Oczko wodne - 200 m3 wody - kilka watpliwosci?

1. Data: 2002-04-07 07:40:11

Temat: Oczko wodne - 200 m3 wody - kilka watpliwosci?
Od: "Kwapiszon" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie w ten niedzielny, mrozny poranek.

Ostro przymierzam sie do zrobienia przed domkiem stawiku - jakies 10m szer.,
20m dl. i 2-2,5m gl - szacunkowo kolo 200 m3 wody. Ma to byc zbiornik
caloroczny dla ryb, z mozliwoscia zazycia kapieli przez dwunozne potwory -
czyli mnie i moja rodzinke.

W materialach, ktore do tej pory przeczytalem nie znalazlem jednoznacznej
odpowiedzi na kilka istotnych dla mnie watkow:

1. podloze
Zalozenie: podloze musi byc szczelne, wytrzymac chodzenie po nim i nie moze
byc widac ani kawalka folii. Wymyslilem sobie, ze po wykopaniu i uformowaniu
ziemi rozloze folie, poukladam na niej jeden przy drugim otoczaki o srednicy
ok. 20- 30 cm, a pozostala przestrzen miedzy otoczakami na rowno wysypie
zwirkiem. Licze, ze taka konstrukcja bedzie trwala nawet przy dosc stromych
brzegach i przy chodzeniu bedzie nalezyty rozklad sil, co zapobiegnie
uszkodzeniu folii. Co wy na to? Czy folia PCV lub EPDM to wytrzyma? Jaką
polecacie grubosc folii?

2. podmiana wody
W jednej publikacji znalazlem lakoniczna informacje, ze gruntowne
czyszczenie zaleca sie raz na 10 lat, a przy wiosennych lub jesiennych
porzadkach czesciowa podmiane przy usuwaniu mulu z dna. Jeden "fachowiec"
powiedzial mi, ze nie wolno podmieniac wody, bo jak sie ekosystem
ustabilizuje to go lepiej nie dotykac. Ale ten "fachowiec" nie wiedzial co
to jest cykl azotowy. Watpliwosci moje sa nastepujace: woda prawdopodobnie
bedzie w duzych ilsciach parowac, czesciowo uzupelnia ja deszcze, ale
czesciowo bedzie trzeba dolewac. Czy to wplynie na zwiekszenie twardosci
wody? A moze procesy gnilne zachodzace w wodzie spowoduja obnizanie pH i
twardosci (jak w wodach SA :))?
Mam jeszcze taki pomysl: moze brac wode ze stawiku do podlewania ogrodka, a
ubytki uzupelniac swierza - ale problem polega na tym, ze jedynym moim
zrodlem wody jest kran i woda nalewana wprost do stawiku bylaby chlorowana?

3. filtracja
Czytalem, ze w tego typu zbiornikach robi sie strefe plytsza (ok. 1/2
powierzchni oczka) z bujna roslinnoscia i wymusza obieg wody tak by przez
nia plynela. Dodatkowo zaleca sie zbudowanie kaskady lub fontanny w celu
napowietrzania wody. Ja jednak chcialby ograniczyc strefe plytka, tak by
miec jak najwiecej miejsca do plywania. Czy to jest realne? Czy system -
pompa, beczka z gabka, beczka z keramzytem sa w stanie zapewnic wlasciwa
filtracje? Czy dodac lampe UV?
Pomozcie: jaka filtracja, wydajnosc pompy, ile litrow gabki i keramzytu,
jaka UV-ka, moze cos jeszcze lub zamiast?

Wiem, ze duzo tych pytan jak na jeden post. Wybaczcie. Gdyby chodzilo o akwa
nie bylbym taki uciazliwy. Ale w przypadku oczka nie da sie bledow naprawic
w jedno popoludnie i koszty wszelkich pomylek sa niebagatelne.

Dzieki
Tomek z miasta Lodzi

PS. Ten sam post wyslalem rowniez na pl.rec.akwarium

2. Data: 2002-04-07 11:33:06

Temat: Re: Oczko wodne - 200 m3 wody - kilka watpliwosci?
Od: "lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kwapiszon" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> 20m dl. i 2-2,5m gl - szacunkowo kolo 200 m3 wody. Ma to byc zbiornik
> caloroczny dla ryb, z mozliwoscia zazycia kapieli przez dwunozne potwory -

Pomysł przedni lecz szacunkowo to około 500 m3 wody :-)

Pozdrawiam
Lolo

3. Data: 2002-04-07 11:56:41

Temat: Odp: Oczko wodne - 200 m3 wody - kilka watpliwosci?
Od: "Kwapiszon" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pomysł przedni lecz szacunkowo to około 500 m3 wody :-)

Nie, nie, nie ... to nie ma byc basen. Linia brzegowa nie bedzie nawet
przypominac prostokata, brzegi nie beda schodzily pionowo w dol, a ze
wzgledu na koniecznosc zorganizowania strefy roslin i maksymalna glebokosc
nie bedzie ciagnela sie przez cala dlugosc zbiornika. Ten stawik ma jak
najbardziej przypominać naturalne bajorko. Reasumujac, wielkosc prze Ciebie
obliczona trzeba podzielic minimum przez 2.

pzdr
Tomek

4. Data: 2002-04-08 21:34:34

Od: "artur" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

mam cuś takiego od trzech lat :)
> [...]
> 20m dl. i 2-2,5m gl - szacunkowo kolo 200 m3 wody. Ma to byc zbiornik
> caloroczny dla ryb, z mozliwoscia zazycia kapieli przez dwunozne potwory -

przez pierwsze dwa lata owszem.... później będziesz miał wątpliwości czy
twoje pociechy czegoś w tym bajorku nie złapią.(poza rybą ma się rozumieć )

> 1. podloze
technologii jest kilka ...jednak najważniejsze jest aby wziąć dobrą brygadę
do położenia izolacji.
Ja kładłem folię zgrzewaną termicznie o grubości ~1mm
O jakości położenia folii można się przekonać po "próbnym" zalaniu dna
basen.U mnie ten test załatwiły deszcze.

