Oleje ...

1. Data: 2003-03-31 07:56:27

Temat: Oleje ...
Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich.
Bylem ostatnio w markecie kupic olej i chcialem taki jak zawsze tani i
dobry. Jaki olej do czego sie nadaje.

Pozdrawiam
AJA

1. Data: 2003-03-31 12:29:14

Temat: Re: Oleje ...
Od: Michał Byrecki <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 31 Mar 2003 09:56:27 +0200
"AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl> wrote:

> Witam wszystkich.
> Bylem ostatnio w markecie kupic olej i chcialem taki jak zawsze tani i
> dobry. Jaki olej do czego sie nadaje.
Do sałatek - oliwa z oliwek. W zasadzie ona nadaje się do wszystkiego,
tyle, że jest droga. Aha, no i jak do sałatek, to musi być extravergine.
Poza tym ja nie odczuwam różnicy pomiędzy olejami rzepakowymi,
słonecznikowymi, itd.
Aha, niektórzy twierdzą, że olej nadaje się do benzyny :-)
Michał Byrecki

/* Play me online? Well, you know that I'll beat you
If I ever meet you I'll control-alt-delete you */

1. Data: 2003-03-31 14:14:47

Od: "Kinga" <kingamulicka@poczta,onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!
Tak sie sklada, ze ostatnio tez sie interesowalam tym tematem.

Oleje takie jak slonecznikowy, sojowy, kukurydziany no i oczywiscie
oliwa z oliwek nadaja sie swietnie do wszelkiego typu salatek i potraw
sporzadzanych na ZIMNO ( oprocz oliwy z oliwek,
ktorej obrobka cieplana nie "psuje". Jest swietna w kazdej postaci)
Natomiast do smazenia nadaje sie jedynie olej rzepakowy i oliwa. Pozostale
rodzaje
pod wplywem temperatury zamieniaja sie w trucizne. Wprawdzie nie umiera sie
tak szybko, ale jak ktos szanuje zdrowie,
to lepiej miec to na uwadze.
Doczytalam sie tez, ze jak ktos ma zamiar kupic tania oliwe z oliwek, to
lepiej sobie darowac i kupic np. olej slonecznikowy
Jeszcze raz potwierdza sie regula, ze to co tanie, nie moze byc niestety
dobre.
Zycze tylko DOBRYCH wyborow! :-)
Kinga

1. Data: 2003-03-31 14:29:22

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

AJA wrote:
> Witam wszystkich.
> Bylem ostatnio w markecie kupic olej i chcialem taki jak zawsze tani i
> dobry. Jaki olej do czego sie nadaje.

generalnie na zimno najlepsze sa zimnotloczone, oliwa z oliwek extra
vergine (ale one zdecydowanie nie sa najtansze, hi hi).
ze wzgledu na smak rewelacyjnie sprawdzaja sie w surowkach itp. oleje z
orzeszkow, z dyni.
na szczegolna uwage zasluguje olej z pestek winogron - nie ma tlustego
smaku, a za to cechuje sie bardzo wysoka temp. palenia, dzieki czemu nadaje
sie do duszenia i smazenia.

tam, gdzie uzywasz wysokiej temp. szkoda jest olei zimnotloczonych, bo to
marnotranstwo. poza tym nie powinno sie uzywac olei z wysoka zawartoscia
tluszczy wielonienasyconych (tworza sie izomery trans, ze wzgledow
zywiniowych szkodliwe conajmniej tak samo jak nasycone kw.tluszczowe).

w ostatnim swiecie konsumenta [nr.3(19) marzec 2003]byl test kilku olejow.
niestety nie dysponuje ani faxem ani skanerem. podam kilka faktow tylko:
- nie uzywac slonecznikowego do smazenia
- rzepakowy jest uniwersalny, nadaje sie i do smazenia i na zimno. jest tez
najlepszym zrodlem kwasu (nnkt, czyli niezbedne nienasycone kwasy
tluszczowe) linolenowego, czyli kwasu omega3, ma 9% tego kwasu.
- zalecenia zywieniowcow sa takie ze 6% energi powinno pochodzic z nnkt, w
tym 1/3 z omega3, a 2/3 z omega6. takie proporcje ma wlasnie o.rzepakowy.
- rzepakowy, tak jak oliwa, w por. do innych olejow ma mniej kwasow
wielonienasyconych, a wiecej jednonienasyconych (odpornych na ogrzewanie).
ma tez wyzsza temp. dymienia. wiec nadaje sie do smazenia. (co do oliwy to
lepiej nie extra vergine, jak juz mowilam, ale jakiegos posledniejszego
gatunku. wiecej o oliwie i innych olejach tu:
http://puszkkka.spinacz.pl/tluszcze.php3)
- najlepszy okazal sie bezwarunkowo o.kujawski (ocena wyrozniajaca).
smakowity dostal b.dobra. floriol, kama i baretk dobra+. brolio i olek
dobra, a kruszwicki dostateczna.
- floriol, smakowity i kruszwicki maja sednio 2 razy wiecej
kw.wielonienasyconych, wiec do smazenia racze powinno uzywac sie
pozostalych sposrod wymienionych.

ufff
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-03-31 18:33:14

Od: "rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kinga" <kingamulicka@poczta,onet.pl> napisał w wiadomości

> Natomiast do smazenia nadaje sie jedynie olej rzepakowy i oliwa.

czy olej rzepakowy, to ten, co specyficznie brzydko pachnie? czy on wplywa
na smak potraw?

a co powiedz o oleju z pestek winogron do smazenia? czytalam, ze tez jest
zdrowy.

