Niewidomy przy komputerze + jezyk migowy

1. Data: 2002-10-08 14:46:58

Temat: Niewidomy przy komputerze + jezyk migowy
Od: "Melisa" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Was cieplo :) Od tygodnia przegladam Wasza grupe i jestem pod
wrazeniem i humoru i kultury. Mam pytanie, na ktore pewnie potraficie
odpowiedziec: jakim cudem (techniki) osoba niewidzaca moze korzystac z
komputera? Rozumie, ze pisze na wyczucie, ale jak czyta? Na pewno istnieja
jakies zmyslne programy, tylko co one robia, jak funkcjonuja?

I jeszcze jedno - b. chcialabym sie nauczyc jezyka migowego, czy mozna
nauczyc sie samodzielnie np korzystajac z rysunkow ukladow dloni? Jest
jakies dobre miejsce w sieci, gdzie moglabym poznac ogolne zasady i znaki?

Pozdrawiam
Joanna

2. Data: 2002-10-08 14:52:55

Temat: Re: Niewidomy przy komputerze + jezyk migowy
Od: Scalamanca <s...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 8 Oct 2002 16:46:58 +0200
"Melisa" <m...@p...onet.pl> wrote:

Na pierwsze pytanie pewnie Ci grupowicze odpowiedzą. :) A ja
spróbuję na drugie. :)

> I jeszcze jedno - b. chcialabym sie nauczyc jezyka migowego, czy mozna
> nauczyc sie samodzielnie np korzystajac z rysunkow ukladow dloni? Jest
> jakies dobre miejsce w sieci, gdzie moglabym poznac ogolne zasady i znaki?

Repostuję Ci posta z innej grupy - z trzema linkami na ten temat:

On Tue, 8 Oct 2002 08:33:03 +0000 (UTC)
"M M" <m...@N...gazeta.pl> wrote:

> Może ktos skorzysta.
> http://217.99.95.155/migowy/

To ja jeszcze jeden link podam - można tam znaleźć animowaną
palcówkę: http://www.glusi.pl/ (po prawej stronie).
A tutaj słownik języka migowego: http://www.pzg.org.pl/sc/sc_jm_1.htm

A poza tym spróbuj się dowiedzieć w najbliższym PZG, czy w Twoim
mieście, albo gadzie najbliżej organizowane są kursy języka
migowego. Wiem, że w Katowicach i we Wrocławiu organizowane są
bezpłatnie. Gdzie jeszcze?

--
Pozdrowieństwa,
Scally

3. Data: 2002-10-08 15:01:33

Od: Scalamanca <s...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 08 Oct 2002 16:52:55 +0200
Scalamanca <s...@N...wp.pl> wrote:

Jeszcze mi się przypomniało. Fragment maila od mojej koleżanki,
właśnie na temat podręcznków do języka migowego:

Do migowego nie ma żadnych [podręczników], a do miagnego jest
kilka słowników: seria "Język
migany w szkole" cz. 1, 2, 3. Bogdan Szczepankowski, WSiP. Ta seria to
wznowienie i poprawieni paru starszych słowników tegoż autora, np. "Język
migowy dla pedagogów", "Język migowy w zakładzie pracy". Ostatnio ukazał się
również podręcznik pt. (chyba) "Pierwsze kroki w języku miganym". jest
elementarz dla dzieci pt. "Pięć paluszków u ręki". Jest jeszcze słownik
obrazkowy Józefa Hendzla pt. "Słownik polskiego języka miganego (albo:
migowego - już nie pamiętam, jak tam stało, dość, że dawniej tych nazw tak
nie odróżniano, a to stary słownik). Wszystkie te rzeczy powinny być do
kupienia w PZG, a czasem są też w księgarniach na półkach z dydaktyką i
pedagogiką. Jest też firma, która zajmuje się sprzedażą wysyłkową tych
słowników, ale nie wiem, gdzie posiałam jej adres :-(.

