdrawiam paradoksalnie Ja...cki

> Gdzie on byl? W Waszyngtonie? Tam same jelenie, tylko na ogol
> nie jezdza metrem :-)

Na własne oczy widzialem w TV, jak biegal po peronie metra
waszyngtońskiego. :-)

26. Data: 2003-12-17 14:46:35

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 3
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na światowym rynku środków ochrony roślin daje się zaobserwować powolny
spadek sprzedaży środków ochrony roślin (1999r. - 30,2 mld $, 2000r. - 29,2
mld $). Wymienia się trzy podstawowe przyczyny tego spadku:
- niskie ceny produktow rolnych,
- obniżenie się dochodów rolników,
- zwiększenie areału uprawy roślin zmodyfikowanych genetycznie (GMO)

Niezależnie od ogólnoświatowej sytuacji, szereg krajów podejmuje
wewnętrzne działania zmierzające do ograniczenia ilości stosowanych środków
ochrony roślin.
Ograniczenie sprzedaży środków ochr. roślin wynika także ze znacznego
zmniejszenia dawek obecnie stosowanych pestycydów.
Pozdrawiam spadkowo Ja...cki

27. Data: 2003-12-17 14:58:22

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> Hejka. Mamy do czynienia z paradoksem.
> Im bowiem większy notujemy postęp w bezpieczeństwie stosowania środków
> ochrony roślin, tym głośniejsze jest domaganie się rezygnacji z tej ochrony.

Mylisz przyczyne ze skutkiem. Im glosniej mowi sie o szkodliwosci tych srodkow, tym
mniej szkodliwe sa wynajdowane.

Pozdrowienia,
Michal

28. Data: 2003-12-17 15:26:39

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ia_Db.1811$031.803@fe3.columbus.rr.com Michal

> Mylisz przyczyne ze skutkiem.

Hejka. Myślę, że się nie mylę. Trzeba tylko pilnować chronologii: DDT -
zwątpienie i bezwzględna krytyka oraz negatywny stosunek do ochrony roślin -
działania ograniczające zagrożenia stosowania pestycydów, które zaowocowały
ogromnym postępem - domaganie się całkowitej rezygnacji z chemicznej ochrony
roślin. :-)

>Im glosniej mowi sie o szkodliwosci tych
> srodkow, tym mniej szkodliwe sa wynajdowane.

Zgadzam się w pełni z Tobą. :-) Trzeba podnosić poziom wiedzy
ekologicznej społeczeństwa i dbać o wysoki poziom fachowy użytkowników
pestycydow i innych śr. ochr. roślin.
Pozdrawiam zgodnie Ja...cki

29. Data: 2003-12-18 09:22:14

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 4
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Masowe stosowanie DDT przeciwko stonce ziemniaczanej, której nalot na
tereny Polski uprawiajacej wtedy ponad 2 mln hektarow ziemniaków nastąpił po
II Wojnie Światowej, postawiły nasz kraj w szczególnie niekorzystnej
sytuacji. W wyniku badań stwierdzono pozostałości DDT w tkance tłuszczowej
Polakow oraz uodpornienie się stonki na środki zawierające DDT.
Pod wpływem tych wyników, a także światowych tendencji w ochronie roślin
rząd podjął w 1970 r. uchwałę w sprawie organizacji badań w zakresie
toksykologii i bezpiecznego stosowania pestycydów.
Dzięki pomocy FAO oraz UNDP w krótkim czasie zorganizowano w Instytutach
Ochrony Roślin w Poznaniu oraz Weterynarii w Puławach sieć laboratoriów do
badania pozostałości pestycydów w materiale pochodzenia rolniczego.
Równolegle podjęto decyzję o wycofaniu ze stosowania środków
niebezpiecznych z toksykologicznego punktu widzenia (m.in. DDT) oraz
stanowiących największe zagrożenia dla środowiska form pylistych.
Te w/w decyzje i ich zrealizowanie postawiły Polskę wsród pierwszych
krajów, które w tak radykalny sposób zareagowały na zaistniałą w ochronie
roślin sytuację.
Działania te przyniosły zresztą bardzo szybki i wyraźny efekt w
zmniejszającej się obecności pozostałości stosowanych wcześniej środkow
ochrony roślin w produktach pochodzenia zwierzęcego.
Pozdrawiam organizacyjnie Ja...cki

30. Data: 2003-12-18 20:27:10

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 5
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. Przed wprowadzeniem na rynek środki ochrony roślin są
wszechstronnie badane aby uzyskać zezwolenie Ministra Rolnictwa na ich
dopuszczenie do obrotu i stosowania.
Oprócz podstawowych badań toksykologicznych takich jak toksyczność
ostra, doustna, dermalna, inhalacyjna i wewnątrzotrzewnowa oraz działań
drażniących skórę i oczy oraz działań uczulających ocenia się rakotwórczość,
mutagenność i toksyczność reprodukcyjną: teratogenność i zmiany
wielopokoleniowe. Bada się wpływ na metabolizm ssaków oraz neurotoksyczność.
Ponadto bada się efekt toksyczny metabolitów powstających w roślinach
traktowanych substancją biologicznie czynną (środków ochrony roślin),
działania toksyczne na zwierzęta gospodarskie i domowe oraz opracowuje się
diagnostykę zatruć, objawy, pierwszą pomoc itp.

Bada się pozostałości substancji czynnej w roślinach uprawnych lub
paszowych, ocenia pozostałości w produktach zwierzęcych, pochodzących ze
spożywanych pasz lub kontaktu ze ściółką, pozostałości w uprawach
następczych oraz proponuje długość okresów karencji.

Prowadzi się badania rozkładu i zachowania się środka w środowisku: w
glebie, wodzie i powietrzu (testy biodegradowalności, bioakumulację).

Ponadto prowadzi się badania ekotoksykologiczne: wpływ środka na ptaki
dziko żyjące; na organizmy wodne: glony, skorupiaki (rozwielitka) i ryby
(karp, pstrąg tęczowy); na pszczołę miodną; dżdżownice oraz mikroorganizmy
żyjące w glebie a nie będące obiektem zwalczania. Określa się toksyczność
ostrą (śmiertelność) i toksyczność chroniczną (w przedłużonym
czasie:przeżywalność, reprodukcję, przyrost masy) a dla pszczół wyznacza
okresy prewencji.
Pozdrawiam badawczo Ja...cki

HERBATA - WYSIEW NASION - CZEMU NIE KIEŁKUJĄ?
RE: propozycja
Dzień króla
filodendron
oj bieda bieda...