Re: Pierogi - moze laickie, ale...

1. Data: 2011-03-19 11:15:07

Temat: Re: Pierogi - moze laickie, ale...
Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Friday, March 18, 2011 7:52:39 AM UTC+1, Misiek wrote:
> A. jak robicie ciasto na pierogi? Spotkalem sie z roznymi przepisami, jedne
> mowia zeby dawac jajko, inne ze nie, jeszcze inne zamiast wody mowia o ...
> mleku.

Ja teraz nie już robię pierogów (robocizna się nie zwraca;p). Kupuję u sprawdzonego
wytwórcy, którego mam blisko domu.
Ale wcześniej, gdy robiłam ciasto, to dodawałam (prócz ciepłej wody i soli) samo
żółtko, bo czasami mąka bywała tak podła, że pierogi po ugotowaniu wychodziły szare.

> [...]
> B. nadzienie do pierogow...
> Tu pamietam babcia robila z miesem (za diabla nie pamietam czy z surowym czy
> z gotowanym... wiem ze dodawala odrobine boczku i cebulki, ale ani jaki
> gatunek miesa ani zcy surowe czy nie ... za diabla nie pamietam ani ja ani
> moja Mama...

Mięso musi być ugotowane, bo gdy dodamy surowe, to gdybyśmy chcieli je ugotować, to
ciasto by się rozgotowało i wyszłaby zupa.
Mięso najlepiej wołowe z jarzynami, a za Nelą dodawałam szpiku. Twoja babcia, w
miejsce szpiku, podsmażała boczek z cebulką.

> Robila tez cos co juz zadko chyba jest spotykane - pierogi z ziemniakami.
> Ziemniaki gotowan, tluczone, dodawana zezlocona cebulka i to ... wio do
> ciasta :-)

Mnie akurat same ziemniaki nie podchodzą, ale to nie znaczy, że są złe. Znam ludzi,
którzy zachwycają się kiszką ziemniaczaną (taki sam wsad).

> Teraz to glownie "ruskie" kroluja... czyli ziemniaki z sreem bialym w
> "roznych" proporcjach.

To się zgadza. Ale najsmaczniejsze są w proporcji pół na pół z twarogu chudego.
Do tego podsmażona na boczku cebulka.

> Generalnie nadzienia:
> (...)

Bardzo dobre są z ugotowanymi i zmielonymi dudkami zmieszanymi z ugotowaną kiszoną
kapustą (też zmieloną).

> Wszelkie "owocowe" nadzienia celowo omijam - nie jadamy tego... chociaz
> pamietam ze byly pyszne :-)

Nie pomijaj tak, zakładając, że każdy je zna. Dla mnie zaskoczeniem było, gdy parę
lat temu moja sąsiadka działkowa po raz pierwszy jadła pierogi z truskawkami, które
jej zaserwowałam. A była już w wieku poprodukcyjnym;p Do owej pory nie wiedziała o
takich pierogach.
W dzieciństwie jadłam też dużo pierogów z jabłkami (i były zawsze robione, do
zagospodarowania ciasta, które zostało po zużyciu całego sera, czy ruskich).
Aha... A do farszu sera daje się ser półtłusty lub chudy, cukier i cukier wanilinowy
oraz żółtko.

> Jakie inne jak przygotowujecie? (nie ukrywam ze o miesne mi glownie chodzi,
> z innymi sam sobie poradze).

Dzisiaj niektórzy robią z kurczaka. U mnie czasami mama robiła z kurzyny, z której
wcześniej ugotowała pyszny rosół.

--
Pozdrawiam :)
JM