Ogrodzenie w granicy działki z położoną instalacją elektryczną.

1. Data: 2006-07-19 10:40:13

Temat: Ogrodzenie w granicy działki z położoną instalacją elektryczną.
Od: "Diablogm" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szanownych Grupowiczów.

Mam problem z sąsiadem.
Mianowicie: sąsiad wybudował ogrodzenie murowane o wysokości 3,5m.
Dokonał zgłoszenia tegoż ogrodzenia w Starostwie Powiatowym i po 30
dniach wymurował w/w ogrodzenie.
Ogrodzenie to przylega bezpośrednio do ścian północnych budynków:
mieszkalnego i gospodarczego których jestem właścicielem.
Moje pytanie jest następujące: czy tak wysokie ogrodzenie może
przylegać bezpośrednio do istniejących zabudowań? Czy budowa
takiego ogrodzenia nie powinna zostać poprzedzona ekspertyzą stanu
technicznego istniejących zabudowań? Czy podczas budowy w/w
ogrodzenia sąsiad nie powinien zastosować izolacji pionowej? Kto za
to powinien odpowiadać: starosta, który nie wyraził sprzeciwu do
zgłoszenia, czy sąsiad, a może nadzór budowlany? Jakie to ma
odbicie w prawie?
Ponadto sąsiad położył na tak wysokim ogrodzeniu instalację
elektryczną. Instalacja znajduje się na zewnątrz i może stanowić
zagrożenie życia. Czy ogrodzenie może posiadać instalację
elektryczną? Jeżeli tak to jaką, a jeżeli nie to gdzie się to
zgłasza? Czy ogrodzenie z instalacją elektryczną należy nadal
traktować jako ogrodzenie czy może jako obiekt budowlany na który
jest potrzebne pozwolenie?
Gdzie złożyć skargę? Jakie są przepisy prawa na które mógłbym
się powołać składając skargę?

Za wszelkie odpowiedzi z góry dzięki.
Pozdrawiam.

2. Data: 2006-07-19 11:55:48

Od: "Dobranoc" <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Diablogm" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
.com...
> Moje pytanie jest następujące: czy tak wysokie ogrodzenie może
> przylegać bezpośrednio do istniejących zabudowań?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

> Czy budowa takiego ogrodzenia nie powinna zostać poprzedzona ekspertyzą
> stanu
> technicznego istniejących zabudowań?

Budowa czegokolwiek w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego budynku wymaga
conajmniej oceny stanu istniejącego. Swoją drogą ciekawe jak chce zrobić
wykopy pod fundament, no chyba, że będzie to ogrodzenie lewitujące.

> [...]
> starosta, który nie wyraził sprzeciwu do zgłoszenia, czy sąsiad,
> a może nadzór budowlany? Jakie to ma odbicie w prawie?

Za poprawność rozwiązań technicznych _zawsze_ odpowiada projektant. Starosta
ani nadzór budowlany nie mają za zadanie sprawdzać poprawności rozwiązań.
Starosta musi sprawdzić zgodność z prawem, natomiast nadzór budowalny
pilnuje zgodności z projektem - to tak w uproszczeniu. Art 30 prawa
budowlanego zawiera przepisy jakim ma odpowiadać zgłoszenie budowy. W
przedstawionej sytuacji starosta powinien conajmniej zażądać uzgodnienia
projektu z Panem.

> [...]
> zgłasza? Czy ogrodzenie z instalacją elektryczną należy nadal
> traktować jako ogrodzenie czy może jako obiekt budowlany na który

To zależy jaka jest to instalacja. Jeśli jest to jakieś przyłącze to także
wymagane jest wykonanie zgłoszenia. Być może sąsiad dokonał zgłoszenia wraz
z ogrodzeniem. Jednak wg warunków technicznych ogodzenie nie może stwarzac
zagrożenia par 41 art 1.

> Gdzie złożyć skargę? Jakie są przepisy prawa na które mógłbym
> się powołać składając skargę?
I tu jest gorzej. Prawo budowlane nie mówi o możliwości zaskarzenia
zgłoszenia przez osobę niebędącą stroną w postepowaniu. Jednak
niepoinformowanie Pana o postepowaniu (zakładam, że tak było) jest
niewątpliwie błędem formalnym ze strony starostwa. Ponieważ postępowanie
administracyjne teoretycznie zakończyło się sukcesem, proponuje rozpoznać
sprawę w nadzorze budowlanym. Nadzór budowlany ma prawo zażadać wymaganych
prawem uzgodnień, choćby zgody na wejście na Pana teren.

Pozdrawiam
Baśka

3. Data: 2006-07-19 12:06:41

Od: "Gustaw H." <n...@n...nocom> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 19 Jul 2006 12:40:13 +0200, Diablogm <d...@o...pl> wrote:

> Witam Szanownych Grupowiczów.
>
> Mam problem z sąsiadem.
> Mianowicie: sąsiad wybudował ogrodzenie murowane o wysokości 3,5m.

ciekawe, czy ogrodzenie wysokosci 3,5 metra o ksztalcie kwadratu o
wymiarach np. 5x5 metrow jest jeszcze ogrodzeniem?

