Piec kaflowy z grzałkami

1. Data: 2004-11-12 00:14:17

Temat: Piec kaflowy z grzałkami
Od: "Kuba" <n...@s...no> szukaj wiadomości tego autora

Czy elektryczny piec kaflowy ogrzeje kilkunastometrowy pokój tak,
żeby przeżyć w nim zimę? W piecu zamontowane są trzy nowe grzałki
o łącznej mocy 1,5 kW. Byłyby włączone tylko przez 10 godzin na
dobę (w taryfie nocnej, czyli od 22 do 6 i w dzień od 13 do 15).
Czy to wystarczy, żeby w pomieszczeniu było względnie ciepło?

1. Data: 2004-11-12 07:57:45

Temat: Re: Piec kaflowy z grzałkami
Od: "Marek S." <m...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kuba" <n...@s...no> napisał w wiadomości
> [...]
> dobę (w taryfie nocnej, czyli od 22 do 6 i w dzień od 13 do 15).
> Czy to wystarczy, żeby w pomieszczeniu było względnie ciepło?

Będzie ciepło wtedy gdy będą grzały.

Po wyłączeniu przez pewien czas piec będzie trzymał ciepło, ale jak długo to
zależy od wielu czynników.

Zauważ, że ciepło potrzebne jest rano kiedy wstajesz (czyli musisz załączyć
piec
trochę wcześniej żeby się nagrzało) i po południu kiedy wracasz z pracy.

Ciągłe grzanie pieca nie ma sensu, gdyż powoduje to niepotrzebny wzrost
temperatury w pomieszczeniu a także pieca, co powoduje, że ciepło i tak
ucieka w komin.

Dobrze byłoby gdybyś zaopatrzył się w sterownik który regulowałby pracą
grzałek w piecu.
Sterownik ten w zależności od temperatury załącza lub wyłącza grzałki.

Powoduje to duże oszczędności energii i pozwala na pracę także w taryfie
dziennej.

Można także założyć, że piec mając pewną pojemność cieplną, nie potrzebuje
ciągłej pracy grzałek a np. tylko co 1/2h na 30 min w nocy i na 15 min w
dzień.

Wtedy do sterowania wystarczy prosty zegar sterujący + stycznik.

MS

1. Data: 2004-11-12 08:44:05

Od: "emarcin" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Czy elektryczny piec kaflowy ogrzeje kilkunastometrowy pokój tak,
> żeby przeżyć w nim zimę?

Pewnie tak, bo temperatura napewno będzie powyżej 8-10 stopni.
Jak to jest piec o którym myślę, to ma on tzw. szyber,
który koniecznie trzeba zamknąć aby ciepło nie uciekało w komin.
Jeżeli nie ma, to trzeba zatkać czymś komin, można to zrobić np.
zmiętymi gazetami owiniętymi folią metalową.

Trochę mała jest moc tych grzałek, więc z temperaturą nie będzie za dobrze.
Ponieważ będą grzały przez 10 godzin powinny mieć przynajmniej 3kW.
Wystarczy trochę policzyć: 10/24*3/15*1000=83W/m2, czyli dla 3kW i 15m2
pokoju
otrzymujesz moc potrzebną do ogrzania w miarę dobrze zbudowanego domu.
Trudno mi powiedzieć jaką izolację termiczną mają ściany w omawianym pokoju,
czy ogrzewane są sąsiednie pomieszczenia, w tym nad i pod.
A i tak nie unikniesz skoków dobowych temperatury, wynikających z II taryfy.
Oby zima była łagodna.

Pozdrawiam emarcin

1. Data: 2004-11-12 09:06:37

Od: "Kuba" <n...@s...no> szukaj wiadomości tego autora

> Zauważ, że ciepło potrzebne jest rano kiedy wstajesz (czyli musisz
> załączyć piec trochę wcześniej żeby się nagrzało) i po południu kiedy
> wracasz z pracy.

Studiuję. Z domu wychodzę zwykle między godziną 7 a 9.
Wracam koło 15, na przykład, żeby się przepakować.
Rzadko zdarza się, żebym popołudnie i wieczór z braku
zajęć spędzał w domu. To oznacza, że ciepło byłoby
porządane rano, czasami wieczorem i prawie zawsze
w nocy.

> Ciągłe grzanie pieca nie ma sensu [...]

Jak szybko te 1,5 kW jest w stanie nagrzać piec?

> Dobrze byłoby gdybyś zaopatrzył się w sterownik który regulowałby
> pracą grzałek w piecu. Sterownik ten w zależności od temperatury
> załącza lub wyłącza grzałki.

Sterownik będzie, ale chyba czasowy a nie z termostatem.

Jako studenci chcemy uniknąć nie tylko zimna, ale i koszmarnych
opłat. Na ogrzewanie w dwóch piecach (łącznie 3kW) chcemy przez-
naczyć nie więcej, niż 300 zł miesięcznie. Obliczyłem, że przy
pracy grzałek przez 10 godzin dziennie by się to udało:
3 (kW) x 10 (godzin) x ~0,30 (zł za kW) x 30 (dni) = 270 zł

Mieszkanie jest ładne, położone w bardzo dobrym miejscu.
Tylko ten prąd budzi nasze obawy. Czy faktycznie trzy
drobne grzałki są w stanie zrobić solidny grzejnik
z dużego pieca?

