Parowar czy kombiwar?

1. Data: 2005-03-25 07:59:21

Temat: Parowar czy kombiwar?
Od: "Ya^ceK" <ya-cekUSUŃTO@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałem kupić parowar - szoncia ma ścisłą dietę z powodu cukrzycy
ciążowej. W trakcie poszukiwań natknąłem sie na urządzenia zwane
kombiwarami. Z tego co zdążyłerm się zorientować kombiwary
raczej służą do podgrzewania i opiekania potraw gorącym powietrzem
ale niektóre z nich mają też funkcje "gotowanie na parze".

Zależy mi na gotowaniu warzyw, mięs, ryb itp. na parze i mam
pytanie do użytkowników takich urządzeń - czy lepszy
parowar czy kombiwar? Czy kombiwary równie dobrze gotują
na parze jak parowary? Może możecie polecić jakieś konkretne modele?
Google niestety nie pomogło.

pozdrawiam wiosennie
Ya^ceK

--
**** A new acquaintance is like a new book. ****
**** I prefer it, even if bad, to a classic. ****

2. Data: 2005-03-25 08:36:06

Temat: Re: Parowar czy kombiwar?
Od: "Tadeusz Jerzy Korsak" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Z tego co zdążyłerm się zorientować kombiwary
> raczej służą do podgrzewania i opiekania potraw gorącym powietrzem

I to jest właśnie prawidłowa odpowiedź, parowar jest bowiem plastykowym
(polipropylenowym) odpowiednikiem azjatyckiego koszyka bambusowego,
służącego do parowania nad garnkiem z gotującą się wodą.
Wydaje mi się że europejska kulinarna kultura parowarska znajduje się
dopiero w stanie powstawania, nic tu nie da się przenieść z technologii
"garnkowej"!
Smak potraw jest również całkowicie unikatowy, nawet ziemniaki smakują
oryginalnie i inaczej.
W każdym razie liczba parowarów na półkach sklepowych gwałtownie wzrasta.
Ja osobiście przećwiczyłem już:
Banalne parówki i inne kiełbaski (5 do 10 minut),
Drób na parze - piersi kurze, indycze (20 - 25 minut),
Ryba - dzwonka lub cała - pstrąg, łosoś (15 - 20 minut)
Warzywa na parze (15 minut brokuły - różyczki, 35 minut fasolka),
Ryż - gotujemy w naczyniu do ryżu (od 25 do 40 minut, zależy od gatunku
ryżu, aż wchłonie całą wodę),
Młode ziemniaki (35 minut),
Mrożone surowe gotowe kopytka, kluski śląskie - fenomenalne! (10 - 15
minut), także ruskie i inne pierogi,
Jabłka z rodzynkami - świetny dietetyczny deser (10 minut).
To tylko kilka drobnych przykładów, życie podpowie resztę!
Pozdrowienia!
Tadeusz

P.S. mam parowar BRAUN'a już trzeci rok, i mogę go każdemu polecić!

3. Data: 2005-03-25 08:47:51

Od: Sierp <s...@s...sierp.net> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 25 Mar 2005 09:36:06 +0100
"Tadeusz Jerzy Korsak" <t...@p...com> wrote:

> Smak potraw jest również całkowicie unikatowy, nawet ziemniaki smakują
> oryginalnie i inaczej.

ale czy lepiej? :)

Sierp

4. Data: 2005-03-25 09:57:29

Od: "zbisa" <z...@z...ita.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> raczej służą do podgrzewania i opiekania potraw gorącym powietrzem
> ale niektóre z nich mają też funkcje "gotowanie na parze".

dobrze kombinujesz :-)
używam jednego i drugiego - kazde ma swoją funkcję
kombiwar to taki nowocześniejszy prodiż :-) duża micha szklana z
pokrywką - grzałka - wentylator i sterownik elektroniczny - kupiłem na
Allegro.
mięsko, udka - pychotka- skórka chrupiaca, tłuszcz wytopi się i spłynie
pod kratkę na dno miski (zjesz ze smakiem sam :-))) a miesko oddasz
Małżonce...

> Zależy mi na gotowaniu warzyw, mięs, ryb itp. na parze i mam
> pytanie do użytkowników takich urządzeń - czy lepszy
> parowar czy kombiwar?

Parowar to proste i wygodne w obsłudze urzadzenie do
gotowania/podgrzewania parą wodna. Mam "dwupiętrowego" Brauna z
dodatkowymi wkładkami do gotowania warzyw "barwiacych" (np. buraki) i do
kasz, ryzu. Tu go zobaczysz: http://www.dworek.jaroslaw.pl/braun/fs20.htm
W parowarze gotuję bez soli. Warzywa mają doskonały smak - Służy mi juz
ładnych kilka lat bezawaryjnie - nawet nie mam większych problemów z
osadzaniem sie kamienia - a woda we Wrocławiu nie jest rewelacyjna.
Polecam!

--
serdeczności! zbisa

5. Data: 2005-03-25 10:22:24

Od: Ormianin <o...@c...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Fri, 25 Mar 2005 09:47:51 +0100, na pl.rec.dom, Sierp napisał(a):

> ale czy lepiej? :)

Tylko warzywa smakuja dobrze, chociaz niekazde, do innych potraw mam duzy
dystans... chyba ze sa to rzeczy odgrzewane na parowarze, osobiscie mialem
ale okazjonalnie uwazlem, wiec pozbylem sie tego

a kombiwar rewelacja

6. Data: 2005-03-25 10:49:13

Od: crisp <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

zbisa napisał(a):
> [...]
> ładnych kilka lat bezawaryjnie - nawet nie mam większych problemów z
> osadzaniem sie kamienia - a woda we Wrocławiu nie jest rewelacyjna.

czy ktos ma doswiadczenia z parawarami innych firm niz Braun ? np. Tefal.

--
pozdr.
crisp

7. Data: 2005-03-25 10:51:01

Od: "Tadeusz Jerzy Korsak" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> ale czy lepiej? :)

Parowar pozwala zaistnieć tym składnikom smaku potrawy które normalnie
rozpuszczają się i znikają w "rosole" w którym gotujemy potrawę i potem go
wylewamy, bądź też zostaną "zagłuszone" przez inne składniki, na przykład
smak przypieczonego białka dla potraw grillowanych / pieczonych /smażonych.
Na przykład:
Parowane ziemniaki zachowują smak ziemniaków jako potrawy - nie jest to masa
ziemniaczana (a'la russe), która musi być "podlana" sosem.
Podobnie, łosoś parowany smakuje jako gorąca, dość tłusta ryba o latwo
odchodzącej, nawet jadalnej skórce i delikatnym różowym mięsie, które nie
jest wysuszone na patelni / grillu.
Ugotowany na parze ryż staje się w naczyniu parowara jednolitą masą, która
kruszy się na talerzu na pojedyńcze, nie sklejone ze sobą ziarenka.
Na pewno, potrawy parowane nie mają nic wspólnego ze znienawidzonym smakiem
gastronomicznym potraw "z wody"!
Parowane mięso nie smakuje jak "sztuka mięs"!

Serdeczne życzenia świąteczne dla wszystkich!
Tadeusz

8. Data: 2005-03-25 11:19:05

Od: "Ya^ceK" <ya-cekUSUŃTO@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> kombiwar to taki nowocześniejszy prodiż :-) duża micha szklana z
> pokrywką - grzałka - wentylator i sterownik elektroniczny - kupiłem na
> Allegro.

Chodzi mi o to czy kombiwar potrafi gotować na parze tak dobrze jak
parowar - w instrukcjach obsługi niektórych urządzeń napisano
ze wystarczy wlac wodę na dół i wtedy jest to "gotowanie na parze".
Czy to prawda? - jezeli potrafi - no to oczywiste jest ze lepiej
kupic kombiwar bo mozemy zarówno gotowac na parze jak i
opiekac potrawy bez tłuszczu.

pozdrawiam
Ya^ceK

9. Data: 2005-03-29 13:21:04

Od: "zbisa" <z...@z...ita.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy to prawda? - jezeli potrafi - no to oczywiste jest ze lepiej
> kupic kombiwar bo mozemy zarówno gotowac na parze jak i

szczerze mówiąc - nie bardzo to widze :-(
gotowanie "na parze" w kombiwarze :-) wyglada mi na marketingowa
właściwość!
W parowarze para wodna przechodzi przez potrawę od dołu i sobie :-)
wylatuje.
Gdyby w kombiwarze nalać wody na spód miski to owa para (oczywiście po
zagrzaniu całości do temperatury parowania) będzie "kotłowana" w misce -
obawiam się złych skutków dla wentylatora i elektroniki sterującej (po
jakimś czasie - oczywiście). Na takie "parowanie" w kombiwarze zapewne
potrzeba zużyć więcej energii elektrycznej niz w parowarze.
Parowar znacznie łatwiej umyć niż kombiwar. Jeśli używasz "dwupiętrowego"
parowara to wygoda ogromna - w jednym pojemniku ziemniaki a w drugim np.
warzywa.
Reasumując - moim zdaniem kombiwar i parowar to urzadzenia przeznaczone do
różnych zadań. Dla Was zapewne odpowiedniejszy byłby parowar.

--
serdeczności! zbisa

10. Data: 2005-03-29 13:27:49

Od: "Ya^ceK" <ya-cekUSUŃTO@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Reasumując - moim zdaniem kombiwar i parowar to urzadzenia przeznaczone
> do
> różnych zadań. Dla Was zapewne odpowiedniejszy byłby parowar.

i taką też podjąłem decyzję
pozdrawiam i dziękuję za wszystkie wypowiedzi

Ya^ceK

Przytul Mnie
Solar metodą amatorską - pytań kilka
Fotel skórzany -naprawa?