> Dokonał zgłoszenia tegoż ogrodzenia w Starostwie Powiatowym i po 30
> dniach wymurował w/w ogrodzenie.

bo na ogrodzenie faktycznie potrzebne jest jedynie jego zgloszenie. nie
wiem jak teraz, ale jakis czas temu przepisy definiowaly jak ogrodzenie
moze wygladac. i na przyklad w okolicy gdzie mieszka moj ojciec mozna bylo
tylko ogrodzic teren siatka albo ogrodzeniem murowanym "przeswitujacym"
czyli z jakimis dziurami.

swoja droga, nie mogles zainteresowac sie wszystkim wczesniej, gdy sasiad
dopiero zaczynal prace? teraz, jak to jest juz ukonczone zrobi wszystko by
nie ponosic dodatkowych kosztow rozbiorki...

o instalacji elektrycznej napisz cos wiecej. bo to moze byc zarowno
oswietlenie, silowniki do bramy czy instalacja alarmowa. albo ogrodzenie
pod napieciem? ;)

opera for MAC OSX

4. Data: 2006-07-19 13:02:33

Od: "Gustaw H." <n...@n...nocom> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 19 Jul 2006 13:55:48 +0200, Dobranoc
<a...@a...art.pl> wrote:

> Budowa czegokolwiek w bezpo?rednim s?siedztwie istniej?cego budynku
> wymaga
> conajmniej oceny stanu istniej?cego. Swoj? drog? ciekawe jak chce zrobiae
> wykopy pod fundament, no chyba, ?e b?dzie to ogrodzenie lewituj?ce.

ale w poscie jest mowa o tym, ze juz je zbudowal. nie wierze, ze zrobil to
z dnia na dzien i ze autor watku nie zauwazyl procesu przygotowan i samej
budowy. dlatego troche szkoda, ze tak pozno sie za to zabral.

opera for MAC OSX

5. Data: 2006-07-19 13:12:19

Od: "Dobranoc" <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gustaw H." <n...@n...nocom> napisał w wiadomości
> ale w poscie jest mowa o tym, ze juz je zbudowal. nie wierze, ze zrobil to
> z dnia na dzien i ze autor watku nie zauwazyl procesu przygotowan i samej
> budowy. dlatego troche szkoda, ze tak pozno sie za to zabral.

Rzeczywiście umknęła mi forma przeszła. Jednak wszystkie pozostałe akapity
są nadal aktualne. Nadzór budowlany może nakazać rozbiórkę obiektu.

Pozdrawiam
Baśka

6. Data: 2006-07-20 15:05:49

Od: "Elfir Dar'n'Ytta" <e...@p...fm.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> ciekawe, czy ogrodzenie wysokosci 3,5 metra o ksztalcie kwadratu o
> wymiarach np. 5x5 metrow jest jeszcze ogrodzeniem?

Dokladne wytyczne na temat stawiania ogrodzen znajduja sie w Prawie
Budowlanym - akty prawne sa na http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html

Elfir

7. Data: 2006-07-20 15:51:38

Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Kiepska sprawa ...:
http://dom.gazeta.pl/ladny-dom/1,61613,2592614.html
http://www.gminyrp.pl/serwisinfo/GP_19_05_4_2.html
http://www.eko-cel.pl/ekobudowanie/prawo.htm (trzeba sprawdzić zmiany)
http://ogrodzenia-forum.pl/prawo-budowlane-vf12.html
?sid=3f1881bb82d74db2c0447a3256d58b1b
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Prawo-budowlane-1_
2_135.html
http://www.muratordom.pl/11276_12011.htm

A sąsiada współczuję ...
--

pozdrawiam :-) piotrh

8. Data: 2006-07-20 20:44:51

Od: "MisiekK" <kielpinski@usunto_data.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Ogrodzenia musza spełniać odpowiednie wymogi dotyczące maksymalnej
wysokości,
nie mogą być pełne, prawo stanowi jak procentowo mają wyglądać prześwity
itd.
Inne ogrodzenia wymagają pozwolenia na budowę zamiast zgłoszenia.
Sąsiedzi powinni otrzymać powiadomienia o planowanej budowie wymagającej
zezwolenia,
wtedy masz bodajże 14 dni na protest, jeśli informacji nie było, można
zaskarżyć decyzje
ze względu na błędy formalne.
--
MisiekK

9. Data: 2006-07-20 21:06:48

Od: Dobranoc <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

MisiekK wrote:
> Ogrodzenia musza spełniać odpowiednie wymogi dotyczące maksymalnej
> wysokości,

Nie musza. Zmienia się tylko tryb postępowania.

> nie mogą być pełne, prawo stanowi jak procentowo mają wyglądać prześwity
> itd.

Międzysąsiedzkie mogą być pełne. O formie takigo ogrodzenia mogą
decydować jedynie ustalenia planu miejscowego a i tak najczęściej
ograniczają się one do ustaleń odnośnie ogrodzeń od strony terenów
publicznych a nie ogrodzeń międzysąsiedzkich.

> Inne ogrodzenia wymagają pozwolenia na budowę zamiast zgłoszenia.

Twoje informacje sa nieco przestarzałe. Prawo się w Polsce dośc często
zmienia.

> Sąsiedzi powinni otrzymać powiadomienia o planowanej budowie wymagającej
> zezwolenia,

Nieprawda. Jeśli jest to inwestycja liniowa, nie ma obowiązku
zawiadamiania właścicieli działek przyległych - vide kabel.

> wtedy masz bodajże 14 dni na protest, jeśli informacji nie było, można
> zaskarżyć decyzje

Gdzie zaskarżyć ? Proszę o podanie podstawy prawnej.

Pozdrawiam z zaciekawieniem
Baśka

Roundup selektywnie
Jak zrobić coś takiego: