Ogrod ziolowy/zielarski

1. Data: 2000-11-12 22:31:25

Temat: Ogrod ziolowy/zielarski
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Chcialabym zaprowadzic taki staroswiecki, sredniowieczny ogrod
zielarski, ktore spotykalo sie czesto przy klasztorach, palacach itd.,
ze sciezkami, bukszpanem w esy floresy, i ziolami leczniczymi i
kuchennymi. Chodzi mi o znalezienie rysunkow planow takiego ogrodu w
Polsce, zeby go w miniaturze odtworzyc w moim ogrodzie (w Kaliforni).
Miejsce, ktore mam, jest kwadratowe mniej wiecej, ale ogrod moze byc
okragly, spiralny, czy X-katny. Czy ktos z was moze zna zrodla takich
planow albo ma pomysl, jak to znalezc? W inecie sa angielskie czy
francuskie, ale polskich ogrodow tego typu nie znalazlam.
Dzieki
Magdalena Bassett

2. Data: 2000-11-13 09:29:12

Temat: Re: Ogrod ziolowy/zielarski
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Tego typu ogrod opublikowaly "Ogrody" przy okazji zdjec do Pana Tadeusza.
Jego dokladny opis znajduje sie oczywiscie w samym Panu Tadeuszu. Moze to
dobry pomysl tam poszukac. Jak nie, to sprobuj przeszukac archiwum ogrodnika
http://www.ogrodnik.pl . Zamiescili wtedy rowniez rysunek

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

3. Data: 2000-11-14 13:53:36

Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rozumiem , że chodzi o taki ogród typu Herbarium.
Oglądałem wiele lat temu taki we Wrocławiu . Kilkanaście arów .
Ogród miał nadbudowę naukową. Jaka to była wrocławska uczelnia już nie
pamiętam . Chyba związana z farmacją.
Układ ogrodu był kwaterowy. Wstęp wolny . Kilka ładnych godzin chodziłem po
tych kwaterach. I do dzisiaj nie wiem czy furtki ktoś nie zamknął przez
roztargnienie czy tak właśnie realizowana była koncepcja ogrodu otwartego.
Zbiory tam były bardzo duże ładnie opisane .
O ile pomiętam przed laty takie ogrody prowadzili Benedyktyni. Resztki są w
Rudach Raciborskich i w ogrodach oliwskich.
Uszanowanie
Jacek

4. Data: 2000-11-15 06:32:44

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Kaliszan wrote:
> O ile pomiętam przed laty takie ogrody prowadzili Benedyktyni. Resztki są w
> Rudach Raciborskich i [...]

A gdzie dokladnie w tych Rudach tego szukac? To ode mnie pryzslowiowy
rzut kamieniem, bylem tam wiele razy, ale nie zwrocilem uwagi na cos co
taki ogrod ziolowy mogloby przypominac.

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek K. :-)

5. Data: 2000-11-16 20:20:33

Temat: Odp: Ogrod ziolowy/zielarski
Od: "Prezes" <k...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek Kaliszan <k...@o...wroc.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8urg2c$buj$...@n...tpi.pl...
> [...]
> Jacek
>
> W parku oliwskim są - i owszem - esy floresy (zresztą świetnie utrzymane),
ale z herbarium nie ma to niestety nic wspólnego. Chyba, że masz coś innego
na myśli, wtedy podaj adres. Pozdrawiam, Agn.

6. Data: 2000-11-17 01:46:22

Temat: Re: Odp: Ogrod ziolowy/zielarski
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki wszystkim za odpowiedz. Mnostwo informacji, a tylko poskrobalam
po wierzchu tematu. Zdecydowalam, ze zrobie ogrod okragly, skladajacy
sie z trzech coraz mniejszych kregow sciezek polaczonych prostymi
sciezkami na kazdej osi. Po srodku bedzie okragly placyk, a nanim zegar
sloneczny, a jesli chodzi o ziola, to dzis ide na spotkanie z "Seed
Savers Exchange", organizacji, ktora zbiera nasiona ginacych gatunkow
warzyw i kwiatow, nie hybryd, i te rozdaje po ludziach, ktorzy chca je
hodowac. Mam cicha nadzieje, ze beda mieli jakies ciekawe ziola.
Magdalena Bassett

7. Data: 2000-11-21 18:49:07

Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@w...net> napisał w wiadomości
> [...]
> Magdalena Bassett

Resztki są w Rudach Raciborskich i w ogrodach oliwskich.

zwiedzających przy szklarniach na ich tyłach .
Było to wiele lat temu 15 czy 20 wiec może cośik się zmieniło.
Ale, ale ... dla wielbicieli budowania ogrodów wzorowanych na konkretnych
stylach polecam książkę jaką ostatnio spotkałem w księgarni.
"Polskie ogrody ozdobne." Autor : p. Bogdanowicz Chyba nic nie przekręciłem.
Nie jest to jakakolwiek kryptoreklama .
Wspaniałe opracowanie . Opisy ogrodów historycznych , parków ...itd.
Niestety jest wada: cena; trudno akceptowalna.
Ale polecam gorąco. Na tle obrazkowo ślicznych, polskich kopii angielskich
książeczek o budowaniu ogrodów jest to pozycja typu perła.
Czuje się, że pisze to pasjonat a nie osoba przepisująca co kolwiek z innych
opracowań.

Taki miniaturowy ogródek ziołowy prowadzę na wpół dziko taka mała łąka . Co
roku coś tam dosadzam. . Jest to wspaniałe dydaktyczne miejsce. Zrywasz liść
zagryzasz i zastanawiasz się co to właściwie jest i czy to do zupki czy do
marynaty czy do suszenia....

Uszanowanie
Jacek

8. Data: 2000-11-22 01:52:29

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

A ja z kolei chce miec malutkie tabliczki z miedzianej blachy przy
kazdym ziele, na ktorych beda lacinskie nazwy wszystkich ziol. Coz, co
ogrod to obyczaj.
Magdalena Bassett

9. Data: 2000-12-18 11:26:05

Od: Jan Turulski <t...@n...uwb.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Nov 2000, Jacek Kaliszan wrote:

> [...]

> inneg

> zwiedzających przy szklarniach na ich tyłach .
> Było to wiele lat temu 15 czy 20 wiec może cośik się zmieniło.

ladnie prowadzony ogrod zielarski znajduje sie przy muzeum ksiedza kluka w
ciechanowcu. a nawiasem zgryzliwie dodam, ze osoba patrona tego muzeum
wskazuje, iz nie zawsze ksieza interesowali sie tylko ginekologia i
polityka.
pozdrawiam
j.t.

Wędzarnia