Pytanko - pilne !

1. Data: 2001-02-12 15:53:59

Temat: Pytanko - pilne !
Od: Raff <r...@a...hotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

Czy przy podwyzszonym stezeniu T4 i obnizonym TSH do
potwierdzenia nadczynnosci tarczycy niezbedne jest wykonanie
"wychwytu jodu radioaktywnego" ???
Brzmi groznie - wiec mam jeszcze jedno pytanie: czy jest
to bezpieczne dla pacjeta ? Czy godzic sie na takie badanie ?

Rafal

2. Data: 2001-02-12 17:59:21

Temat: Re: Pytanko - pilne !
Od: Roman <r...@d...dk> szukaj wiadomości tego autora

Badanie to nie jest niebezpieczne. Pomaga w diagnostyce, min np "
zanieczyszczenie" jodem, zapalenie tarczycy itd. W przypadku
nadczynnosci daje mozliwocz stwierdzenia rodzaju, np czy jest to
nadczynnosc calego gruczolu, czy tez jego czesci lub tez guza, itd...
pozdrawiam
roman

3. Data: 2001-02-14 09:59:42

Od: "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman" <r...@d...dk> napisał w wiadomości
> W przypadku
> nadczynnosci daje mozliwocz stwierdzenia rodzaju, np czy jest to
> nadczynnosc calego gruczolu, czy tez jego czesci lub tez guza, itd...
To scyntygrafia - czyli "mapka" tarczycy.
Jodochwytnosc to okreslenie procentu jodu wychwyconego przez tarczyce.
Wynikiem jodochwytnosci jest zatem liczba. Nie zawsze dolaczony jest do
tego obrazek rozmieszczenia znacznika w tarczycy (scyntygram).
Badanie jodochwytnosci sluzylo do okreslenia stanu funkcjonalnego tarczycy
(nad- / niedoczynnosc) w czasach gdy okreslenie poziomu hormonow bylo
trudnodostepne lub niedostepne.
Obecnie badanie jodochwytnosci jest wykonywane przed planowanym leczeniem
jodem 131 w celu okreslenia jego dawki terapeutycznej.

pozdrawiam,
Tomasz Bandurski

Kryptokokowe zap. opon mózg.-rdz.?
Tarczyca