Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.man.poznan.pl!not-for-mail
From: "Robert" <r...@m...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Pytanie do wszystkich medykow o statystyke na studiach
Date: Sat, 29 May 2004 22:49:45 +0200
Organization: POZMAN - http://www.man.poznan.pl/
Lines: 51
Message-ID: <c9at19$bjv$1@sunflower.man.poznan.pl>
References: <c97ttv$297$1@inews.gazeta.pl> <c98348$k4k$1@sunflower.man.poznan.pl>
<c9agvs$7e8$1@atlantis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: 212.33.66.153
X-Trace: sunflower.man.poznan.pl 1085863785 11903 212.33.66.153 (29 May 2004 20:49:45
GMT)
X-Complaints-To: t...@m...poznan.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 29 May 2004 20:49:45 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1409
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1409
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.medycyna:145204
Ukryj nagłówki
> Chyba zartujesz :-)
Niestety nie
> Studenci po tym skrypcie (i nauce w katedrze autora) wiedza tylko tyle, ze
> statystyka jest baaardzo skomplikowana metoda dla wybranych. Skrypt jest
> napisany "troche" niekonsekwentnie - wiadomosci podstawowe pomieszane sa
> wstawkami czysto matematycznymi zaciemniajacymi idee obliczen. Zreszta co
> kto lubi :-)
Autora nie znam osobiscie, a skrypt traktuje jako "mam pod reka gdy
potrzebny", byc moze faktycznie nie jest najlepszy do nauki od podstaw, ale
gdy ma sie juz wiedze statystyczna (a tak chyba jest w przypadku pani ktora
zadala pytanie), to uwazam ze jest bardzo dobry jako pozycja "podreczna".
A to ze podstawy wystepuja z wyjasnieniami matematycznymi nie nazywalbym
niekonsekwencja, "wstawki czysto matematyczne" jak to nazywasz nie maja nic
zaciemniac, a wrecz przeciwnie. W koncu statystyka sie z tej matematyki
wywodzi, i jesli ktos chce ja rozumiec a nie tylko nauczyc sie kilku
schematow postepowania, to musi spojrzec na wzorki.
Sa pewnie ksiazki typu "statystyka w 10 minut" ktore naucza ze istnieja
testy T Studenta i Chi kwadrat (jakze powszechnie stosowane przez mlodych
"badaczy"), ale gdy przyjdzie zinterpretowac doswiadczenie i samemu
zadecydowac jaka metode analizy wybrac, wtedy rozklada sie rece (albo
stosuje T Studenta, bo taki popularny to i tu sie pewnie nada...)
Watek ten zakoncze mysla ze podrecznik (w tym tez skrypt) to ma byc
podrecznik - dla osob ktore chca zdobyc wiedze z danej dziedziny, a nie opis
obslugi pakietu statystycznego czy temu podobne.
> Wez jeszcze pod uwage, ze lekarze
> dostaja wysypki widzac wzory, obliczenia itp. :-).
Nie wszyscy na szczescie...
> A z wlasnych doswiadczen
> widze, ze nawet po kursach ludzie nie maja pojecia jakie wyniki uzyskali-
> potrafia obliczyc, ale nie wiedza co oznacza uzyskany wynik!
Strzal w 10. Bo uczyli sie z latwych i pryzjemnych pozycji, zamiast z
podrecznikow.
Dla studentow ktorzy nie chca miec pojecia o co na prawde chodzi w
statystyce (bo np wywoluje to u nich reakcje alergiczne), ale jednak pragna
miec jakies fragmentaryczne pojecie moge polecic "Statystyke w badaniach
medycznych" Moczko, Breborowicz, Tadeusiewicz, Warszawa 1998 Springer PWN,
tam wzorow nie ma.
Pozdrawiam
Robert Milewski
|