Przyprawy a kuchnie swiata (crosspost psw/prk)

1. Data: 2004-01-28 17:52:08

Temat: Przyprawy a kuchnie swiata (crosspost psw/prk)
Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

By gotowac wedle roznych kuchni swiata wystarczy zapoznac sie z przyprawami
danego kraju. Ponizej podaje fajna liste pomocna w tworczosci kuchennej
:-) przy okazji moze ktos pomoze uzupelnic pare wyrazow, ktorych nie udalo
mi sie przetlumaczyc.

Kuchnia chinska
-anyz, pasta miso, olej chilijski (czy czegos nie pokrecilam?), czosnek,
imbir, szczypiorek, pikantne czerwone papryczki, olej sezamowy, nasiona
sezamu, sos sojowy

Kuchnia Meksykanska
- cielona papryka, papryczki chile, cilantro, cynamon, kakao, nasiona
kolendry, nasiona kminu rzymskiego, czosnek, limona, cebula, oregano (nazwa
polska?), wanilia

Kuchnia Niemiecka
- allspice (nazwa polska?), kminek, cynamon, nasiona kopru, koper, musztarda
w proszku, imbir, jagody jalowca, galka muszkatalowa, cebula, papryka, bialy
pieprz

Kuchnia Hiszpanska
- migdaly, zielona papryka, nasiona kminu rzymskiego, czosnek, oliwki,
cebula, papryka, nac pietruszki, szafran

Kuchnia Wloska
- bazylia, czosnek, majeranek, cebula, oregano, nac pietruszki, czerwona
papryka, rozmaryn, orzeszki pine, nasiona kopru

Kuchnia Indyjska
- anyz, czarny pieprz, kardamon, papryczki chile, cilantro, cynamon,
gozdziki, nasiona kolendry, nasiona kopru rzymskiego, curry, czosnek, imbir,
kozieradka, mieta, nasiona musztardy, galka muszkatalowa, czerwona papryka,
szafron, nasiona sezamu, kurkuma, jogurt

Kuchnia Francuska
- lisc laurowy, czarny pieprz, szczypiorek, czosnek, majeranek, galka
muszkatalowa, cebula, nac pietruszki, rozmaryn, szalotki, tymianek,
estragon, zielone i rozowe ziarenka pieprzu, fines herbs (ziola ale jakie?),
chervil (po polsku?)

Kuchnia Grecka
- cynamon, koper, czosnek, cytryna, mieta, galka muszkatalowa, oliwki,
oregano

Kuchnia Karaibska
- allspice, cynamon, gozdziki, kolendra, curry, czosnek, imbir, limona,
galka muszkatalowa, cebula, oregano, czerwona papryka, tymianek, sos hot
sauce

Kuchnia Skandynawska
- kardamon, nasiona kopru, koper, cytryna, nasiona musztardy, bialy pieprz

Kuchnia Polnocnej Afryki
- cilantro, cynamon, nasiona kolendry, nasiona kminu rzymskiego, czosnek,
imbir, mieta, czerwona papryka, szafron, kurkuma.

Kasia

1. Data: 2004-01-28 18:14:21

Temat: Re: Przyprawy a kuchnie swiata (crosspost psw/prk)
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bv8sqk$7hi$1@news.onet.pl>,
"FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> wrote:

> By gotowac wedle roznych kuchni swiata wystarczy zapoznac sie z przyprawami
> danego kraju.

Âwi´ta naiwnoĘç czy jawna hucpa?

> Ponizej podaje fajna liste pomocna w tworczosci kuchennej
> :-) przy okazji moze ktos pomoze uzupelnic pare

podstawowych

> wyrazow, ktorych nie udalo
> mi sie przetlumaczyc.

Z angielskiego.

Na reszt´ spuĘźmy zas˝on´ litoĘci.

W˝adys˝aw

1. Data: 2004-01-28 18:22:52

Temat: Re: Przyprawy a kuchnie swiata
Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> W˝adys˝aw

Wladyslaw, daj se siana.
Kasia

1. Data: 2004-01-28 18:23:06

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-01-28 19:14:21 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Wladyslaw Los* skreślił te oto słowa:

> Âwi´ta naiwnoĘç czy jawna hucpa?

