[PODATKI] - odliczenie odsetek od spłaconego kredytu

1. Data: 2003-12-30 15:40:01

Temat: [PODATKI] - odliczenie odsetek od spłaconego kredytu
Od: "Czarek" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosze o pomoc,
mam dosc nietypowa sytuacje:
1. kupilem z moja Pania :) wspolnie mieszkanie (50/50)- nie jestesmy
malzenstwem,
2. na ten zakup zaciagnelismy wspolnie kredyt, ktory wspolnie splacamy,
3. ja juz nie moge odliczac odsetek (korzystalem z duzej ulgi), ale ona moze

I jak to ma ona roliczyc w PITie??
Pytalem kilku doradcow podatkowych i wszyscy sie lapia za glowe - bo nigdy
nie spotkali sie z takim przypadkiem :(
Prosze o pomoc

1. Data: 2003-12-30 16:09:58

Od: Sierp <N...@s...netskasuj> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 30 Dec 2003 16:40:01 +0100
"Czarek" <c...@p...onet.pl> naskrobał(a):

> Pytalem kilku doradcow podatkowych i wszyscy sie lapia za glowe - bo
> nigdy nie spotkali sie z takim przypadkiem :(

dodatkowo mozesz zapytac na pl.soc.prawo.podatki - tam jest najwiecej
specow od tego

Sierp

--
Nieoficjalne FAQ grupy pl.comp.networking
http://sierp.net/faq

1. Data: 2003-12-30 19:50:19

Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@g...pl.SkasujTo> szukaj wiadomości tego autora

Czarek wrote:
> [...]
> 3. ja juz nie moge odliczac odsetek (korzystalem z duzej ulgi), ale ona moze

Faktycznie to sytuacja, którą można sobie dowolnie zinterpretować.
Jeśli odliczysz to musisz być przygotowany na wojnę z US. Możesz
też złożyć zeznanie bez odliczenia i razem z nim korektę zeznania
z pisemkiem do US czy uznają to odliczenie. Popytaj swoich doradców
o szczegóły, bo wypadałoby to pisemko jakoś inteligentnie uzasadnić.

Myślę, że sporo zależy od treści umowy kredytowej - jeśli jesteście
w niej na równych prawach i za dług odpowiadacie solidarnie to
przecież możecie się już prywatnie umówić z p.o. żony (pełniącą
obowiązki :), że Ty będziesz spłacał raty kapitałowe a ona odsetki.
Jak będzie trzeba to złożysz przed US oświadczenie, że Ty spłacałeś
tylko kapitał. Dobrze by było, gdyby to p.o. żony miała dowody
wpłat na swoje nazwisko (przynajmniej na kwotę odsetek) i miała
pokrycie w dochodach na takie kwoty.

US może się czepiać, że wpłaty były z Twojego konta, albo że po
zapłaceniu odsetek nie zostałoby jej na życie.

US może się oczywiście domagać odliczania tylko połowy odsetek
- ale nie jestem przekonany czy ma do tego prawo... z ustawy
o podatku dochodowym to w każdym razie nie wynika:

Art. 26b. ust. 1. Od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie
z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie
poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu
(pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1,
na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych
potrzeb mieszkaniowych, związanej z:[...]

Pamiętaj też, że trzeba mieć kwit z banku - on jest głównym dowodem
zapłacenia odsetek. Jeśli w jego treści będzie coś do czego US
może się przyczepić to na pewno skorzysta z tej możliwości.

6) odsetki, o których mowa w ust. 1:
a) zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane
dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt2.
--
Slaw

schody
Koszt rozbiórki