-------------
Osobiście Ci powiem, że przeglądając takie podręczniki, miałam
zupełnie inne wyobrażenie o znakach, niż widząc je potem w realu.
:) Na rysunku nie bardzo da się przedstawić ruch, dlatego jeśli o
palcówkę chodzi, to polecałabym Ci animowaną. :)

4. Data: 2002-10-08 16:30:19

Od: p...@p...onet.pl (Piotr M :) szukaj wiadomości tego autora

We wtorek 8 października 2002 o 16:46:58 Można było na grupie przeczytać :

M> Witam Was cieplo :) Od tygodnia przegladam Wasza grupe i jestem pod
M> wrazeniem i humoru i kultury. Mam pytanie, na ktore pewnie potraficie

Witaj szanowny Melisa

No tak ja moze troche nie na temat bo chciałem Cię w imieniu meskiej
części grupy przywitać serdecznie i podziekować za miłe słowa o
kulturze i poczuciu humoru grupy.Czuj się tu jak usiebie w domu Co do
Posługiwania się przez niewidomego komputerem istnieja programy które
czytają sztucznym głosem to co widząca osoba miłałaby na monitorze ale
o szczególy to moze do specjalistów. Co do nauki jezyka migowego Chyba
najlepsze informacje znajdziesz w odddziale związku Głuchych w swoim
mieście lub okolicy :)

--
Pozdrowienia,
Piotr mailto:p...@p...onet.pl

5. Data: 2002-10-08 17:31:34

Od: "Sylwi@" <e...@d...jest.ten.swiat> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Scalamanca" <s...@N...wp.pl> napisał w wiadomości

Dobry wieczór,

> To ja jeszcze jeden link podam - można tam znaleźć animowaną
> palcówkę: http://www.glusi.pl/ (po prawej stronie).
> A tutaj słownik języka migowego: http://www.pzg.org.pl/sc/sc_jm_1.htm

Alfabetu palcowego z tej strony mozna sie bez trudu nauczyć.

> [...]
> mieście, albo gadzie najbliżej organizowane są kursy języka
> migowego. Wiem, że w Katowicach i we Wrocławiu organizowane są

Oj ....
ja bym nie potwierdziła tego, że w Katowicach są za darmo bo te co znalazłam
są płatne i są niestety bardzo drogie.
Powiedziałabym bywają za darmo ale ..... bardzo trudno je znaleźć.
Ja nadal jestem na etapie szukania :-(

--
Do usłyszenia
Sylwia

Gdy uda Ci się swoją rzeczywistość potraktować jak marzenia,
To wszystkie Twoje marzenia staną się rzeczywistością.

6. Data: 2002-10-08 19:01:34

Od: m...@p...onet.pl (Michal Dziwisz) szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
autorstwa Melisy przeczytałem:

> jakim cudem (techniki) osoba niewidzaca moze korzystac z komputera?

Za pomocą specjalistycznych programów udźwiękawiających tzw. Screen
Readerów. Przekładają one obraz znajdujący się na ekranie komputera na
mowę syntetyczną, za wypowiadanie której odpowiedzialny jest
syntezator mowy.

> Rozumie, ze pisze na wyczucie,

:)))) Hmmmm... A co to znaczy pisać na wyczucie? Można się nauczyć
metody bezwzrokowej, albo korzystać z pomocy np. nakleić na klawiaturę
brajlowskie litery - sam tak mam.

> ale jak czyta?

Patrz wyżej.

> Na pewno istnieja jakies zmyslne programy, tylko co one robia, jak
> funkcjonuja?

Na dzień dzisiejszy dla niewidomych dostępne są środowiska Windows,
DOS'a, MacOsa i Linux'a.

Najłatwiej oczywiście pracować pod okienkami, choć różne opinie na
temat tej wygody słyszałem. Sam używam Windows, i od jakiegoś już
czasu planuję bliskie spotkanie III stopnia z gadającym Linuxem.
;-))))

--
Pozdrawiam, Michał
m...@p...onet.pl

7. Data: 2002-10-08 19:59:20

Temat: Odp: Niewidomy przy komputerze + jezyk migowy
Od: "Melisa" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Scalamanca <s...@N...wp.pl>:

> (..)"Słownik polskiego języka miganego (albo:
> migowego - już nie pamiętam, jak tam stało, dość, że dawniej tych nazw tak
> nie odróżniano, a to stary słownik (..)

Jestem b. pozytywnie zaskoczona tyloma odpowiedziami :) Tak na szybkiego
odniose sie tylko do jednej kwestii (reszta "za chwilke") - nie wiedzialam,
ze jezyk migowy i migany to dwie odmiany - wydwalo mi sie, ze "migany" to
takie popularne okreslenie migowego ;) A tu niespodzianka. Czym one sie
roznia? Da sie tak skrotowo odpowiedziec na to pytanie?