> Na reszt´ spuʟmy zas˝on´ litoĘci.
>
> W˝adys˝aw

Przepraszam Wladyslawie, ale Twoj post jest kompletnie nieczytelny, a
szkoda...

Moze do czasu uporania sie z czytnikiem, nie uzywaj pliterek.
--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2004-01-28 18:23:42

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-01-28 19:22:52 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *FeLicja* skreślił te oto słowa:

> Wladyslaw, daj se siana.

Z zasmazka, czy jakims sosem?

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2004-01-28 18:26:41

Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Lia wrote:
> Dnia 2004-01-28 19:22:52 w sprzyjających i niepowtarzalnych
> okolicznościach przyrody grupowicz *FeLicja* skreślił te oto słowa:

> Z zasmazka, czy jakims sosem?

To zalezy czy chcemy go przerobic na jedzenie chinskie czy indyjskie ;-P
Kasia

1. Data: 2004-01-28 18:33:34

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-01-28 19:26:41 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *FeLicja* skreślił te oto słowa:

> To zalezy czy chcemy go przerobic na jedzenie chinskie czy indyjskie ;-P

Hmmm, to ja tez poprosze, bo podobnie jak Wladyslaw uwazam, ze samo
uzywanie przypraw to za malo, by przygotowac potrawe danego regionu.

Takie np kotlety, ktore lubie zamarynowac z dodatkiem sosu sojowego... z
chinszczyzna nie maja nic wspolnego.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2004-01-28 18:40:33

Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Lia wrote:
> Hmmm, to ja tez poprosze, bo podobnie jak Wladyslaw uwazam, ze samo
> uzywanie przypraw to za malo, by przygotowac potrawe danego regionu.

Alez oczywiscie. Zgadzam sie!

> Takie np kotlety, ktore lubie zamarynowac z dodatkiem sosu
> sojowego... z chinszczyzna nie maja nic wspolnego.

Jak najbardziej, ja tez uzywam sos sojowy i daleko memu jedzeniu do
chinskiego. Ale jezeli polaczysz sos sojowy z imbirem, dodasz szczypiorek i
rzucisz kotleta na olej sezamowy to w pewnuym sensie bedzie przypominal
chinszczyzne.
Ta lista byla jako luzna wskazowka do imporwizacji w kuchni, by np nie robic
sosu spaghetti z curry czy jedzenia meksykanskiego z musztarda.
Kasia

1. Data: 2004-01-28 18:45:42

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-01-28 19:40:33 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *FeLicja* skreślił te oto słowa:

> Alez oczywiscie. Zgadzam sie!

To dlaczego zaproponowalas Wladyslawowi siano... on tez nie wierzył, ze
dodanie przypraw sprawi, ze potrawa bedzie egzotyczna.

> [...]
> rzucisz kotleta na olej sezamowy to w pewnuym sensie bedzie przypominal

Szczypiorek do chinszczyzny?

> Ta lista byla jako luzna wskazowka do imporwizacji w kuchni, by np nie robic
> sosu spaghetti z curry czy jedzenia meksykanskiego z musztarda.

Skoro improwizacja... ta ja nie mam nic przeciwko musztardzie polaczonej z
fasola i kukurydza :)

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2004-01-28 18:51:05

Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Lia wrote:
> [...]
>
> To dlaczego zaproponowalas Wladyslawowi siano... on tez nie wierzył,
> ze dodanie przypraw sprawi, ze potrawa bedzie egzotyczna.

Przepraszam, on tak napisal? Ciezko bylo zrozumiec o co tym razem sie
czepia :-/

> Szczypiorek do chinszczyzny?

No pewnie! Ale rozumiem, ze w Polsce chinszczyzna jest serwowana bez?

> Skoro improwizacja... ta ja nie mam nic przeciwko musztardzie
> polaczonej z fasola i kukurydza :)

No improwizacja imporwizacja, ale jezeli nazywasz potrawe meksykanska to ta
musztarda troche nie tego ;-)
Kasia

Fantastyczny przepis
Kruszon
do chrzanu, czyli mieści się w padole zainteresowań?!
[Linki] skarbnica przepisow z prk
Kuchnia chi?ska