Pamiętacie jak nastawiałem wino z Jabłek?

1. Data: 2012-10-08 08:08:47

Temat: Pamiętacie jak nastawiałem wino z Jabłek?
Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Fermantacja już dawno ustała ale nie chce się wyklarować. Już ze trzy razy
zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe. Z porzeczek
czerwonych było błyskawicznie klar a tu taka lipa.

Marek

2. Data: 2012-10-08 08:29:16

Temat: Re: Pamiętacie jak nastawiałem wino z Jabłek?
Od: Jacek <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-10-08 10:08, 4CX250 pisze:
> Fermantacja już dawno ustała ale nie chce się wyklarować. Już ze trzy
> razy zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe. Z
> porzeczek czerwonych było błyskawicznie klar a tu taka lipa.

Spróbuj dodać trochę białka kurzego, powinno pomóc w sklarowaniu.
Zrób próbę w szklance, albo butelce i poczekaj dobę.
Jacek

3. Data: 2012-10-08 09:10:54

Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> Spróbuj dodać trochę białka kurzego, powinno pomóc w sklarowaniu.
> Zrób próbę w szklance, albo butelce i poczekaj dobę.
> Jacek

Coś o tym czytałem, ale nie wiem jak to się odbije na smaku i trwałości
wina.

Marek

4. Data: 2012-10-08 10:01:06

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> Coś o tym czytałem, ale nie wiem jak to się odbije na smaku i trwałości
> wina.
>
> Marek

Kiedyś kiedy zrobiłem wino z jabłek (sok wyciskany sokowirówką miał
bardzo dużo osadów) to też nie było klarowne. Ani troszkę.
I zdecydowanie za kwaśne (nie piszę o braku cukru tylko o nadmiarze kwasu).
Ponieważ mało mi na nim zależało, to je takie zostawiłem, w gąsiorze.
I autentycznie o nim zapomniałem.
Kiedy przypomniałem sobie o nim po prawie 2 latach, było idealnie klarowne,
pięknie delikatnie słomkowe, a w smaku... trudno opisać.
Wytrawne, z odpowiednią kwasowością, długim posmakiem (nie będę tu
wymyślał poezji jakie niektórzy wypisują przy winach)
Miałem skojarzenia jedynie z dobrymi rieslingami jakie niegdyś pijałem.

5. Data: 2012-10-08 10:36:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Oct 2012 10:08:47 +0200, 4CX250 napisał(a):

> [...]
> zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe. Z porzeczek
> czerwonych było błyskawicznie klar a tu taka lipa.

Srodek do klarowania kup, jeśli Ci się spieszy. To minerał, substancja
naturalna.
(by XL)

6. Data: 2012-10-08 15:19:25

Od: "rageofhonor" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fermantacja już dawno ustała ale nie chce się wyklarować. Już ze trzy
> razy zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe. Z
> porzeczek czerwonych było błyskawicznie klar a tu taka lipa.

Nie będzie raczej klarowne. Też robilem wino z jabłek i nie sklarowalo się.
Teraz mam wino z jabłek w balonie gdzie sok był wyciskany prasą. Ciekaw
jestem czy też się nie sklaruje. Możesz spróbować żelatyny. Jednak ja bym
tak zostawił. Ale że jest gęstawe to trochę dziwne.

7. Data: 2012-10-08 15:41:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Oct 2012 10:08:47 +0200, 4CX250 napisał(a):

> Już ze trzy razy
> zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe.

Śluzowatość wina. Albo owoce były zarażone, albo sprzęt.

"Śluzowatość

Objawy: wino jest gęste, śluzowate, ciągnie się przy nalewaniu (jak ślina),
czasem widoczne są drobne bąbelki CO2 i osad. Zapach nieczysty, trawiasty,
z nutą utlenienia i octu, smak płaski, zwietrzały, kompotowy, nieświeży.

Odpowiadają za to polisacharydy, które mogą się pojawić jako produkt
uboczny fermentacji jabłkowo-mlekowej za sprawą niektórych bakterii z
rodzaju Pediococcus (np. P. damnosus) i Leuconostoc (zwłaszcza L.
mesenteroides i L. dextranicum). Tworzenie się polisacharydów mogą także
wspomagać bakterie octowe i niektóre pleśnie.

Choroba ta obecnie zdarza się wyjątkowo, najczęściej w winach białych o
niskiej kwasowości i wysokim pH (ponad 3,5) oraz zawartości alkoholu
poniżej 11°, które były słabo siarkowane i późno zlewane znad osadu
drożdży. Przyczyną śluzowatości może być też zbyt wczesne butelkowanie
wina, przed całkowitym zakończeniem fermentacji jabłkowo-mlekowej.

Jeśli choroba ta pojawi się w kadzi, przed butelkowaniem, należy wino jak
najszybciej przelać do innego zbiornika otwartym strumieniem, zasiarkować
dawką około 75 mg/l SO2 i przefiltrować (wcześniej można spróbować rozbić
sluzowata strukture przy pomocy trzepaczki do piany lub miksera). Jeśli
problem nie zniknie, należy zastosować klarowanie węglem aktywnym w dawce
0,1?0,3 g/l. Wino takie można później poprawić, kupażując je z winem o
wyższej kwasowości."

http://www.winologia.pl/teksty_wadywina.htm
(by XL)

8. Data: 2012-10-08 16:40:57

Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "rageofhonor" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Ciekaw jestem czy też się nie sklaruje. Możesz spróbować żelatyny. Jednak
> ja bym tak zostawił. Ale że jest gęstawe to trochę dziwne.

Wydaje mi się że za mało wody dolałem i stąd takie gęstawe. Ten sok był od
początku gęsty jak ulepek.

Co do klarowności to właśnie przed chwilą znów zlałem z nad osadu ale nadal
brakuje mi do klarowności naprawdę sporo.
No nic, daję mu czas do grudnia, jak nie to pójdzie na %%%.
Aaa jeszcze jedno, zastanawiam się czy aby nie ubić resztek drożdży dodając
pirosiarczanu. Wolałbym tego uniknąć jak dotychczas w robionych winach ale
obawiam się że coś się może dziać z nim dziwnego.

Marek

9. Data: 2012-10-08 16:42:07

Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Srodek do klarowania kup, jeśli Ci się spieszy. To minerał, substancja
> naturalna.

No właśnie są tacy co kredy dodają. ale wydawało mi się że bardziej w celu
odkwaszenia wina.

Marek

10. Data: 2012-10-08 18:37:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 8 Oct 2012 18:42:07 +0200, 4CX250 napisał(a):

> No właśnie są tacy co kredy dodają. ale wydawało mi się że bardziej w celu
> odkwaszenia wina.

Jakiej tam kredy; dodaje się bentonit, do kupienia tam, gdzie drożdże.

(by XL)

Czym wyplenić chwasty na grobie?
pszczoły - zwyczaje to co wiemy i to czego nie wiemy
Przydomowa/domowa uprawa grzybów.
Fasola jaś
Opieniek też nie ma?