Bezsenenność w sieci.

1. Data: 2003-11-17 23:16:45

Temat: Bezsenenność w sieci.
Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ok. drugie podejście, prąd mi wyłączyli :)
Jest 24 z kawałkiem, ten tekst jesdt dla Was, czekających na Godota.

Szacuje się, że w Polsce bezsenność dotyka ok 24-30% populacji(najczęściej w
postaci mieszanej). No to zobaczmy co to za zwierz.

Jak wszystko ;) w naszej głowie tak i sen jest regulowany przez wiele układów o
zmiennej aktywności. I tak w czasie czuwanie i w fazie snu paradoksalnego
dochodzi do zwiększenia transmisji cholinergicznej. Neurony monoaminowe
obnizają swą aktywność podczas snu wolnofalowego jak i paradoksalnego,
wyzwalając tym samym aktywność struktur śródmózgowiowo-mostowych i opuszkowych.
Synchronizowanie czynności struktur mózgowych we śnie jak i podczas czuwanie
przebiega pod włpywem GABA. W regulacji snu i czuwanei biorą udział również
takie substancje jak serotonina, histamina, ostatnio zwraca się uwagą na rolę
neuropeptydów pobudzajacych(produkowanych w podwzgórzu), bedących powodem
narkolepsji.
Jednakze najprawdopodobniej u podłoża bezsenności leży nadmierna aktywność CRH,
tym samym wzbudzenie oso podwzgórzowo-przysadkowej(patrz PNI, stres).

Pomówmy o przyczynach.
Mówimy o bezsenności pierwotnej(16%) jak i wtórnej(74% z czego uwarunkownie
polietiologiczne w 1/4 przypadków).
Wśród przyczyn wymienić mozna:
-zaburzenia pierwotne (śmiertelna bezsenność rodzinna)
-zaburzenia wewnątrzpochodne (np. zesp.bezdechu sennego, zespół niespokojnych
nóg)
-nieprzestrzeganie higieny snu, zmiana zwyczajów snu, praca zmianowa, czyli
czynniki środowiskowe.
-stresory
-fizjologia(ciąża, wiek, zmniejszenie potrzeby snu)
-przyczyny psychiczne jakimi są np. niewłaściwe uwarunkowane nawyki związane ze
snem!
-farmakologia(kofeina, alkohol,długookresowe zażywanie środków nasennych!,
środki psychostymulujące)
-zaburzenia somatyczne i/lub psychiczne

No i co się z tym dzieje? Ano mogą być powikłania.
Sspadek koncentracji i uwagi, zubożenie sfery poznawczej, co za tym idzie
ziększenie ryzyka wypadków. Dochodzi do obniżenia odporności organizmu,
następuje wzrost ryzyka schorzeń układu krążenia i oddechowego, obniżenie
nastroju i wzrost ryzyka zaburzeń psychiczncyh. No i wzrost ryzyka samobójstwa.

Jak się z tym uporać?
Należy wyleczyć przyczynępierwotną. Wprowadzić właściwą higienę snu.
Właście uwarunkować sen (tak snu się uczymy :)), czyli kłaść się do łóżka TYLKo
wtedy gdy odczuwamy senność(nie potrafisz zasnąć to wstań a nie męcz sie w
łożu), nie czytaj w łóżku, nie oglądaj telewizji w łóżku, nie jedz w nim, nie
gadaj przez telefon. Łóżko ma służyć do spania ;) i odpoczynku. A gdy się juz
obudzisz to natychmiast wstawaj.
Należy unikać przewlekłego stosowania leków nasennych, leczenie oddać lekarzowi
a nie zachomikowanych lekom babci. Należy pamiętać, że część leków ma silne
uzależniające działanie.

To ajk zarobiłaś/eś się sennych? Wyłącz kompa, zgaś światło i radio. Zapomnij o
tym, że musisz zasnąć i połóż się. Pamiętaj nie musisz zasnąć. Nie walcz w
łóżku, oczyść umysł.
Dobranoc.

Paweł Zioło gpg:09504E96 http://fotozielsko.prv.pl
jestem kołem, którego środek jest wszędzie, a obwód nigdzie

1. Data: 2003-11-17 23:21:16

Temat: Re: Bezsenenność w sieci.
Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> napisał w wiadomości
/.../
> [...]
> tym, że musisz zasnąć i połóż się. Pamiętaj nie musisz zasnąć. Nie walcz w

A o leczeniu depresji bezsennością słyszał? ;)

E.

1. Data: 2003-11-17 23:40:41

Temat: Re: Re: Bezsenenność w sieci.
Od: "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 18 Nov 2003 00:21:16 +0100, EvaTM wrote:

> A o leczeniu depresji bezsennością słyszał? ;)

Taaa patrz powikłania i przyczyny :)
Pozdrówka.

