Re: Polska

From: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Polska
Date: Tue, 29 Jan 2002 16:02:23 +0100

Kaja wrote:

> Co Ty nie powiesz?
> Przecież to Ty napisałeś, że ktoś z Twojej rodziny umarł na biegunkę????

Chyba pomyliłaś mnie z kimś innym. Rzeczywiście w poniedziałek Mariusz Mosiej pytał
tu o
biegunkę u dziecka i wspominał o czterolatku który "zmarł w szpitalu po bardzo
ostrych
biegunkach". Aha, biegunka to objaw taki jak ból czy kaszel, więc nie umiera się na
biegunkę, tak jak nie umiera się na ból brzucha czy na kaszel. Biegunka może być
objawem
choroby groźnej, a nawet śmiertelnej i nieuleczalnej; ale najczęściej jest objawem
banalnej
infekcji przewodu pokarmowego.

> A moja matka już była umierająca.

Jeżeli pomógł jej Nifuroksazyd (TYLKO nifuroksazyd), to znaczy że umierająca nie
była.
Przeciętna biegunka bakteryjnego (czy wirusowego) pochodzenia ulega po prostu
samowyleczeniu
w ciągu kilku dni, o ile pacjent wytrzyma odwodnienie i zaburzenia elektrolitowe.
Ludzie
starsi oraz małe dzieci mają czasem kłopoty z wytrzymaniem odwodnienia. Starsi
czasami
celowo zaprzestają przyjmowania płynów, jako rodzaj "terapii przeciwbiegunkowej"
wynikającej
z błędnego wyobrażenia mechanizmu biegunki - w ten sposób dodatkowo sobie szkodzą,
przyspieszając odwodnienie. Dlatego "nieprzeciętna" biegunka wymaga przede wszystkim
nawadniania i kontroli elektrolitów (co najlepiej robi się w szpitalu), a w
uzasadnionych
przypadkach wymaga także leczenia antybiotykami. Jeżeli decydujemy się na wkroczenie
antybiotykami, to powinno być to działanie radykalne, a nie kosmetyczne. Nifuroksazyd
takim
radykalnym leczeniem nie jest, nie jest nawet antybiotykiem. Jego zakres działania
przeciwbakteryjnego jest ograniczony. Jeżeli to była biegunka wirusowa, to w ogóle
nie miał
żadnego znaczenia leczniczego poza efektem placebo. Nie wiadomo, co było tym drugim
lekiem,
może to on spowodował wyleczenie?

Jeżeli biegunki nie leczono nawadnianiem (kroplówkami) ani antybiotykami, to równie
dobrze
można było nic zupełnie nie robić. Tym bardziej, że rodzina stoi na stanowisku:
"Jeszcze
tego brakowało, żeby zaczęła zażywać na ta biegunkę ampicilinę, której i tak nie
toleruje...i żadnych innych antybiotyków". Zatem najwłaściwsze leczenie ciężkiej
infekcji
przewodu pokarmowego zostało przez rodzinę odrzucone. Pozostają co prawda inne
przyczyny
biegunki niż banalna infekcja bakteryjna, ale ani rzekomobłoniaste zapalenie jelit,
ani
niedokrwienne zapalenie jelit, ani wrzodziejące zapalenie jelita grubego, ani choroba
Crohna, ani VIPoma, ani gastrinoma/zespół Zollingera-Ellisona (parę możliwych
przyczyn
biegunki) nie przejdą bez śladu po nifuroksazydzie.

Leszek