Re: Pompa na 12 - 24 V

From: "MarkPoli" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Pompa na 12 - 24 V
Date: Mon, 22 Aug 2005 02:11:51 +0200

Użytkownik "random name" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
news:dcdus5$b2f$1@nemesis.news.tpi.pl...

> A wlasnie moze ktos sie orientuje czy w.w. pompe wodna (12-24 V) mozna
podlaczyc
> do panelu slonecznego lub malej turbiny wiatrowej?
> Co trzeba brac pod uwage dobierajac podzespoly?
> Pobor mocy ze strony pompy?
> Moc, miliampery po stronie zrodla produ?
>
> Totalnie jestem zielony w sprawach elektroniki ale dusza mi sie cieszy
> na mysl o mozliwosci wykorzystania pompy wodnej i darmowej energii
> na potrzeby oczka wodnego.
>
> Da sie cos takiego skonstuowac-poskladac wlasnym sumptem?
> Moze, ktos juz ten temat rozpracowal w praktyce?

Wtrace moze nie na temat.

Trzeba pamietac ze zamiana energii wiatrowej (mechanicznej) na energie
elektryczna i z powrotem z elektrycznej na mechaniczna, niesie ze soba
powazne straty.
Jezeli juz, to lepiej pomyslec o bezposrednim napedzie z wiatraka na pompe.
Z pominieciem niepotrzebnego przetwazania tej energii.

Praktycznie nie wiem jak to zrobic.
Widzialem na filmach kreconych w Australii takie pompy.
Trzeba by kogos kto poszuka w necie i przetlumaczy. :-))
Podejrzewam ze mozna cos takiego znalezc.

Ciekawym rozwiazaniem byloby zastosowanie dodatkowo foto-ogniw.
Zamiennie jak bedzie slonce i bezwietrzna pogoda, beda dzialac fotoogniwa.
http://www.nikomp.com.pl/opisy1/ZAX2.html
24szt takich fotoogniw da 12V 19,2A,=230W
48 szt. da nam 24V 38,4A = prawie 1KW
Chyba cos zle policzylem, nie chce mi sie wierzyc ze az taka moc sie uzyska

A w razie niepogody i braku slonca, zakladam ze bedzie wiatr, przelaczy sie
na naped mechaniczny.
Noooo.... fajne tylko kto to zrobi :-)))

Pozdrawiam
Marek