Re: Psychologia naukowa a taplanie się w bagnie humanistyki

From: "ksRobak" <k...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia
Subject: Re: Psychologia naukowa a taplanie się w bagnie humanistyki
Date: Sat, 27 Aug 2005 07:19:35 +0200

"Marcin Ciesielski" <m...@o...ciemnogrod.pl>
news:deo336$mq9$1@news.onet.pl...
> "ksRobak" <k...@c...pl>

> Jeśli są wytrenowani, to po dotarciu bodźca (huku) do ośrodków
> podkorowych następuje automatyczna reakcja motoryczna - jest to
> odruch. Uświadomienie biegnięcia następuje po kilkuset milisekundach
> i dopiero wtedy jest możliwe świadome sterowanie biegiem.
> Tym samym musi się charakteryzować dobry użytkownik broni palnej
> - w razie ataku najpierw strzela, a dopiero później to sobie uświadamia
> - w przeciwnym wypadku sam zostałby zastrzelony. Bywa, że reakcję
> wywoła niewłaściwy bodziec - i wtedy można zasterzelić niewinnego.

Eksperyment naukowy o którym mówimy można opisać tak:
badacz umawia się z zawodnikiem, że jeśli będzie świadomy huku
pistoletu startowego to ma wykazać wolę przejawiającą się czynem
a więc biegiem. To jest warunek: startujący MUSI być świadomy huku
i musi chcieć (wola) wykonać skurcz mięśni łydek a nie na przykład
zamiast biec to wykonać przysiad. Jest to możliwe?
Jak Pan sądzi: czy zawodnik musi rozumieć umowę z naukowcem?
¤ gdy będziesz świadomy huku to naciśnij przycisk
¤ gdy będziesz świadomy huku to zmróż oczy
¤ gdy będziesz świadomy huku to podskocz itd
Czy zawodnik musi być wytrenowany? Przecież kiedyś musi być
"ten pierwszy raz" i o tym pierwszym razie jest mowa.
Można złapać maUpę na ulicy i wyjaśnić jemu, że gdy usłyszy huk
to ma się zerwać z przysiadu i biec po banana.
Czy maUpa z ulicy który nigdy nie uczestniczył w "wyścigu szczurów"
poleci jak strzała bo jest wytrenowany?
Można przyjąć, że jest wytrenowany w wykonywaniu komend
zrozumiałych dla maUp - komend wydawanych przez własnego Pana.
A więc: jeśli wytrenowana w wykonywaniu komend maUpa dostanie
polecenie by wystartował gdy będzie świadomy huku to czy wola
maUpy by biec wytworzy się na sekundę przed strzałem?
Jeśli tak - to maUpy potrafią przewidywać przyszłość bowiem tego
w którym momencie czasowym nastąpi huk - nie wie NIKT. :-)

Edward Robak - Kraków
*°"˝'´¨˘`˙ˇ^:;~>¤<×÷-.,˛¸ "nie TY ich - to ONI Ciebie"