Melisa z pozdrowieniami

8. Data: 2002-10-08 21:05:52

Temat: Re: Odp: Niewidomy przy komputerze + jezyk migowy
Od: Scalamanca <s...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 8 Oct 2002 21:59:20 +0200
"Melisa" <m...@p...onet.pl> wrote:

> Czym one sie
> roznia? Da sie tak skrotowo odpowiedziec na to pytanie?

Skrótowo chyba nie, ale zacytuję Ci znowu posta mojej koleżanki.
Mam nadzieję, że mnie nie zamorduje za to. :))

Język naturalny to język, jakim posługują się głusi między sobą. Skąd go
znają? Mogą go znać z czterech źródeł:
a) od rodziców głuchych, jeśli mają głuchych
b) od kolegów ze specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, jeśli się w nim
uczyli i wychowywali
c) od głuchych, z którymi się kontaktują w PZG
d) od rodziców słyszących, którzy nauczyli się migać (wielka rzadkość).

Naturalny język migowy ma swoją własną gramatykę, która jest odmienna od
gramatyki języka polskiego. Nie ma fleksji, przypadków i większości zaimków
i spójników. Stosunki gramatyczne pomiędzy poszczególnymi znakami (wyrazami)
wyrażane są w sposób ruchowo-przestrzenny. Swoją rolę odgrywa także szybkość
ruchu i mimika twarzy. Ten sam znak wykonany wolno znaczy trochę co innego
niż wykonany szybko, gwałtownie. Podobnie ten sam znak może zmieniać swoje
zabarwienie znaczeniowe w zależności od towarzyszącej mu mimiki twarzy.

Przykład budowy zdania w języku migowym:

JA LIST DAGA PISAĆ KONIEC, OBIAD ROBIĆ.
Jak napiszę list do Dagi, to będę robić obiad.

Język migany, zwany też systemem językowo-migowym, to tak naprawdę nie jest
język, tylko subkod języka polskiego. Wykorzystuje on w 90% słownictwo
języka migowego, ale gramatykę polską. Pozostałe 10% (wg mojej oceny na oko
:-)) to słowa typowe dla języka polskiego (np. 'żeby', 'ponieważ') oraz
znaki nowe, wymyślone przez surdopedagogów w ostatnim 20-leciu (np. w
miganym inaczej niż w migowym miga się takie słowa i wyrażenia jak 'woda',
'za 5 dni', 'dobranoc', 'dzień dobry', 'grzeczny', 'niegrzeczny', 'nie móc',
'nie pamiętać' i wiele innych). Głównym autorem polskiego języka miganego
jest prof. Bogdan Szczepankowski.
Jezykiem miganym posługują się głównie tłumacze i nauczyciele w szkołach dla
głuchych. Można się tego języka nauczyć na kilka sposobów:
a) na kursie ogranizowanym przez PZG
b) na lektoracie języka miganego dla studentów pedagogiki specjalnej
c) na prywatnym kursie u tłumacza języka miganego
d) samodzielnie, z książek i kaset video

Ponieważ język migany wykorzystuje gramatykę polską, jest stosunkowo łatwy
do opanowania przez osoby słyszące. Jednak nie wszystkie osoby niesłyszące
rozumieją język migany, a prawie nikt z głuchych nie posługuje się miganym
(wyjątkiem są tylko osoby, które wychowały się w środowisku słyszących, a
miganego nauczyły się w któryś ze sposobów opisanych wyżej). I odwrotnie -
osoba po kursie języka miganego ma duże trudności z rozumieniem tego, co
migają głusi w naturalnym języku migowym. Jeśli ktoś często przebywa wśród
głuchych, to nauczy się ich dobrze rozumieć dopiero po kilku latach.

9. Data: 2002-10-08 21:06:51

Od: Scalamanca <s...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 8 Oct 2002 19:31:34 +0200
"Sylwi@" <e...@d...jest.ten.swiat> wrote:

> ja bym nie potwierdziła tego, że w Katowicach są za darmo bo te co znalazłam
> są płatne i są niestety bardzo drogie.

Przecież skorzeszek powiedział, że znalazł i jeszcze mój brat
miał się zapisać? To jak, nieprawda to? :(

10. Data: 2002-10-09 02:25:38

Od: "JC" <j...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

"Melisa" <m...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
wiedzialam,
> ze jezyk migowy i migany to dwie odmiany - wydwalo mi sie, ze "migany" to

Jest jeszcze; migana - rodzja żeński;-)

Szoł szczon z melą na migana,
nie mieli bejmów na drynda -
- pojechali bimbom:-)