Pnacza na budynku a wilgoc

1. Data: 2005-08-20 20:30:55

Temat: Pnacza na budynku a wilgoc
Od: Zubr <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, spotkalem sie ze stwierdzeniem, ze sciany
porosniete pnaczem bardziej trzymaja wilgoc i sa przez to podatne na
niszczenie. Jakie sa wasze doswiadczenia w tej kwestii?
Zubr

2. Data: 2005-08-20 20:35:16

Temat: Re: Pnacza na budynku a wilgoc
Od: Zubr <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zubr napisał(a):
> Witam, spotkalem sie ze stwierdzeniem, ze sciany
> porosniete pnaczem bardziej trzymaja wilgoc i sa przez to podatne na
> niszczenie. Jakie sa wasze doswiadczenia w tej kwestii?
> Zubr

Chodzi oczywiscie o geste pnacza w stylu winobluszczu na calej scianie domu

3. Data: 2005-08-20 20:45:09

Od: Łagoda <lagoda_niespamować@list_niespamować,pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja z przeciwnym. I zgodnie z wiedzą budwlaną, myśle że racja leży po
stronie opini o zbawiennym działaniu tych roślinek.

--
___________________________________________MAT______
__

4. Data: 2005-08-20 21:02:37

Od: _rais <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zubr napisał(a):
> Witam, spotkalem sie ze stwierdzeniem, ze sciany
> porosniete pnaczem bardziej trzymaja wilgoc i sa przez to podatne na
> niszczenie. Jakie sa wasze doswiadczenia w tej kwestii?
> Zubr

Jakiś ekspert budowlany wypowiadał się kiedyś, że to bzdura.
Wręcz przeciwnie, liście nie dopuszczają wody do ściany. Dodatkowo
wytwarza się ciąg powietrza osuszający ścianę.
Szczegółów nie pamiętam.

http://fotogalerie.pl/galeria/galeria_raistand

5. Data: 2005-08-21 14:54:43

Od: "WMK" <4...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zubr" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

> Chodzi oczywiscie o geste pnacza w stylu winobluszczu na calej scianie
> domu

Z całą pewnością tak jest. Parę lat malowałem domy drewniane i zawsze pod
pnączami deski były wilgotne albo butwiejące.
Przede wszystkim tak ściana nigdy nie wyschnie po deszczu/sniegu; do tego co
noc na liściach zbiera się rosa. Podobnie jest ze ścianami ceglanymi - mur
się łuszczy. Częściowym ratunkiem jest puszczenie pnączy po kratce
znajdującej się w odległości minimum 10 cm od ściany, ale i tak nigdy nie
będzie ona taka sucha jak inne, odkryte ściany.

Pzdr.,
33

6. Data: 2005-08-21 16:27:17

Od: "magdalencja" <a...@n...forum> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "_rais" napisał w wiadomości

> Jakiś ekspert budowlany wypowiadał się kiedyś, że to bzdura.
> Wręcz przeciwnie, liście nie dopuszczają wody do ściany. Dodatkowo
> wytwarza się ciąg powietrza osuszający ścianę.
> Szczegółów nie pamiętam.

I całe szczęście;-) bo moim zdaniem to bzdury. To był taki expert jak ja
kosmonauta;-)
pozdrawiam
Mag

7. Data: 2005-08-21 16:31:27

Od: _rais <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

magdalencja napisał(a):

> I całe szczęście;-) bo moim zdaniem to bzdury.

Hmmm. Nie upieram się.
W wolnej chwili pogooglam jednak.

http://fotogalerie.pl/galeria/galeria_raistand

8. Data: 2005-08-21 18:38:23

Od: _rais <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

magdalencja napisał(a):
> Użytkownik "_rais" napisał w wiadomości

> I całe szczęście;-) bo moim zdaniem to bzdury. To był taki expert jak ja
> kosmonauta;-)

Pogooglałem :

http://www.ogrody.hg.pl/index.php?c=46

"Natomiast solidnie wykończonej ścianie nic ze strony pnączy nie grozi.
Jeśli chodzi o zawilgocenie, to może ono wystąpić jedynie wtedy, gdy
ściana na której rosną pnącza pozbawiona jest gzymsu szczytowego, ale
wtedy będzie zamakać również gdy nie ma pnączy. Przy prawidłowej
konstrukcji budynku, dzięki układowi liści na kształt dachówki, pnącza
wręcz służą jako izolacja przeciwwilgociowa. Obecność pnączy na budynku
może natomiast niekiedy prowadzić do zwiększenia ilości odwiedzających
dom owadów, można jednak temu zaradzić, instalując siatki w oknach, lub
malując framugi lakierem odstraszającym insekty. Problemy te są mało
istotne, gdy pnączami obsadzamy budynki gospodarcze."

http://www.muratordom.pl/6927_5527.htm

"wiele osób obawia się, że mogą one szkodzić budynkom: niszczyć elewację
i powodować zawilgocenie ścian. Nie jest to prawda, bo dobrze wykonanej
elewacji i prawidłowym spoinom między cegłami pnącza nie zagrażają,
przeciwnie - chronią elewację."

http://www.krakow.pl/miasto/ekologia/?id=pnacza.html

"Czy powodują zawilgocenie murów ?

Ulistnienie pnączy działa jak płaszcz przeciwdeszczowy zdecydowanie
ograniczając namoczenie tynku w czasie deszczu , zmniejszając jego
rozję.Korzenie roślin pnących pobierają wodę z gruntu przy fundamencie
osuszając go."

"

http://fotogalerie.pl/galeria/galeria_raistand

9. Data: 2005-08-22 00:04:53

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

WMK napisał(a):
> [...]
> znajdującej się w odległości minimum 10 cm od ściany, ale i tak nigdy nie
> będzie ona taka sucha jak inne, odkryte ściany.

Lubię czytać takie bzdury, szczególnie jak przedpiśca nie powie czy to
była południowa lub zachodnia ściana.
Na takich nic podobnego się nie dzieje.
pozdr. Jerzy

10. Data: 2005-08-22 00:07:05

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

_rais napisał(a):

> [...]
> ograniczając namoczenie tynku w czasie deszczu , zmniejszając jego
> rozję.Korzenie roślin pnących pobierają wodę z gruntu przy fundamencie

I to jest prawda.
pozdr. Jerzy

GLony
groszek?
Co to za bulwy na moim iglaku ?
Kosiarka bębnowa - wrażenia i porady użytkowników
Jak użyźnić gliniastą glebę?