Ratunku, zdjęcia mi się posklejały...

1. Data: 2007-10-28 12:04:07

Temat: Ratunku, zdjęcia mi się posklejały...
Od: "McClusky" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie, zdjęcia stojące w szawce zostały zalane wodą (jakiś czas temu) i
posklejały się :( Jako, że były wszystkie jednakowo ułożone, to strony
emaliowane poprzyklejały się do rewersów, niektóre na małej powerzchni,
tylko wzdłuż brzegów, a niektóre na większej. Niektóre fotografie da się od
siebie oddzielić delikatnie odklejając powierzchnie, a niektóre trzymają
mocniej... Jest jakiś sprytny sposób na taką sytuację?

Bardzo proszę o wszelkie możliwe porady - kolekcja zdjęć jest cenna - nie
mam negatywów, ani wersji cyfrowych...

tia

McClusky

P.S. Jeżeli to ma jakieś znaczenie - są to klasyczne fotografie kolorowe z
fotolabu.

2. Data: 2007-10-28 13:00:51

Temat: Re: Ratunku, zdjęcia mi się posklejały...
Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

McClusky pisze:
> [...]
>
> McClusky
>
> P.S. Jeżeli to ma jakieś znaczenie - są to klasyczne fotografie kolorowe z

Ciężka sprawa, ale jednak ratuje się przecież jakoś takie zbiory. Hmmmm,
może szukaj kontaktów z archiwami, konserwatorami zabytków? - przecież
jakoś ratują stare fotografie.

--
XL wiosenna

3. Data: 2007-10-28 13:20:41

Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> P.S. Jeżeli to ma jakieś znaczenie - są to klasyczne fotografie
> kolorowe z
> fotolabu.

po prostu wsadź do miski z letnią wodą (zimna też może być);
jak już się porozklejają - połóż na gazecie
(emulsją do góry rzecz jasna), żeby wyschły;

g.

4. Data: 2007-10-28 13:26:46

Od: "JacekG." <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Lipnicki pisze:

> po prostu wsadź do miski z letnią wodą (zimna też może być);
> jak już się porozklejają - połóż na gazecie
> (emulsją do góry rzecz jasna), żeby wyschły;
>
> g.
Do wody można dodać zmiękczacz fotograficzny lub płyn Ludwik, bezbarwny
(nie wiem czy taki jest, tak poradzono mi w sklepie fotograficznym). Daj
znać jak rozkleisz.
Pozfrawiam.
JacekG.

5. Data: 2007-10-28 13:52:56

Od: "McClusky" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JacekG." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

| Do wody można dodać zmiękczacz fotograficzny lub płyn Ludwik, bezbarwny
| (nie wiem czy taki jest, tak poradzono mi w sklepie fotograficznym). Daj

Sama woda pomogła (bez zmiękczacza) - woda nie pownikała sama między
sklejone powierzchnie, więc trzeba je było ręcznie, z użyciem niewielkiej
siły odciągać po kawałku, by woda wniknęła gdzie trzeba. Oczywiście minusem
całej operacji jest odkształcenie fotografii (poprzez rozciągniecie podczas
oddzielania), ale niekwestionowanym plusem jest, że emulsja światłoczuła
pozostaje nieuszkodzona i zdjęcie, choć nie wygląda idealnie estetycznie,
zostaje uratowane.

dzięki za porady

McClusky

6. Data: 2007-10-28 17:33:48

Od: "Michał" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

pomijając wszystko inne.. co to jest SZAWKA???
;)

7. Data: 2007-10-28 18:15:28

Od: "Mustafa" <M...@b...xx> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pozostaje nieuszkodzona i zdjęcie, choć nie wygląda idealnie estetycznie,

Zapytaj wśród znajomych którzy dawno temu wywoływali zdjęcia czy nie mają
suszarki do odbitek.
W wielu piwnicach poniewierają się takie wynalazki.
Nie wiem jak na suszarkę zareagują zdjęcia z labu ale poświęć jedno, zamocz
go na parę minut w wodzie a potem wysusz w suszarce.
Wyjścia są dwa - albo zdjęcie będzie wyglądało jak nowe, alko będzie się
kwalifikowało do kosza, niemniej jednak może warto spróbować.

8. Data: 2007-10-28 18:16:02

Od: "McClusky" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michał" <n...@g...com> napisał w wiadomości
| pomijając wszystko inne.. co to jest SZAWKA???
| ;)

To taka mniejsza szawa :) nie wiedziałeś?

McClusky

9. Data: 2007-10-28 18:55:23

Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem jak na suszarkę zareagują zdjęcia z labu

stopią się; no, prawie;
współczesne fotki są na podłożu laminowanym tworzywem
stucznym;
te suszarki z piwnic są to papieru barytowanego;
sam mam taką właśnie w piwnicy:)

g.

10. Data: 2007-11-08 16:19:44

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Lipnicki pisze:

> [...]
> współczesne fotki są na podłożu laminowanym tworzywem
> stucznym;
> te suszarki z piwnic są to papieru barytowanego;

A jakby tak suche zdjęcie letnim żelazkiem po białej stronie na gładkiej
kartce?

--
XL wiosenna

Jakie garnki klasy ekonomicznej