Pomarańcza w doniczce

11. Data: 2023-07-06 11:05:59

Temat: Re: Pomarańcza w doniczce
Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.07.2023 o 23:32, XL wiosenna pisze:

> Mango i awokado sobie wyhoduj z pestek z przejrzałych owoców tychże. Szczególnie
awokado jest piękne. Miałam trzyletnie chyba, przycinane co roku, bo rosło jak
głupie. Kruche bardzo - spadło ze schodów tarasowych podczas burzy i się kompletnie
połamało, nie miałam czego ratować. A też miałam wtedy i tak już za dużo tego dobra
wszelkiego. Teraz mam ,,tylko" figi coś koło 5 sztuk, 1pomarańczę, 2 kalamondyny
(kwaśne, ale przepyszne do herbaty zimą, boskie wręcz, jak żaden inny cytrus) i 1
cytrynę skierniewicką kupioną lata temu. Wszystko owocuje. I syatematycznie to
wszystko przycinam, bo zimą muszę cytrusy stłoczyć w jednym nieogrzewanym pokoju z
południową wystawą, a figi zimują z oleandrami w niemal ciemnej piwnicy, w
najwiekszym z jej pomieszczeń, gdzie trzymam też zapasy - temp. 5-8 stopni.

Z mango i awokado już eksperymentowałem. Mango nawet nie wzeszło, pewnie
ma jakieś szczególne wymagania co do uprawy. Natomiast awokado tak jak
piszesz - wschodzi rośnie, jednak u mnie żadne nie przetrzymało zimy,
już w grudniu liście zaczynają brązowieć i drzewko powoli usycha. Nie
mam pojęcia co jest przyczyną, za mało słońca czy za zimno jak na jego
potrzeby. Z tego co pamiętam to Ty masz coś w rodzaju oranżerii, a u
mnie to tylko doniczki w oknie nad grzejnikiem.

12. Data: 2023-10-23 22:02:07

Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml> szukaj wiadomości tego autora

XL wiosenna w news:6db43cdf-274e-439f-b6f5-4736f2690e1en@googlegro
ups.com
[...............]
> Mango i awokado sobie wyhoduj z pestek

1.
instrukcje tyczace *mango* z pestki sa w sieci, ale powiedz w paru slowach:
jak najprosciej wyhodowac mango?
Zabieralem sie kiedys za to taka metoda: pestka moczy sie w wodzie pare dni,
obrac ze skorupy, do ziemi, koncowka ma wystawac. Z tym, ze u mnie: zero
"szklarni" z butelki plastikowej.
Efekt: wyschlo/zaschlo/nici z uprawy.

2.
cos jest "nie tak" z tym awokado? uroslo do 36 cm. Ziemia do palm,
perlit,keramzyt.
https://imgsh.net/a/YYQNJl6.png

3.
plotki mowia, ze w pewnym momencie wypada awokado/kazda (?) rosline
przyciac, aby dala pedy boczne.
to awokado rosnie jakby troche zbyt "lysawo"...
faktycznie wypada przyciac?
gdzie? https://imgsh.net/a/UTyUtqj.png

> Teraz mam ,,tylko"
> figi coś koło 5 sztuk,

ciekawa sprawa. Jak to cudo wyhodowac z pestki?

13. Data: 2023-10-23 22:02:58

Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml> szukaj wiadomości tego autora

Trybun w news:u6h6ff$pct0$1@dont-email.me
[...........]
[................]
> Koniec końców wschodzą, po około półtoramiesięcznym leżakowaniu w
> doniczce. Pestek było 15, jak na razie wzeszły trzy. Jedną już
> przesadziłem do innej doniczki.

1. jaka ziemia? cos w stylu..."do palm" moze byc? + perlit + keramzyt?
2. pestki: jak gleboko do ziemi?
3. ile podlewac/jak czesto?

14. Data: 2023-10-27 15:21:41

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 23.10.2023 o 22:02, 1634Racine pisze:
> [...]
> [...........]
> [................]
>
> 1. jaka ziemia? cos w stylu..."do palm" moze byc?  + perlit + keramzyt?

Spod krzaka leszczyny, struktura prawie torfowa,najlepsza w ogrodzie,
nie wiadomo tylko czy dla pomarańczy.
Różnie, najszybciej skiełkowała leżąca na wierzchu, jednak wypuściła
kilka łodyg.
Przed skiełkowaniem dość mocno, po umiarkowanie. Jednak coś w mojej
metodzie nie wyszło, bo po osiągnięcie około 10cm wzrost się zatrzymał i
tak pozostał do dzisiaj.
Chyba jednak spróbuje z mandarynkami, podobno są mniej wymagające i
łatwiejsze w uprawie.

15. Data: 2023-10-27 15:46:04

Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml> szukaj wiadomości tego autora

Trybun w news:uhgdh7$29mvq$1@dont-email.me
[...........]
> Różnie, najszybciej skiełkowała leżąca na wierzchu, jednak wypuściła kilka
> łodyg.

ale jak gleboko? 1cm,2cm, 3cm,...
wszystkie w jednej doniczce? po wykielkowaniu tez?

> Jednak coś w mojej metodzie nie wyszło, bo po osiągnięcie około 10cm
> wzrost się zatrzymał i tak pozostał do dzisiaj.

no to sie udalo. Jakos. Moze jakis biohumus,wiecej swiatla. Poza tym -
czekac...

16. Data: 2023-10-27 19:02:54

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 27.10.2023 o 15:46, 1634Racine pisze:
> Trybun w news:uhgdh7$29mvq$1@dont-email.me
> [...........]
>
> ale jak gleboko? 1cm,2cm, 3cm,...
> wszystkie w jednej doniczce? po wykielkowaniu tez?

Trudno powiedzieć, wrzuciłem kilkanaście pestek do prawie wypełnionej
ziemia doniczki i i przysypałem cienką warstwą ziemi. Średnia głębokość
to jakiś centymetr.

Po wykiełkowaniu przesadziłem pojedynczo do innych doniczek.

> no to sie udalo. Jakos. Moze jakis biohumus,wiecej swiatla. Poza tym -
> czekac...

Stoją na parapecie okna po południowej stronie, a więc trudno o więcej
światła. Tak, daję im termin do wiosny, jak nie ruszą to spróbuję z
mandarynkami.

dracena
Test
jeszcze raz - co za roślina