Jak użyźnić gliniastą glebę?

1. Data: 2005-08-19 13:22:20

Temat: Jak użyźnić gliniastą glebę?
Od: "Olek" <a...@p...onet.pl_NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam następujący problem. Chciałbym małym kosztem przygotować się do
założenia ogrodu na działce 10 arów na której kończy się budowa domu. Na
skutek niwelacji terenu (nawiezienie gliniastej ziemi z głębokich wykopów)
oraz samej budowy mam obecnie na powierzchni nieurodzajną, gliniastą, dość
ubitą ziemię na której nic nie rośnie.
Są z nię zastępujące problemy:
1. Po deszczu nie chłonie wody, robi się gigantyczne błoto i kałuże
wysychające kilka tygodni.
2. Gdy ziemia wyschnie robi się twarda jak skała.
3. Nie jest urodzajna i nic nie chce rosnąć.

Zastanawiam się nad następującym planem działań:
1. Nawiezienie trocin z tartaku - warstwa 2-3 cm.
2. Przeoranie na jesieni ziemi z trocinami i pozostawienie na zimę
3. Na wiosnę bronowanie i dosypanie jakiegoś nawozu mineralnego
(jakiego?).
4. Posianie trawy.

Czy poniższy plan na sens - może można to osiągnąć prościej? Czy trociny
użyźnią glebę i zamienią się w próchnicę? Jakiego nawozu mineralnego użyć?

Pozdrawiam,
Alek.

2. Data: 2005-08-19 14:38:01

Temat: Re: Jak użyźnić gliniastą glebę?
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy poniższy plan na sens - może można to osiągnąć prościej?

> Pozdrawiam,
> Alek.

Najprościej wywieźć glinę - im więcej tym lepiej -
i przywieźć tzw. humusu.
Gliny właściwe są zasobne w składniki pokarmowe,
niestety pozostałe właściwości praktycznie
dyskwalifikują je dokumentnie, szczególnie tę, której
jesteś właścicielem.

Pozdrawia tłusto boletus

3. Data: 2005-08-19 15:23:59

Od: "Olek" <a...@p...onet.pl_NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> wrote in message

> Najprościej wywieźć glinę - im więcej tym lepiej -
> i przywieźć tzw. humusu.
Witam,
Niestety ze względu na koszty wywiezienie gliny i przywiezienie humusu nie
jest prostym rozwiązaniem.
Stąd moje pytanie czy trociny domieszane do gliny spowodują jej użyźnienie i
rozluźnienie.
Olek

4. Data: 2005-08-19 15:51:57

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:de4tii$27eq$1@news2.ipartners.pl Olek
<a...@p...onet.pl_NOSPAM> napisał(a):

>... czy trociny domieszane do gliny spowodują jej
> użyźnienie i rozluźnienie.

Hejka. Spowodują. Proponowałbym na te trociny równomiernie rozrzucić
przyczepę czterotonową obornika. Zostawić całość do wiosny. W kwietniu
skopać lub zglebogryzarkować, zasiać bobik, gdy przekwitnie ściąć go i dać
na kompost przesypując trocinami. Następnie sypnąć azofoskę,
zglebogryzarkować teren, wygrabić, zwałować, wyrównać i wtedy dopiero zasiać
mieszankę traw.
Pozdrawiam zwięźle Ja...cki

5. Data: 2005-08-19 16:12:00

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał(a):

> [...]
> na kompost przesypując trocinami. Następnie sypnąć azofoskę,
> zglebogryzarkować teren, wygrabić, zwałować, wyrównać i wtedy dopiero zasiać

Tia i jeszcze 2/3 piachu w porównaniu do nawiezionej gliny.
pozdr. Jerzy

6. Data: 2005-08-19 16:16:17

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał(a):
> W wiadomości news:de4tii$27eq$1@news2.ipartners.pl Olek

> Hejka. Spowodują. [...]

Miałeś kiedyś działkę na gliniastej glebie?
Gdzie dopiero pod koniec maja można było się nań dostać? A do wyjęcia
ugrzęźniętej nogi potrzeba było dwóch osób?
pozdr. Jerzy

7. Data: 2005-08-19 16:30:28

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:de50fg$t19$2@nemesis.news.tpi.pl JerzyN
<0...@m...pl> napisał(a):

> Tia i jeszcze 2/3 piachu w porównaniu do nawiezionej gliny.

Hejka. Jeżeli chcesz uruchomić cegielnię. < lol >
Pozdrawiam przedsiębiorczo Ja...cki

8. Data: 2005-08-19 16:35:04

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:de50n6$l5q$1@atlantis.news.tpi.pl JerzyN
<0...@m...pl> napisał(a):

> Miałeś kiedyś działkę na gliniastej glebie?
> Gdzie dopiero pod koniec maja można było się nań dostać? A do wyjęcia
> ugrzęźniętej nogi potrzeba było dwóch osób?

Hejka. Miałem do czynienia z różnymi glebami. Tylko substancje
organiczne (trociny, wióry, torf, słoma, obornik, kompost, nawozy zielone
...) mogą polepszyć strukturę gleb zwięzłych.
Pozdrawiam oczywiście Ja...cki

9. Data: 2005-08-19 18:27:05

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> użyźnią glebę i zamienią się w próchnicę? Jakiego nawozu mineralnego użyć?

Wyznacz pas szrokości 1m, nasyp na trocin.Ale nie 2 cm ale 20
albo więcej.Na to nawóz mineralny.Przekop szpadlem najgłebiej jak
dasz radę.Na to warstwa trocin z nawozem bez przekopywania.
Rozgarnij trociny, czyli zrób rządki w poprzek i siej w nie fasolkę
szparagową, bób, albo cokolwiek.Po sezonie przekop i jedna grzęda
jest dość dobra do użytku.Nie zwracaj uwagi,czy coś zbierzesz z tej
fasolki, ona jest do przekopania.
W ten sposób zlikwidujesz również perz.
Pozdrawiam.Mirzan

10. Data: 2005-08-19 19:49:13

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Olek wrote:
> Mam następujący problem. Chciałbym małym kosztem przygotować się do
> założenia ogrodu na działce 10 arów na której kończy się budowa domu. Na
> skutek niwelacji terenu (nawiezienie gliniastej ziemi z głębokich wykopów)
Jak grubą jest warstwa gliny?
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.

Bukszpany - do Basi i nie tylko :)