Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!postnews.google.com!3g2000vbx.googlegroups.
com!not-for-mail
From: Dyletant <d...@y...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia,pl.soc.dzieci
Subject: Re: Podstawy osobowości autorytarnej
Date: Tue, 12 Jun 2012 00:57:30 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 140
Message-ID: <d...@3...googlegroups.com>
References: <a...@l...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: 46.112.236.155
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1339487851 18928 127.0.0.1 (12 Jun 2012 07:57:31 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Tue, 12 Jun 2012 07:57:31 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: 3g2000vbx.googlegroups.com; posting-host=46.112.236.155;
posting-account=tlzVDQoAAAA_whj-zDZyfkHv7KxTcAra
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:13.0) Gecko/20100101
Firefox/13.0,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:637117 pl.sci.filozofia:214428
pl.soc.dzieci:597506
Ukryj nagłówki
On 11 Cze, 05:57, Voyager <r...@g...com> wrote:
> "Jakie to szczęście dla rządzących, że ludzie nie myślą"
> A. Hitler
>
> Rozpoznaniu tendencji antydemokratycznych służy tak zwana skala F
> (od faszyzm). Jest to test stworzony w celu zmierzenia potencjału
> autorytarnej osobowości. Taka osobowość, zdaniem autorów, składa się z
> następujących elementów:
> *. konwencjonalizm - bezkrytyczne, sztywne przywiązanie do
> tradycyjnych norm, konserwatyzm obyczajowy,niskie wyniki na skali
> otwartości na świat.
> *. autorytarne podporządkowanie -- bezkrytyczny stosunek do
> wyidealizowanego autorytetu własnej grupy, silna potrzeba
> hierarchiczności: poddańcza uległość wobec silniejszego, przy
> jednoczesnym znieważaniu "słabszych".
> *. autorytarna agresja -- przejawianie postaw antyspołecznych i
> zachowań agresywnych względem wybranych grup społecznych, osób
> łamiących konwencje, indywidualistów.
> *. antyintracepcja -- niechęć do wnikania we własne wnętrze, rozumienia
> własnych potrzeb psychicznych oraz potrzeb psychicznych innych ludzi,
> ucieczka od refleksji dot. pragnień, potrzeb, uczuć.
> *. przesądność i stereotypowość -- skłonność do myślenia w sztywnych
> kategoriach, tendencja do przypisywania odpowiedzialności czynnikom
> zewnętrznym siłom nadprzyrodzonym, mistycznym; schematyczności
> myślenia towarzyszy wysoki poziom antyspołecznych uprzedzeń względem
> wielu grup społecznych.
> *. potępianie słabości -- wiara w siłę i bycie twardym -- relacje
> społeczne postrzegane w kategoriach dominacji -- uległości; osoba
> autorytarna identyfikuje się przy tym z postaciami reprezentującymi
> władzę, jednocześnie pogardzając tymi, którzy w jej przekonaniu
> reprezentują niższy poziom hierarchii społecznej,
> *. destruktywność i cynizm -- uogólniona wrogość w stosunku do ludzi ,
> skłonność do deprecjacji innych ludzi.
> *. projekcja negatywnych uczuć -- skłonność do przypisywania własnych
> negatywnych uczuć innym ludziom.
> *. obsesyjne zainteresowanie seksem -- wartościowanie ludzi ze względu
> na ich podejście do spraw związanych z seksem, połączone z aktami
> agresji względem tych, którzy nie realizują konserwatywnych norm
> obyczajowych, m.in. mniejszości seksualnych; towarzyszy temu tłumienie
> własnych popędów seksualnych połączone z ich projekcją na innych.
>
> Te zmienne zostały pomyślane jako tworzące razem pewien syndrom mniej
> lub bardziej trwałej psychologicznej struktury danej osoby, która
> wyraża podatność na antydemokratyczną propagandę . Syndrom ten
> przejawia się w bezwzględnym respekcie dla władzy, tendencją do
> idealizowania obrazu własnej grupy społecznej i karania osób
> naruszających obowiązujące normy.
> Adorno oraz pozostali autorzy doszli do przekonania, że przyczyny
> osobowości autorytarnej leżą w konserwatywnych metodach wychowawczych.
> Do ich istoty należy: surowa dyscyplina, warunkowa miłość
> (uzależnianie miłości od posłuszeństwa) oraz stosowanie kar
> cielesnych. Tego typu metody wychowawcze prowadzą do silnych postaw
> antyspołecznych względem różnych grup mniejszościowych i wysokiego
> poziomu poczucia zagrożenia z ich strony. Schemat jest następujący.
> Jednostka, przejawiając autorytarną agresję, przemieszcza poczucie
> krzywdy z rodziców (otwarta agresywna reakcja skierowana przeciwko nim
> wiązałaby się z dalszymi negatywnymi konsekwencjami) na obiekt mniej
> niebezpieczny -- w tym wypadku grupy mniejszościowe. Mechanizm
> przemieszczania pozwala jednostce kanalizować swoje tłumione uczucia
> bez zwiększania poziomu zagrożenia z ich strony. W tym sensie
> etnocentryzm i antysemityzm uchodzą jedynie za produkty stłumionej w
> dzieciństwie i wieku dojrzewania nienawiści.
> Wychowanie z jakiego wyrasta osobowość autorytarna otrzymało
> miano"czarnej pedagogiki". Termin ten sformułowała Katharina Rutschky.
> Scharakteryzowała ona "czarną pedagogikę" jako działania mające na
> celu złamanie wolnej woli dziecka i bezwarunkowe podporządkowanie jej
> rodzicom. Według psychoanalityczki A. Miller "czarna pedagogika",
> którą możemy również nazwać wychowaniem autorytarnym, opiera się na
> następujących zasadach:
> 1. Dorośli są władcami uzależnionego od nich dziecka.
> 2. To oni, jak bogowie, decydują o tym, co dobre, a co złe.
> 3. Rodziców trzeba zawsze chronić.
> 4. Spontaniczne uczucia dziecka stanowią największe zagrożenie dla
> jego władców.
> 5. Dziecku należy jak najwcześniej odebrać własną wolę.
> 6. Miłość rodzi się z poczucia obowiązku.
> 7. Można skutecznie zabronić nienawiści.
> 8. Rodzice z tej właśnie racji, że są rodzicami, zasługują na
> szacunek.
> 9. Dzieci z tej właśnie racji, że są dziećmi, na szacunek nie
> zasługują.
> 10. Posłuszeństwo wzmacnia charakter dziecka.
> 11. Poczucie szacunku dla samego siebie jest szkodliwe.
> 12. Surowość i chłód stanowią dobre przygotowanie do życia.
> 13. Udawana wdzięczność jest lepsza, niż szczere okazywanie
> niewdzięczności.
> 14. Rodzice nie mogą ścierpieć żadnej obrazy.
> 15. Rodzice zawsze mają rację.
> W zasadzie całe sedno tej metody, można sprowadzić do ostatniego
> aksjomatu. Tam bowiem, gdzie rodzice mają zawsze rację, tam istnieje
> jedynie posłuszeństwo i poczucie obowiązku, a wychowanie staje się po
> prostu tresurą. Nie jest to jednak zwyczajna tresura, albowiem rodzice
> spod znaku "czarnej pedagogiki" wymagają nie tylko lojalności, lecz
> także wdzięczności, powołując się przy tym najczęściej na czwartą
> zasadę dekalogu. Tej manipulacji towarzyszy często emocjonalny
> szantaż, który w przypadku dziecka zdanego całkowicie na opiekę
> rodziców prowadzi do poważnej dezintegracji osobowości oraz
> psychicznych zaburzeń.
> Jeśli bowiem już od pierwszych lat narzuca się dziecku, co ma myśleć i
> czuć, jak może zrodzić się zaufanie i szacunek do własnej osoby? Jeśli
> jego wola jest systematycznie łamana, jak ma doświadczyć tego, że ją w
> ogóle posiada? A przecież jeżeli to nie nastąpi, to bez względu na
> przyrodzoną mu inteligencję, będzie brał cudzą wolę za własną i do
> końca życia postanie duchowym kaleką.
>
> http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5753/q,Podstawy.
osobowosci.autory...
Łyknij to:
Arendt Hannah, Korzenie totalitaryzmu
http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/113306/korzenie-tot
alitaryzmu.html?gclid=CJKSzeacyLACFYXP3wod7k-4Zg
Była kochanką Heideggera, najwybitniejszego filozofa Adolfa Hitlera.
Heidegger potem zamienił się w Lamesza, czyli NEOpozytywistę.
|