Ochrona roślin - ciekawostki

31. Data: 2003-12-18 20:40:56

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 5
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
news:brt2iv$4a0$1@korweta.task.gda.pl...

> Oprócz podstawowych badań toksykologicznych takich jak toksyczność
> ostra, doustna, dermalna, inhalacyjna i wewnątrzotrzewnowa oraz działań
> drażniących skórę i oczy oraz działań uczulających ocenia się
rakotwórczość,
> mutagenność i toksyczność reprodukcyjną: teratogenność i zmiany
> wielopokoleniowe.

W jaki sposób te zmiany wielopokoleniowe się bada? Na myszach?

Pozdrawiam, Basia.

32. Data: 2003-12-18 20:59:17

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:brt3dn$ehh$1@atlantis.news.tpi.pl Basia Kulesz
<b...@i...pl> napisał(a):

> W jaki sposób te zmiany wielopokoleniowe się bada? Na myszach?

Hejka. Mogą być i na myszach. Ogólnie podaje się, że na ssakach i bada
się conajmniej dwa pokolenia. Zaś teratogenność jest badana na króliku lub
innym gatunku gryzonia.
Pozdrawiam gryzoniowato Ja...cki

33. Data: 2003-12-20 10:38:50

Temat: Re: Ochrona roślin - ciekawostki 6
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. "Ochrona zdrowia, ludzi i zwierząt, jak również środowiska, ma
pierwszeństwo przed poprawą poziomu produkcji rolnej" - z preambuły
Dyrektywy 91/414/EEC.
Bez względu na to jak skuteczny jest środek ochrony roślin w zwalczaniu
określonego agrofaga, jeżeli nie jest przyjazdny środowisku naturalnemu
człowieka, nie zostanie zarejestrowany, czyli dopuszczony do obrotu i
stosowania.
Założenia w/w dyrektywy nakazują ponowną ocenę substancji aktywnych
stosowanych w ochronie roślin przed lipcem 1993 r. (data zmiany przepisów
unijnych), zwanych "starymi", oraz ocenę substancji aktywnych wprowadzanych
po tej dacie, zwanych "nowymi", według nowych zasad.
Wchodzaca w życie 30 lipca przyszłego roku Dyrektywa 1999/45 włączy
środki ochrony roślin do grupy niebezpiecznych preparatów chemicznych.
Konsekwencją czego będzie konieczność ponownej ich klasyfikacji
uwzględniającej zagrożenia wynikające z właściwości fizykochemicznych,
toksykologicznych i środowiskowych *wszystkich* substancji wchodzących w
skład środka. Ta klasyfikacja będzie bardziej restrykcyjna w wyniku czego
większość środków ochrony roślin oznakowana zostanie symbolem "N" -
"niebezpieczne dla środowiska", część jako "szkodliwe dla ludzi" itp.
Wzrosną też wymagania dotyczące opakowań środków ochrony roślin.
Obowiązujące w dziedzinie ochrony roślin w Polsce od 1965 roku
prawodawstwo zastąpione w 1995 r. Ustawą o ochronie roślin wraz z
nowelizacjami w 2001 i 2002 roku reprezentuje wysoki poziom.
Obecnie rozpatrywana jest w sejmie nowa ustawa, bowiem Polska została
zobowiązana do dostosowania naszego prawa do wszystkich zaleceń Unii
zawartych w pakiecie prawodawstwa fitosanitarnego. Wymagana jest również
harmonizacja z nowelizowanymi w Polsce ustawami o odpadach, o substancjach i
preparatach chemicznych, o opakowaniach oraz prawem ochrony środowiska.
Pozdrawiam harmonijnie Ja...cki

34. Data: 2003-12-20 11:54:28

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W news:bs18rq$sur$1@korweta.task.gda.pl,
Dirko napisał(a):

> [...]
> Wymagana jest również harmonizacja z nowelizowanymi w Polsce ustawami
> o odpadach, o substancjach i preparatach chemicznych, o opakowaniach

Scyro prowda, wszyscy sprzedający środki ochrony roślin muszą być
przeszkoleni, podobnie jak ci którzy te środki ochrony roślin stosują ,
zwłaszcza usługowo - najczęściej posiadacze opryskiwaczy polowych. Szkolenia
takie prowadzimy w ODR z udziałem pracowników PIORu, sanepidu, strażaków
nawet i innych specjalistów zupełnie niezależnych od producentów środków
ochrony roślin. Jest więc coraz lepiej w tym zakresie i dobrze.
--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

35. Data: 2003-12-20 13:46:07

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> [...]
> określonego agrofaga, jeżeli nie jest przyjazny środowisku naturalnemu
> człowieka, nie zostanie zarejestrowany, czyli dopuszczony do obrotu i