> 2. podmiana wody
Watpliwosci moje sa nastepujace: woda prawdopodobnie
> bedzie w duzych ilsciach parowac, czesciowo uzupelnia ja deszcze, ale
> czesciowo bedzie trzeba dolewac.
hehe napewno nie mało , szacuję że będziesz potrzebował latem z 1 m3
dziennie

?
> Mam jeszcze taki pomysl: moze brac wode ze stawiku do podlewania ogrodka,
dobry pomysł :)
> ubytki uzupelniac swierza - ale problem polega na tym, ze jedynym moim
> zrodlem wody jest kran i woda nalewana wprost do stawiku bylaby
chlorowana?
Luzik.:)... nadaje się wyśmienicie.... i jest stosunko jeszcze niezadroga
> 3. filtracja
realne? Czy system -
> pompa, beczka z gabka, beczka z keramzytem sa w stanie zapewnic wlasciwa
> filtracje? Czy dodac lampe UV?
Słyszałem o ludziach co do podobnych stawków stosowali bardzo wyrafinowane
systemy oczyszczania....
U mnie woda się kręci w kółko i spada wodospadkiem do mniejszego oczka i po
kaskadzie do głównego .Starcza to idealnie aby woda była przejrzysta do 1,5m
.

> Pomozcie: jaka filtracja, wydajnosc pompy, ile litrow gabki i keramzytu,
> jaka UV-ka, moze cos jeszcze lub zamiast?
Mocna pompa.... to będzie co oglądać... i nie zapomnij o wysokim
wodospadzie....
ja nic nie filtruję.... :) stawiam na rośliny....

Dobrze by było nie mieć drzew nad brzegiem...bo się urobisz jesienią:]

art

5. Data: 2002-04-09 17:29:27

Od: "Kwapiszon" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Super. Dzieki za to co tuz napisales i prosze o jeszcze. Napisz gdzie
mieszkasz, moze Cie odwiedze (oczywiscie jak mnie zaprosisz :)).

> przez pierwsze dwa lata owszem.... później będziesz miał wątpliwości czy
> twoje pociechy czegoś w tym bajorku nie złapią.(poza rybą ma się
rozumieć )

Dalej napisales, ze masz przejrzysta wode na 1,5 m - skad wiec te obawy?

> Ja kładłem folię zgrzewaną termicznie o grubości ~1mm

Czy przykryles czyms (zwirkiem, piaskiem, kamieniami, mata) folie zeby jej
nie bylo widac? Czy po niej chodziliscie i sie nie uszkodzila?

> Mocna pompa.... to będzie co oglądać... i nie zapomnij o wysokim
> wodospadzie....

A na kaskadach, wodospadzie i gornym oczku nie obrasta Ci wszystko glonami?

pzdr
Tomek

6. Data: 2002-04-10 13:52:15

Od: "artur" <o...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dalej napisales, ze masz przejrzysta wode na 1,5 m - skad wiec te obawy?

Biologiem nie jestem .... jednak wyobraźnia podpowiada co żyje w takim oczku
wodnym.:)
Aż oko cieszą pijawki,larwy..... i inne stwory mniejsze jednak ważne dla
życia stawu.

> Czy przykryles czyms (zwirkiem, piaskiem, kamieniami, mata) folie zeby jej
> nie bylo widac? Czy po niej chodziliscie i sie nie uszkodzila?

chodzić można ... najważniejsze to ukształtować nieckę ..... wybrać
wszystkie ostre kamienie,szkło i kije dopiero wówczas kłaść folię.
Pamiętaj o tarasowym ukształtowaniu zboczy oczka żeby potem rośliny miały
się gdzie rozwijać.

> A na kaskadach, wodospadzie i gornym oczku nie obrasta Ci wszystko
glonami?

trochę ...jednak jka puszczam pompę przez ~8h(włacznik automatyczny) dzienie
to nie zarasta...
Glony usuwam 2 razy w roku siatka (1 roboczogodzina)

7. Data: 2002-04-28 17:15:29

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "artur" <o...@e...pl> napisał w wiadomości

> [...]
dzienie
> to nie zarasta...
> Glony usuwam 2 razy w roku siatka (1 roboczogodzina)

Przeczytawszy caly watek doszedlem do wniosku, ze ja wole jezioro Pluszne a
na dzialce BEZ OCZKA!!!!
Pozdr
Grzegorz

8. Data: 2002-04-29 04:32:52

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2002-04-29 19:26:54

Od: "Grzegorz Karolczak" <v...@l...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

O, to to!!! Prawdziwe NATURALNE wody!!! Ate oczka na mikroskiopijnych
dzialkach sa jak bonsai - sztuka znecania sie nad Natura !!!
Pozdrawiam
Grzegorz Karolczak

10. Data: 2002-04-29 19:54:18

Od: "Marek-O" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Drodzy Panstwo OCZKOWCY
czym kleic dziury w folii polietylenowej??????????
Nauka mowi ze PE jest materialem niesklejalnym. Czy sa jakies polsrodki???
Blagam o pomoc.

Marek Oleksy

czy ktoś cos wie
balustrady, ogrodzenia i inne metalowe ...
krotkie sprawozdanie i pytanie naiwne
pytanie
witam