--
Kuba

1. Data: 2004-11-12 09:58:54

Od: "Marek S." <m...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> porządane rano, czasami wieczorem i prawie zawsze
> w nocy.

> Jak szybko te 1,5 kW jest w stanie nagrzać piec?

Nie napisałeś jak duży jest to pokój. Na którym piętrze czy szczytowe
mieszkanie.

Trudno będzie cos powiedzieć.

Warto żebyś zrobił odpowiednie testy (jako student pewnie jestes do
doświadczeń przezwyczajony)

1. Czas nagrzania chłodnego (subiektywnie ok 10st) pomieszczenia do temp.
jakies 18st.
(temp mierzona na środku pokoju na wys. ok 1m)
2. Czas wychłodzenia pokoju z temp. 18 do 12-15 st (o 3 do 6 stopni) -
grzałka wyłączona
3. Czas ponownego nagrzania do 18st - grzałka załączona

Pomiary warto zrobić dla różnych temperatur na zewnątrz lub po prostu rano,
po południu i wieczorem.

Z pomiarów wywnioskujesz:
- czy 1.5 kW wystarczy do ogrzania pokoju i utrzymania w nim stałej
temperatury
dla typowych temperatur (np: -12 noc, -3 dzień, -8 wieczór)
- jak często powinna załaczać się grzałka aby utrzymać zadaną temperaturę
{układ bez termostatu}
- czy mozna sobie pozwolic na całkowite wyłacznie grzałki (czas
wychłodzenia)

Jeżeli z badania wyjdzie, że grzałka jest wystarczająca to można sobie
zaprogramować
cykl grzania np:

1 grzałka 1500W

W ciągu nocy co 1/2 h na 30 min = 6 kWh
od 6:00 do 9:00 co 1/2 h na 30 min = 2.5 kWh
od 9 do 14 co 1/2 h na 15min = 1 kWh
itd.

W sumie może wyjść ok 210 kWh/mc na niskiej
i ok. 150 kWh/mc na wysokiej taryfie.

Koszt to ok. 100 zł na grzałkę.

> [...]
> Tylko ten prąd budzi nasze obawy. Czy faktycznie trzy
> drobne grzałki są w stanie zrobić solidny grzejnik

A może pobawicie sie w palaczy.
Często taniej jest opalać niż grzać grzałką.

Np. Znam przypadek gdzie wiadro wegla (10kg) starcza na całodzienne
ogrzewanie 40m pokoju.

Jeżeli przyjmiemy, ze jest to stare budownictwo i pokój ma jakieś 20m^2
to wg wyliczeń (dla temp 20C w pomieszczeniu):

Minimalna moc grzewcza to ok. 150 W/m^2
(jakieś 50 W/m^3)
co daje żródło ciepła o mocy 3200 W

Czyli jedna grzałka wg wyliczeń może nie wystarczyc.
I w czasie najwiekszych mrozów może dogrzać pokój do temp
ok 8-10 st.

MS

1. Data: 2004-11-12 15:00:33

Od: "J.S.K." <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dobę (w taryfie nocnej, czyli od 22 do 6 i w dzień od 13 do 15).
> Czy to wystarczy, żeby w pomieszczeniu było względnie ciepło?

Mój mąż jeszcze studiując mieszkał w kawalerce z takim właśnie piecem i też
włączanym tylko w nocy ze względu na nocną taryfę. Pamiętam sama jak było
tam zimno szczególnie rano, gdy można było pospać do ósmej i w weekendy, gdy
zostawało się na całe dnie w domu.
Oczywiście Twój piec może lepiej trzymać ciepło lub masz miejszy i lepiej
ocieplony pokój...
joanna

1. Data: 2004-11-12 20:30:50

Od: Elzbieta <w...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 12 Nov 2004 10:06:37 +0100, Kuba <n...@s...no> napisał:

> [...]
> zajęć spędzał w domu. To oznacza, że ciepło byłoby
> porządane rano, czasami wieczorem i prawie zawsze

Jedna grzałka 1 kW powinna ogrzać 10 m kw. My w naszych piecach mamy 3
grzałki po 1 kW. Kiedyś grzaliśmy na dwóch nawet trzech grzałkach, ale
mieliśmy przemarzające ściany w mieszkaniu. Odkąd mamy ocieplony budynek i
wymienione okna to grzejemy jedną grzałką. U nas jeden piec grzeje
równocześnie dwa pomieszczenia pokój/przedpokój, pokój /łazienkę. W kuchni
nie mamy żadnego grzejnika jednak jest ciepło.
Dla mnie plusem tych grzałek jest to, że zawsze wracam do ciepłego
mieszkania, a nie muszę dopiero palić w piecu. Minus jest jeden, my
również grzejemy tylko w II taryfie i najcieplej jest właśnie nocą kiedy
to mogłoby być chłodniej, bo tak się lepiej śpi.

> [...]
> pracy grzałek przez 10 godzin dziennie by się to udało:
> 3 (kW) x 10 (godzin) x ~0,30 (zł za kW) x 30 (dni) = 270 zł

My mamy na prąd wszystkie urządzenia w domu; piec elektryczny, elektryczny
ogrzewacz wody; pralka, zmywara, mikrofalówka itd. za prąd płacimy ponad
200 zł miesięcznie.
--
Elżbieta

polki
Korytarz
panele korkowe
Zastosowania frezów w multiszlifierkach.
prośba o radę