Rozumiem, ze to po prostu wyklucza wszystkie srodki, no bo jak moga byc
one przyjazne srodowisku? Moga najwyzej byc ne za bardzo szkodliwe.
A takie substancje jak Roundup sa z definicji nieprzyjazne, bo ich celem
jest wszystkie rosliny wytluc.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

36. Data: 2003-12-20 15:10:30

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bs1gq5.3vubj3d.1@news.Dziadek.priv.pl Dziadek
<d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
> strażaków nawet i innych specjalistów zupełnie niezależnych od
> producentów środków ochrony roślin. Jest więc coraz lepiej w tym zakresie

Hejka. "osoba realizująca w praktyce zasady integrowanej ochrony powinna
mieć stosunkowo wysoki poziom wiedzy zawodowej, albowiem musi ona, co
najmniej; zidentyfikować kilkanaście do kilkudziesięciu gatunków agrofagów
(...), przewidzieć rozwój populacji agrofagów w ciągu najbliższych kilku dni
i tygodni oraz rozmiar strat, jakie one mogą spowodować w plonie, zdecydować
czy istnieje ekonomicznie uzasadniona potrzeba podjęcia działań zaradczych,
a jeśli tak to, jakie zaangażować środki i kiedy wykonać zabiegi". (prof. Z.
Suski)
Pozdrawiam zawodowo Ja...cki

37. Data: 2003-12-20 15:29:57

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:zoYEb.25387$031.2058@fe3.columbus.rr.com Michal
Misiurewicz <m...@m...iupui.edu> napisał(a):

> [...]
> one przyjazne srodowisku? Moga najwyzej byc ne za bardzo szkodliwe.
> A takie substancje jak Roundup sa z definicji nieprzyjazne, bo ich celem

Hejka. Przewiduje się, że z ponad 800 "starych" substancji aktywnych
pozostanie tylko od 200 do mniej niż 300. Istnieje uzasadniona obawa, że
przegląd pozbawi wiele roślin uprawnych określanych jako "małoobszarowe"
(minor corps) niezbędnych środków ochrony roślin do walki z agrofagami. W
tej sytuacji Unia zgodziła się na stosowanie do 2007 roku środków ochrony
roślin, które zawierają 49 substancji aktywnych uznanych przez państwa
czlonkowskie jako niezbędne.
Pozdrawiam niewykluczająco Ja...cki
P.S. Roundup (zawiera substancję czynną glifosat), jest specyficznym
środkiem, który służy do tzw. chemicznej orki.

38. Data: 2003-12-20 15:39:48

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W news:zoYEb.25387$031.2058@fe3.columbus.rr.com,
Michal Misiurewicz napisał(a):

> [...]
> one przyjazne srodowisku? Moga najwyzej byc ne za bardzo szkodliwe.
> A takie substancje jak Roundup sa z definicji nieprzyjazne, bo ich

Nie muszą być wcale przyjazne wszystkiemu. Nie mogły być przyjazne pluskwom
środki które je po wojnie niszczyły w domach, ani środki niszczące pchły na
moim kotku ani środki niszczące chwaściska tam gdzie mam uprawiać rośliny na
jedzonko itp itd.Warroza zjadła by nam pszczoły i nie mielibyśmy miodku i
Boletus by nie miał o czym pisać! Bez środków chemicznych ani rusz a ich
mądre, racjonalne stosowanie nie przyniesie żadnej szkody jeno pożytek.

--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

39. Data: 2003-12-20 16:23:33

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Dziadek" <d...@p...onet.pl> wrote in message

> Nie muszą być wcale przyjazne wszystkiemu.

Wiem o tym. Ale nie nazywajmy ich wtedy przyjaznymi, bo to
po prostu nie jest prawda.

Pozdrowienia,
Michal

40. Data: 2003-12-20 16:41:12

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A takie substancje jak Roundup sa z definicji nieprzyjazne, bo ich celem
> jest wszystkie rosliny wytluc.
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Roundup kapitalnie sterylizuje środowisko.
Dokumentnie niszczy rośliny będące pożywką
dla szkodników i chorób.
Ileż to roboty zbudować na całej powierzchni
ogrodu drewniany taras, nań poustawiać
sztuczne kwiaty kiwające się na wszystkie strony
i plujące wodą (tę można zastąpić odp. pachnidłem).
Automatycznie znikają na zawsze problemy
rozliczne; krecie, mrozowe, nawozowe, pocztowe,
kurdlowe, żądłowe i żołądkowe:-)

Pozdrawia świątecznie boletus

HERBATA - WYSIEW NASION - CZEMU NIE KIEŁKUJĄ?
RE: propozycja
Dzień króla
filodendron
oj bieda bieda...