Re: Pamiętacie jak nastawiałem wino z Jabłek?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Pamiętacie jak nastawiałem wino z Jabłek?
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Mon, 8 Oct 2012 17:41:27 +0200

Dnia Mon, 8 Oct 2012 10:08:47 +0200, 4CX250 napisał(a):

> Już ze trzy razy
> zlewałem z nad osadu i nadal mętne i na dodatek takie gęstawe.

Śluzowatość wina. Albo owoce były zarażone, albo sprzęt.

"Śluzowatość

Objawy: wino jest gęste, śluzowate, ciągnie się przy nalewaniu (jak ślina),
czasem widoczne są drobne bąbelki CO2 i osad. Zapach nieczysty, trawiasty,
z nutą utlenienia i octu, smak płaski, zwietrzały, kompotowy, nieświeży.

Odpowiadają za to polisacharydy, które mogą się pojawić jako produkt
uboczny fermentacji jabłkowo-mlekowej za sprawą niektórych bakterii z
rodzaju Pediococcus (np. P. damnosus) i Leuconostoc (zwłaszcza L.
mesenteroides i L. dextranicum). Tworzenie się polisacharydów mogą także
wspomagać bakterie octowe i niektóre pleśnie.

Choroba ta obecnie zdarza się wyjątkowo, najczęściej w winach białych o
niskiej kwasowości i wysokim pH (ponad 3,5) oraz zawartości alkoholu
poniżej 11°, które były słabo siarkowane i późno zlewane znad osadu
drożdży. Przyczyną śluzowatości może być też zbyt wczesne butelkowanie
wina, przed całkowitym zakończeniem fermentacji jabłkowo-mlekowej.

Jeśli choroba ta pojawi się w kadzi, przed butelkowaniem, należy wino jak
najszybciej przelać do innego zbiornika otwartym strumieniem, zasiarkować
dawką około 75 mg/l SO2 i przefiltrować (wcześniej można spróbować rozbić
sluzowata strukture przy pomocy trzepaczki do piany lub miksera). Jeśli
problem nie zniknie, należy zastosować klarowanie węglem aktywnym w dawce
0,1?0,3 g/l. Wino takie można później poprawić, kupażując je z winem o
wyższej kwasowości."

http://www.winologia.pl/teksty_wadywina.htm
(by XL)