1. Data: 2003-03-31 18:42:39

Od: Peyton <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kinga" <kingamulicka@poczta,onet.pl> wrote in

> [...]
> pod wplywem temperatury zamieniaja sie w trucizne. Wprawdzie nie umiera
> sie tak szybko, ale jak ktos szanuje zdrowie,

nam polecono do smazenia "olej kujawski" i teraz go stosujemy - oczywiscie
jednorazowo. wczesniej kupowalismy wylacznie oleje tloczone na zimno, ale
podobno przy smazeniu to przestaje miec znaczenie bo i tak nastepuja
przemiany termiczne. a drogie sa pieronsko.

> Zycze tylko DOBRYCH wyborow! :-)

latwo powiedziec :-)

peyton

--
"Będę robić tak jak ja chcę."
-- Zosia

1. Data: 2003-03-31 18:43:05

Od: "rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PatryCCCja" <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości

> - najlepszy okazal sie bezwarunkowo o.kujawski (ocena wyrozniajaca).
> smakowity dostal b.dobra. kama i baretk dobra+. brolio i olek

czyli te do smazenia? mi ktos kiedys napisal, ze tylko olej z pestek
winogron...a on jest duzo drozszy, niz kujawski np....duzo nie smaze, ale
wolalabym dobrze i tanio...

1. Data: 2003-04-01 09:26:49

Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PatryCCCja" <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości

> generalnie na zimno najlepsze sa zimnotloczone, oliwa z oliwek extra
> vergine (ale one zdecydowanie nie sa najtansze, hi hi).

Tez sie wlacze,
pelna nazwa "prawdziwego" pierwszego tloczenia na zimno: "extra vergine
olive oil" (wg informacji rodowitego Wlocha), a niedawno slyszalem w radio,
ze olej z pestek winogron nalezy uzywac tylko na zimno, BRON BOZE do
smazenia!
Zaczynam miec metlik w glowie i nie wiem komu wierzyc? Jak dotad smazylem
na tym oleju, bo tesciowa tak mnie "uswiadomila" - zaraz, chyba..., ze ma
jakies plany?! Nie... fajna z niej babka i super gotuje, to nie moze byc
taka perfidna zeby ziecia pomalu pdtruwac - zreszta coreczka i wnuczki
jakby w tej samej stolowce...;-)
Moze trzeba wrocic do smalcu?
A swoja droga to jeszcze niedawno nie mozna bylo jesc jajek, a teraz
prosze: jedno dziennie nalezy!

1. Data: 2003-04-01 10:34:41

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

rena wrote:

> czyli te do smazenia? mi ktos kiedys napisal, ze tylko olej z pestek
> winogron...a on jest duzo drozszy, niz kujawski np....duzo nie smaze, ale
> wolalabym dobrze i tanio...

do smazenia, tak jak pisalam dalej, tez sie nadaje - wiec bez obaw zamiast
winogronowego mozesz uzywac kujawskiego. ocena natomiast jest bardziej
zlozona. przeprowadzono badania chemiczne (m.in. badano liczbe kwasowa i
nadtlenkowa, zawartosc metali szkodliwych dla zdrowia, sklad kwasow
tluszczowych) oraz oceniano wrazenia sensoryczne (smak, zapach,
konsystencje i barwe). ocena koncowa jest wypadkowa z tych dwoch ocen.
tylko kujawski dostal wyrozniajaca z "wrazen sensorycznych" ze tak
niegramatycznie napisze :) natomiast z chemicznych dostal bardzo dobra -
tak samo jak smakowity, floriol i kama.

mam nadzieje ze to cie usatysfakcjonuje.

pat

1. Data: 2003-04-01 10:43:15

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

adal wrote:
> a niedawno slyszalem w radio,
> ze olej z pestek winogron nalezy uzywac tylko na zimno, BRON BOZE do
> smazenia!

a mozesz cos dokladniej? kto sie wypowiadal? moze przynajmniej jaka stacja,
audycja?

bo w radio rozne rzeczy mozna uslyszec :) moja babcia kiedys niestety
wysluchala audycji, w ktorej mowili, ze wegetarianizm - owszem, zdrowy i
wogole dobra dieta. ale ze wszyscy, nawet wegetarianie, przynajmniej raz na
tydzien kotlecika powinni zjesc ;P

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl