Półpasiec

11. Data: 2004-11-07 21:15:35

Temat: Re: Półpasiec
Od: "Nieudacznik ;\)" <c...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marec" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:42c6.00000892.4188ac50@newsgate.onet.pl...
> Witam!
> Mama mojej dziewczyny ma półpaśca. Chorowałem na ospe wietrzną jak byłem
> dzieckiem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że mogłem sie zarazic, badz
zaraże sie
> jeśli bede kontaktował sie ze swoja dziewczyna i przebywał u niej w domu?
> Pozdrawiam

Półpasiec jest wywoływany przez dokładnie ten sam wirus, który wywołuje ospę
wietrzną (VZV - Variazella-Zoster-Virus).

Normalnie, przy pierwszym kontakcie z wirusem nie choruje się na półpaśca, a
właśnie na ospę. Ponieważ wirus należy do grupy Herpes (wredne wirusy, np .
opryszczki) potrafi sobie latentnie (trwale) przetrwać w zwojach czuciowych
układu nerwowego. Kiedy osłabniesz lub trafisz do grupy ryzyka (alkoholicy,
niedożywieni, w imunosupresji itp.) wirus może sie uaktywnić w formie
półpaśca, zajmując dermatomy (obszary skóry unerwione przez nerwy wywodzące
się z jednego zwoju- stąd charakterystyczny obraz choroby)

Wynikają z tego następujące rzeczy:

1) Ospa wietrzna nie chroni przed półpaścem, wręcz odrwotnie, pokazuje, że
miało się kontakt z wirusem i jak wyżej

2) Osoba, która ma kontakt z osobą chorą na półpasiec nie powinna zachorować
ani na ospę, ani na półpaśca (o ile są to te same szczepy wirusa, lub
choroba pozostawiła uodpornienie)

3) Osoba, która nie chorowała na ospę po kontkacie z chorym na półpasiec,
może zachorować za ospę lub, jeżeli choroba przebiegała poronnie
(niezauważalnie), na półpasiec...