Re: Przycinanie winorośli

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Przycinanie winorośli
Date: Thu, 5 Oct 2017 18:35:19 +0200

Pan Tomasz napisał:

> Na dzień dzisiejszy z jednego pnia wyrasta kilkadziesiąt długich
> do 6 metrów, zdrewniałych pędów. Potrzebuję porady co zrobić aby
> w możliwie najkrótszym czasie doprowadzić roślinę do prawidłowego
> stanu.

Może najpierw ustalmy, czym jest ten "prawidłowy stan". Ja zakładam,
że ma być wilk syty i owca cała. Czyli wciąż ma być to roślina
okrywająca ścianę zielenią swych liści, ale dająca przy tym jadalne
owoce. Wydłużające się co roku w nieskończoność łozy nie sprzyjają
dojrzewaniu winogron. Produjcyjna winorośl to pieniek nie wyższy
niż metr, ale mający czasem przeszło sto lat. Miałem w odziedziczonej
winorośli pędy długie ma ponad dziesięć metrów. Pierwsza myśl, jaka
przychodzi do głowy, gdy ma się przed oczami obraz docelowy, to:
wyciąć. Ale poczekajmy jeszcze z sekatorem i piłą. Takie długie pędy
można potraktować jako punkt wyjścia do rozmnożenia. Albo odmłodzenia.
Trzeba taki wieloletni pęd gdzieś w wybranym miejscu zakopać do ziemi
robąc odkład. Już w przyszłym roku się ukorzeni i dodatkowo zasili
pozostały odcinek z liśćmi i owocami. A po roku czy dwóch będzie
można odciąć główny kabel zasilający. Tutaj polecam zabieg zwany
obrączkowaniem. Przed miejscem zakopania (czyli od strony korzenia)
należy naciąć pęd naokoło i zdjąć tegoroczny przyrost (słój) z odcinka
jakichś dwóch centymetrów. Całość nadal będzie zasilana w wodę przez
korzenie, bo to się odbywa wnętrzem pędu. Ale produkty fotosyntezy,
które podążaja zewnętrzną warstwą, nie trafią dalej, niż do zakopanego
odcinka, który intensywnie będzie wytwarzał tam nowe korzenie.

> Jesli na istniejacych pędach zostawię tegoroczne odrosty z trzema
> oczkami kazdy to na drugi rok będe miał tzy razy gęstszą dżunglę.
> W jaki sposób, jak piszesz z jednego pnia ludzie utrzymują zawsze
> tylko dwie gałęzie. Czy ja mam z 30 pedów na jednym pniu wyciąć
> 28 a zostawić tylko 2?

Dżungla nie będzie gęstnieć w nieskończoność, bo ogranicza ją wydajność
systemu korzeniowego. W roślinie puszczonej na żywioł każdy roczny pęd
ma ze dwadzieścia oczek, ale tylko niewielka ich część daje w następnym
sezonie w pełni ukształtowane nowe pędy. Robi je gdzie chce, czyli jak
najwyżej (by było więcej światła) i jak najdalej (by zająć jak namwięcej
przestrzeni i się rozmnożyć). A my winorośl przez cięcie ograniczamy
i "kompaktujemy". Jeśli w tej winorośli urosło w tym roku 30 solidnych
pędów, to znaczy, że na tyle stać system korzeniowy. I to możemy przez
następne lata utrzymywać, z lekkim wzrostem. Opisane przeze mnie wcześniej
utrzymywanie pędu w jednym miejscu metodą Guyota można obejrzeć na przykład
tu: https://youtu.be/_D1A89tcPFk

Jarek

--
Bo w ogrodzie rośnie pnącze,