Po co jest goraczka? Dla dociekliwych :))

1. Data: 2001-09-06 08:49:21

Temat: Po co jest goraczka? Dla dociekliwych :))
Od: "Michal" <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wprowadzenie:
Goraczka wystepuje najczesciej jako odpowiedz na stany zapalne, infekcje bak
teryjna, odrzucenie przeszczepu, procesy nowotworowe itp. i powstaje na skut
ek syntezy w organizmie endogennego pirogenu dzialajacego goraczkotworczo z
a posrednoictwem PG. Substancja ta pobudza neurony podwzgorza do utrzymania
podwyzszonej temperatury w stos. do temperatury normalnej.
Dzialanie NSLP polega na wylaczaniu z tego szlaku synteze PG i nie dochodzi
do hipertermii/ lub nastepuje spadek podwyzszonej temperatury.

I teraz moje pytanie:
Czy taki mechanizm jest pierwotnym zachowaniem organizmu na stan zagrozenia
(moze hipertermia powoduje szybszy metabolizm, szybszy przeplyw krwi moze la
twiej usuwac toksyny a mechanizmy enzymatyczne w watrobie dzialaja skuteczni
ej...), czy moze jest to mechanizm wtorny, powodowany wlasnie przez te egzog
enne czynniki, a organizm nie wykorzystuje goraczki jako metody walki, ale s
tara sie ja wlasnie obnizyc (w czym mu pomagamy odpowiednimi lekami)?
W takiej sytuacji jaki podstawowy cel ma stosowanie NSLP? TZn. czy jest to d
zialnie korzystne dla organizmu - jesli organizm chce wykorzystac temperatur
e do walki z "intruzem" to czy jej obnizenie nie jest bledem w sztuce? Czy g
oraczka jest nam potrzebna, czy stanowi zagrozenie dla zdrowia i w zaden sp
osob nie pomaga z uporaniem sie z infekcja? Czy organizm lepiej sie broni w
normalnej, czy podwyzszonej temperaturze?

Pozdrawiam,
Michal

2. Data: 2001-09-06 12:48:55

Temat: Re: Po co jest goraczka? Dla dociekliwych :))
Od: "Michal" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> osob nie pomaga z uporaniem sie z infekcja? Czy organizm lepiej sie broni
> normalnej, czy podwyzszonej temperaturze?

BEZ WATPIENIA JEST NIEZBEDNA! podwyzszenie temp ciala o 2 st., powoduje
ograniczenie podzialow np bakterii o 50%. Wraz z bakteriostatycznie
dzialajacymi antybiotykami, walka z choroba jest o wiele bardziej efektywna.

> Pozdrawiam,
> Michal

rowniez pozdrawiam
Michal

3. Data: 2001-09-06 15:50:30

Od: "Michal" <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Michal <e...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyj
nych napisał:9n7r39$eue$...@n...onet.pl...

> [...]
> ograniczenie podzialow np bakterii o 50%. Wraz z bakteriostatycznie
> dzialajacymi antybiotykami, walka z choroba jest o wiele bardziej efektywn

Naprawde? Moze niewiele pamietam z mikrobiologii, ale wydawalo mi sie, ze ba
kterie, to wyjatkowo paskudne organizmy ze wzgledu na latwosc przystosowywan
ia sie do warunkow (mutacje...). Stalocieplne tez nie sa, wiec rozwijaja sie
na dobra sprawe w szerokim zakresie temperatur... (<od denaturujacych...) Al
e moze sie myle.
Jesli to co piszesz jeat prawdziwe, wtedy mozna by wysnuc wniosek, ze podwyz
szanie temperatury ciala to jest darwinowskie przystosowanie sie organizmu d
o infekcji.

Dzieki,
Michal

4. Data: 2001-09-06 17:08:45

Od: "Przemek" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytałem gdzieś (nie jestem lekarzem), że jak nie jest konieczne, to żeby
nie podawać żadnych środków przeciwgorączkowych w trakcie gorączki, gdyż
podwyższona temperatura pomaga właśnie zwalczać infekcje, itp.

5. Data: 2001-09-06 20:27:33

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 Sep 2001, Przemek wrote:

> Czytałem gdzieś (nie jestem lekarzem), że jak nie jest konieczne, to żeby
> nie podawać żadnych środków przeciwgorączkowych w trakcie gorączki, gdyż
> podwyższona temperatura pomaga właśnie zwalczać infekcje, itp.

Niezyjacy juz Prof. Juliusz Narebski wybitny polski neurofizjolog
i de facto osoba ktora mnie namowila na medycyna ( kierownik
Katedry Fizjologii Zwierzat Uniwersytetu Mikolaja Kopernika w Toruniu
i Fizjologii Akademii Medycznej w Bydgoszczy) obliczyl, ze temperatura
mozgo 40,5 st C jest graniczna dla mozgu. (oczywiscie chodzi o temp,
mierzona na blonie bebenkowej ucha a nie pod pacha). Powyzej niej
mozg przestaje pracowac. Ponadto powyzej pewnej temperatury
bialka ulegaja denaturacji ...

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

6. Data: 2001-09-08 22:02:05

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych
napisał:Pine.GSO.4.31.0109062224370.8099-100000@doro
ta.am.torun.pl...
> [...]

mozgo 40,5 st C jest graniczna dla mozgu. (oczywiscie chodzi o temp,
mierzona na blonie bebenkowej ucha a nie pod pacha).

A jaka jest roznica w stopniach miedzy pacha a uchem?

Powyzej niej
mozg przestaje pracowac. Ponadto powyzej pewnej temperatury
bialka ulegaja denaturacji ...

No chyba dlatego przestaje pracowac, ze wlasnie bialka sie zdenaturowaly.
Czy nie?

Aga

7. Data: 2001-09-09 11:01:37

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <9nfeoe$stc$6@news.tpi.pl>, g...@p...onet.pl says...

> [...]
> bialka ulegaja denaturacji ...
>
> No chyba dlatego przestaje pracowac, ze wlasnie bialka sie zdenaturowaly.

Zaraz. A jezeli powyzej 40,5 mozg nie moze pracowac bo sie bialka
zdenaturuja to jakim cudem temp 42st jest do przezycia?
Chyba to jest jednak inaczej.

8. Data: 2001-09-09 12:00:16

Od: Joanna Nowak <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

jacek wrote:

> Zaraz. A jezeli powyzej 40,5 mozg nie moze pracowac bo sie bialka
> zdenaturuja to jakim cudem temp 42st jest do przezycia?
> Chyba to jest jednak inaczej.

Ja ze szkoly pamietam, ze 43 stopnie to jest krytyczna
temperatura.Wyzsza jest smiertelna poniewaz bialka ulegaja denaturacji.
JN i Basia
Krakow

9. Data: 2001-09-09 12:00:25

Od: Joanna Nowak <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

10. Data: 2001-09-09 12:02:44

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@p...fm>, j...@p...fm says...

> Ja ze szkoly pamietam, ze 43 stopnie to jest krytyczna
> temperatura.Wyzsza jest smiertelna poniewaz bialka ulegaja denaturacji.

No ok, to juz mamy 43.
A jak to sie ma do sauny? albo goracej kompieli?
Albo do tego iz temp mozgu jest stala w bardzo waskich granicach (ale juz
nie pamietam ile grunt ze chodzilo o +/- XX,o5 (Nature z ubieglego
roku).
W tym mozgu to chyba nie chodzi jednak o temp ;-))

Ta natrętna GRZYBICA (stóp)
TV4
choroba Meniera
Coordinax ??