1. Data: 2003-11-18 07:12:13

Od: "Edyta" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Zapomnij o
> tym, że musisz zasnąć i połóż się. Pamiętaj nie musisz zasnąć. Nie walcz w

Tak obserwuje co po niektóre twoje posty i ....
Mam pytanko! Czasami piszesz bardzo późno w nocy
jak np ten post...
Co na to twoja młoda żona, że ty zamiast
z nia iść do łóżka i czerpać z tego
przyjemność ( dla niej i dla ciebie)
siedzisz w necie?! :-))))))))))))))))))
Edyta

1. Data: 2003-11-18 10:18:34

Od: "Natalia" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zielsko" <zielsko_p@WYTNIJ_TOtlen.pl> napisał w wiadomości
> Ok. drugie podejście, prąd mi wyłączyli :)
> Jest 24 z kawałkiem, ten tekst jesdt dla Was, czekających na Godota.

ja też czekam
:)
poczekajmy razem, będzie ciekawiej

> Szacuje się, że w Polsce bezsenność dotyka ok 24-30% populacji(najczęściej
> postaci mieszanej). No to zobaczmy co to za zwierz.

<ciach>

czyżbyś nie mógł w nocy spać?
zakuwasz, czy co?
:))

pozdrowienia

Natalia

1. Data: 2003-11-18 10:35:51

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

zielsko; <pan.2003.11.17.23.40.39.777521@zielona> :

> Taaa patrz powikłania i przyczyny :)

Mam wrażenie, że Eva myślała o deprecjacji [???] snu. ;)

Flyer
ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

1. Data: 2003-11-18 12:33:52

Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> zielsko; <pan.2003.11.17.23.40.39.777521@zielona> :

> Mam wrażenie, że Eva myślała o deprecjacji [???] snu. ;)

Nie, Fly'erze ;).
Musisz się dokształcić.

E.;)

1. Data: 2003-11-18 15:56:45

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

EvaTM; <bpd3u1$bcn$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> Nie, Fly'erze ;).
> Musisz się dokształcić.

To deprywacji sensorycznej czy coś na d - mam chyba nawet na dysku
artykuł. A dokształcać w tym kierunku raczej się nie będę - bycie
psychiatrą bez papierów to marny pomysł. ;)

1. Data: 2003-11-18 16:13:57

Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> artykuł. A dokształcać w tym kierunku raczej się nie będę - bycie
> psychiatrą bez papierów to marny pomysł. ;)

"Jeśli naukowcy odkryją biologiczne mechanizmy depresji, czy ta choroba zniknie jak
kiedyś gruźlica?

odpowiada dr n. med. Jerzy Pobocha, ordynator Oddziału Psychiatrii Sądowej przy
Areszcie Śledczym w
Szczecinie 12-12-2000 10:13

Pytanie jest bardzo trudne, ponieważ dopóki nie znamy tego odkrycia, trudno
prorokować, jakie będą
jego skutki

Można jednak przypuszczać, że poznanie patofizjologii depresji doprowadzi do
znalezienia nowych
metod, które będą zapobiegały tej chorobie. Już obecnie stosuje się ciekawy sposób
leczenia depresji
poprzez wymuszoną bezsenność. Jest to przykład metody, która stanowi zaprzeczenie
zasad medycyny.
Normalnie zmierza się do usunięcia objawu. W leczeniu wymuszoną bezsennością
postępujemy akurat na
odwrót. Nie tylko nie usuwamy objawu, który towarzyszy depresji, ale utrzymujemy go,
a nawet
pielęgnujemy. Okazuje się, że po kilku lub kilkunastu nocach i dniach, kiedy pacjent
nie śpi nawet
sekundy, bo pilnują go zmieniający się pracownicy, depresja w sposób naturalny,
automatyczny
ustępuje. Stres związany z bezsennością jest tak silny, że choroba, na skutek
mechanizmów
samoregulujących psychikę, mija. Ten przykład wskazuje, że być może istnieją nieznane
dotąd sposoby
postępowania, które umożliwią takie leczenie lub zapobieganie depresji, które trudno
sobie obecnie
wyobrazić. "
http://www2.gazeta.pl/zdrowie/1,28022,61910.html

;)

E.

> Flyer
> --
> Szukam roboty - zdolny i chętny/.../

;)

1. Data: 2003-11-18 16:18:54

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

EvaTM; <bpd3u1$bcn$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> Nie, Fly'erze ;).
> Musisz się dokształcić.

Znów muszę się poprawić - deprywacja snu, a nie sensoryczna.

Flyer
ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

Przyobiecane:Psychologia zdrowia dla redakcyjnej weny psp ;)
INFORMACJE POTRZEBNE
Oczy dzieci
szukam psychologa...
Psychiatry mi potrzeba!!!