Podłaczanie zasilanie do płyty indukcyjnej Electrolux EHD60140P

1. Data: 2008-04-18 18:41:13

Temat: Podłaczanie zasilanie do płyty indukcyjnej Electrolux EHD60140P
Od: "Molger" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zakupilem plyte indukcyjna jak w temacie. Z tego co wiem wiekszosc plyt wymaga
zasilania pradem trojfazowym. Zamowilem elektryka z uprawnieniamii po
rozpakowaniu okazalo sie ze plyta posiada przewod zasilajacy , ale brakuje w
nim piatej zyly. wyglada tak jakby miala byc podpieta na 2 fazy. podobno tez
tak mozna , bo sa jakies listwy mostkujace. nigdzie nie moge znalezc schematu
elektrycznego do tej plyty, w instrukcji tez niestety nie napisali jak np
wyglada schemat od stony plyty. w scianie mam oczywiscie przysosowana
instalacje 3 fazowa. czy ktos z was uzytkuje taka plyte, a moze ktos ma
schemat jak ja podlaczyc.
Z gory dzieki za pomoc
Molger

2. Data: 2008-04-18 19:24:53

Od: "Pietrek" <pietrek34 SKASUJ @wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Molger" <m...@g...pl> napisał :

> [...]
> wyglada schemat od stony plyty. w scianie mam oczywiscie przysosowana
> instalacje 3 fazowa. czy ktos z was uzytkuje taka plyte, a moze ktos ma

Przewód wchodzi prawdopodobnie pod jakąś maskownicę na zaciski i tam masz
rozpisane warianty podłączeń.
Swoja drogą nie pierwszy to przypadek, ze elechtryk z papirami nową płyte
zjarał i z gwarancji nici ;)

P.

3. Data: 2008-04-18 20:00:04

Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Molger pisze:

> instalacje 3 fazowa. czy ktos z was uzytkuje taka plyte, a moze ktos ma
> schemat jak ja podlaczyc.

A elektryk nie wie ? To pogoń go w diabły.

Współczesne płyty zasilane są z 230V aby łatwiej było je dostosować do
lokalnych warunków - nie każdy ma do dyspozycji trzy fazy. Dlatego kabel
posiada cztery kable: czarny i szary/brązowy (fazy, L), niebieski
(neutralny, N) i żółtozielony (ziemia ochronna, PE). Jeśli w ścianie
masz puszkę trójfazową, podłącz płytę zgodnie z kolorami w puszce. Do
trzeciej fazy podłączasz czarny przewód piekarnik - zwykle jednofazowy.
Oczywiście niebieski i żółtozielony piekarnika analogicznie jak przy płycie.

W tych płytach chodzi o to, że jeśli masz przyłącze trójfazowe, lepiej
wykorzystać dwie fazy by rozłożyć prąd po połowie na każdą fazę.
Przeciętnie moc znamionowa płyty jest rzędu 5-6kW. Zasilanie i tak jest
napięciem 230V, dlatego wymagane jest podłączenie przewodu N
(niebieskiego). W blokach gdzie nie ma w mieszkaniach instalacji
trójfazowej, ta sama płyta podłączana jest tak że oba przewody fazowe
się łączy razem. Wówczas prąd jest dwa razy większy, ale zasilanie idzie
z jednej fazy.

Sebcio

4. Data: 2008-04-18 21:08:53

Od: "kr" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> trójfazowej, ta sama płyta podłączana jest tak że oba przewody fazowe się
> łączy razem. Wówczas prąd jest dwa razy większy, ale zasilanie idzie z

Miałem płytę 5 kW podłączoną pod jedną fazę i wszystko świtenie śmigało. W
praktyce nigdy nie wykorzystuje sie pełnej mocy

5. Data: 2008-04-18 21:11:34

Temat: Re: Podłaczanie zasilanie do płyty indukcyjnej Electrolux EHD601
Od: "Mariusz Molga" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sebcio <s...@n...com> napisał(a):

> [...]
> Oczywiście niebieski i żółtozielony piekarnika analogicznie jak przy płycie.

Dzieki za wyjasnienie. Jeszcze tylko kwoli uscislenia. Ja piekarnik mam
podpiety normalnie do zwyklego gniazdka 230V. czyli generalnie u mnie przy
podlaczeniu plyty do puszki trojfazowej jeden zacisk w puszce powinien
pozostac wolny. W oryginalnym przewodzie podlaczonym do plyty sa 4 zyly.
Tylko zastanawia mnie dlaczego elektryk tak bardzo sie zdziwil. stwierdzil ze
skoro plyta idzie na 3 fazy to powinno byc 5 przewodow. Ale z tego co
napisales , to piaty przewod jest dla piekarnika. A na plyte ida 2 fazy, zero
plus uzieienie.
Sorry za slownictwo ale nie jestem elektrykiem :)
potwierdz tylko czy dobrze rozumuje albo mnie wyprostuj :)
dzieki za pomoc
Molger

6. Data: 2008-04-24 13:55:13

Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Mariusz Molga pisze:

> [...]
> podlaczeniu plyty do puszki trojfazowej jeden zacisk w puszce powinien
> pozostac wolny. W oryginalnym przewodzie podlaczonym do plyty sa 4 zyly.

Powinien zostać wolny, dokładnie tak. Co do płyty - wszystko zależy od
kolorów kabli, wprawdzie to nie jest obligatoryjne ale nie widziałem
płyty w której zielono-żółty nie byłby uziemieniem. Natomiast inne
kolory to już pewna dowolność; jest ryzyko że przeznaczenie kabla będzie
inne niż wynikałoby to z koloru. Np. brązowy może być drugim przewodem
neutralnym...

Natomiast upewnij się, że na pewno nie masz instrukcji podłączenia.
Gdyby bowiem się okazało że masz, miałbyś problem z głowy. Jeśli masz
cztery przewody i nie masz zielono-żółtego (możesz tak mieć, zależnie od
klasy izolacji płyty), to np. brązowy i niebieski łączysz razem do
niebieskiego w puszce, czarny i szary do odpowiednich faz.

> Tylko zastanawia mnie dlaczego elektryk tak bardzo sie zdziwil. stwierdzil ze
> skoro plyta idzie na 3 fazy to powinno byc 5 przewodow. Ale z tego co

To tylko potwierdza brak kompetencji elektryka. Elektryk myli ilość faz
z napięciem zasilania. Płyta zasilana jest napięciem 230V ale by
rozłożyć obciążenie bardziej równomiernie, zasilana jest z dwóch faz -
po połowie obciążenia na fazę. Nie ma to nic wspólnego z napięciem
międzyfazowym 400V, gdzie zresztą też powinny iść tylko maksymalnie
cztery przewody.

> napisales , to piaty przewod jest dla piekarnika. A na plyte ida 2 fazy, zero
> plus uzieienie.

Upewnij się jeszcze tylko, czy na pewno jest używane uziemienie. W
mojej płycie nie ma uziemienia, za to jak napisałem powyżej są dwa
przewody neutralne, oznaczone kolorem niebieskim i *BRĄZOWYM*. Tu uwaga,
bo w puszce znajdziesz też kolor brązowy. To jednak będzie jedna z faz !
Dlatego warto o tym pamiętać i gdy tylko możliwe, upewnić się co do
podłączenia np. na stronie producenta.

> Sorry za slownictwo ale nie jestem elektrykiem :)
> potwierdz tylko czy dobrze rozumuje albo mnie wyprostuj :)

Ogólnie rozumujesz dobrze :) Na pewno lepiej niż ten "elektryk" :)

Sebcio

7. Data: 2008-04-24 14:04:44

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 24 Kwi, 15:55, Sebcio <s...@n...com> wrote:

> [...]
> podłączenia np. na stronie producenta.

>         Ogólnie rozumujesz dobrze :) Na pewno lepiej niż ten "elektryk" :)

Nowoczesne instalacje trójfazowe prowadzone są pięcioma przewodami -
trzy przewody fazowe, jeden zerowy i jeden neutralny. Do tego takie
odbiorniki w zasadzie powinny mieć zastosowane wyłączniki różnicowe
dla bezpieczeństwa uzytkownika, ale też i przeciwpożarowego. Taki
przełącznik wyłącza zasilanie odbiornika juz przy 30mA prądu upływu na
dowolnym przewodzie fazowym.

8. Data: 2008-04-24 14:08:31

Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:

> [...]
> dla bezpieczeństwa uzytkownika, ale też i przeciwpożarowego. Taki
> przełącznik wyłącza zasilanie odbiornika juz przy 30mA prądu upływu na

100% racji. Nie oznacza to jednak, że odbiornik wykorzystuje wszystkie
trzy fazy, jeśli zasilany jest napięciem 230V.

Sebcio

9. Data: 2008-04-24 14:10:10

Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Sebcio pisze:

> [...]
> przewody neutralne, oznaczone kolorem niebieskim i *BRĄZOWYM*. Tu uwaga,
> bo w puszce znajdziesz też kolor brązowy. To jednak będzie jedna z faz !

Autokorekta - jednak moja płyta ma zacisk uziemiający :) Sprawdziłem w
dokumentacji, mimo że nie kojarzę go i założyłem sobie, że brak
metalowych elementów (sterowanie sensorowe) nie stawia takiego
wymagania. Mój błąd :)

Sebcio

10. Data: 2008-05-01 19:18:55

Od: "Mariusz Molga" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sebcio <s...@n...com> napisał(a):

> [...]
> dokumentacji, mimo że nie kojarzę go i założyłem sobie, że brak
> metalowych elementów (sterowanie sensorowe) nie stawia takiego

Witam
Sorry ze sie nie odezwalem, ale nie mialem netu na czas przeprowdzki. dzieki
za rozjasnienie mojej mozgownicy. Chcialem sie upewnic , bo kolo ktory mi to
podpial jakos nie wzbudzil mojego zaufania, mimo ze ma kwalifikacje. :)
Ale okazuje sie , ze zrobil to dobrze, a dzis nawet kotlety sie usmazyly :))))
dzieki i pozdrawiam
Molger

koszty najmu mieszkań w dużych miastach Polski
wezyki elastyczne do wody
Czym umyć ścianę k-g z kredki świecowej?
H2O MOP - jakieś doświadczenia?
Wyroby betonowe