Re: Poselskie pomysły na wielodzietność rodzin

Date: Mon, 30 Oct 2006 15:26:44 +0100
From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: Poselskie pomysły na wielodzietność rodzin
<ehg0bb$k72$2@atlantis.news.tpi.pl> <ehg990$7i6$1@nemesis.news.tpi.pl>
<ehgbb4$3b5$1@atlantis.news.tpi.pl> <ehgjmr$1n8$1@news.onet.pl>
<ehgm2c$9e6$1@news.interia.pl> <ehho1i$rtn$1@news.onet.pl>
<ehi8d2$r4$1@news.interia.pl> <ehj8bu$46m$1@news.onet.pl>
<ehj95a$9ma$1@news.interia.pl> <4540778b$1@news.home.net.pl>
<ehqnk2$tg0$1@news.interia.pl> <4...@n...home.net.pl>
<ehqq5l$u7$1@news.interia.pl> <45410bf9$1@news.home.net.pl>
<ehr6sf$gah$1@news.interia.pl> <45412fe7$1@news.home.net.pl>
<ehsm4c$3ev$1@news.interia.pl> <4...@n...home.net.pl>
<ehsuan$cp7$1@news.interia.pl> <4542ab30$1@news.home.net.pl>
<ehv799$v2t$1@news.interia.pl> <4543ed69$1@news.home.net.pl>
<ei1vm3$28d$1@news.interia.pl> <4...@n...home.net.pl>
<ei3bj0$mqm$1@news.interia.pl> <45454dfc$1@news.home.net.pl>
<ei4p4n$9pl$1@news.interia.pl> <4545f63e$1@news.home.net.pl>
<ei4v6o$him$1@news.interia.pl>

locke napisał/wrote dnia/on 2006-10-30 14:39:

> W dalszym ciągu nie pojmujesz idei średniej.

Ależ doskonale rozumiem. Zapominasz, że jestem inżynierem.
Operowanie na średnich to dla mnie chleb powszedni.

> Czy osoba żyjąca dłużej niż średnia umrze w większym odstępie
> czasowym, niż np. noworodek?

Oczywiście, że nie.

> Przy średniej 75 lat musiałaby żyć ponad 150 lat!

Bzdura. Wiesz co to jest odchylenie standardowe? Powinieneś,
skoro z takim przekonaniem nim operujesz. Średnia z 0;75;150
wynosi 75, a średnia z 60;60;70;73;75;77;85;100 - to też 75.
Tylko że w pierwszym wypadku odchylenie standardowe wynosi
75 lat - a w drugim 13,13 roku. I nie rozumiem dlaczego uważasz
że ze średniej 75 musi wynikać, że odchylenie standardowe wynosi
tyle co ta średnia (albo nawet jeszcze więcej, np. przy średniej
z 2 tylko wartości: 0 i 150)

> Średnia wieku 75 lat nijak nie oznacza, że średnio co roku
> wyniera 1/75 społeczeństwa.

Sprawdź rachunkowo.

> Piramida wieku NIE JEST równomierna.

Nie jest. Teraz. A jak już wiemy, obecny stan jest niestabilny.
Ty chcesz stanu ustalonego - w takim stanie będzie równomierna,
bo musi. W przeciwnym wypadku nici z równowagi: będzie się
dzdiało to co teraz, czyli "górki i doliny".

Przy okazji: wykres gęstości urodzeń też nie jest równomierny,
ale Ty nim operujesz tak jakby był. I słusznie. Chyba, że mi
nie wolno operować w ten sam sposób wykresem gęstości zgonów -
w takim razie podaj nowy wzór na średną liczbę narodzin w
danym roku w zależności od liczby kobiet w wieku rozrodczym.

I przypominam, że cały czas czekam na podanie przez Ciebie
wyliczenia z którego wynika 300 (lub 360) tys zgonów rocznie.

> Jak widzę, pojęcie "koniec dyskusji" jest dla ciebie niezrozumiałe.

Chcesz końca dyskusji, bo nie masz już żadnego argumentu na
uzasadnienie swych niczym nie podpartych twierdzeń. Jednym
słowem muszę uznać, że wykazałem, iż optymalna dzietność to
około 2 (nieco ponad 2 ze względu na zgony młodych osób, lub
nieco poniżej 2 przy stale i powoli wzrastającej długości życia).

Ukłony
--
ŁK