dzisiejsza 'UWAGA!' (tvn)

31. Data: 2003-06-14 08:38:12

Temat: Re: dzisiejsza 'UWAGA!' (tvn)
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Jun 2003, Anka Łazowska wrote:

> Ja mam wobec tego pytanie - moze i dosc laickie GDZIE w takim razie byl
> lekarz, ktory mial dyzur w Pogotowiu i co robil, ze trzeba by na niego

moze u innego chorego?

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

32. Data: 2003-06-14 11:07:16

Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx> szukaj wiadomości tego autora

> Co wiecej, pomimo, ze juz teraz
>wskazniki pokazuja, ze w Polsce jest istotnie mniej
>lekarzy na 100 tys mieszkancow niz w krajach UE to
>nadal planuje sie restrukturyzacje czyli zwalnianie
>lekarzy.
Trzeba jeszcze pamiętać o tym, że odsetek lekarzy działających w
dziedzinach nieklinicznych (radiologia, patomorfologia, medycyna sądowa,
mikrobiologia, diagnostyka laboratoryjna) w UE czy USA to 20-30% (a w
Polsce nie więcej niż 10).

Powoduje to, że np. patomorfologów (specjalistów II°:-)) jest w Polsce
mniej niż w Szwecji, mikrobiologów 31 czy 33, diagnostów laboratoryjnych
<20, medyków sądowych - kilkudziesięciu.
--
Zjadający "przyjaciół" politycznie niepoprawny Artur Drzewiecki.
Zwolennik dejacheryzacji Usenetu.

33. Data: 2003-06-14 11:08:39

Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx> szukaj wiadomości tego autora

>sa kraje, w ktorych w Pogotowiu w ogole nie jezdza lekarze
>tylko ratownicy medyczni.
I tak być powinno.:-)
Pogotowie to pomoc doraźna a nie przychodnia na kółkach.

34. Data: 2003-06-14 14:12:55

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 14 Jun 2003, Artur Drzewiecki wrote:

> Powoduje to, że np. patomorfologów (specjalistów II°:-)) jest w Polsce

a tupolscy fachowcy - jesli sa dobrzy mile sa widziani takze
za granica.

P.

35. Data: 2003-06-14 15:00:44

Temat: Re: Re: dzisiejsza 'UWAGA!' (tvn)
Od: La Luna <blueluna@wytnij_to.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pamiętnego dnia Fri, 13 Jun 2003 11:38:50 +0200, Mała Mi

>o szczegółach, ale jakoś trudno uwierzyć, żeby na pogotowiu
>z zalożenia (tak zostało zapisane w grafiku i wszyscy
>o tym wiedzą) dyżurował jeden jedyny lekarz, a więc
>z góry wiadomo, że w tym samym czasie sesnowną
>pomoc może otrzymać tylko jeden człowiek w mieście.
>Tak po prostu być nie może, więc zaistniała sytuacja,
>która nie miała prawa zaistnieć i ktoś za to odpowiada.

W miescie z ktorego pochodze (45.000 mieszkancow - a wiec wcale nie
takie male, a ponadto atrakcyjne turystycznie wiec przyjezdnych tez
sporo) na dyzurze tez zwykle byl tylko jeden lekarz - przewaznie
ginekolog - za to karetek bylo chyba kolo 6. I wielokrotnie zdarzaly
sie sytuacje ze dyspozytorka musiala decydowac do kogo karetke z
lekarzem wyslac gdy dostawala jednoczesnie dwa wezwania.

Teraz sytuacja wyglada tak ze pogotowie zlikwidowano - mimo iz pare
lat wczesniej odnowiono caly budynek, na pietrze byla bardzo
nowoczesta stacja krwiodawstwa, pogotowie dysponowalo nowymi
karetkami. Wszystko zamknieto - razem z wielkim szpitalem przy ktorym
bylo pogotowie.
I obecnie wzywa sie je z sasiedniego miasta - jesli ktos ma pecha i
potrzebuje pomocy na obrzezach Bielawy - to odleglosc jaka musi
pokonac karetka moze siegac nawet 15 km przez miasta, z przejazdem
kolejowym na jedynej drodze szybkiego dojazdu. Ponadto obecnie
pogotowie w tamtym miejscu, z taka sama obsada obsluguje dodatkowe
miasto wiecej. W zwiazku z czym szanse osoby potrzebujacej pomocy
staja sie znikome.

Przepisom stalo sie zadosc - juz nie ma pogotowia na ktorym dyzur
pelni jeden lekarz... Ktory i tak zreszta zwykle mial wiedze
wystarczajaca do zadecydowania czy osobie chorej podac tylko lek
przeciwbolowy czy ja zabrac do szpitala - a i tak nie zawsze trafial.

Osobiscie uwazam ze mnie nie obchodzi czy do mnie przyjedzie lekarz
czy sanitariusz - dla mnie wazne jest by przyjechal szybko i by umial
mi pomoc - bo po diabla mi lekarz ginekolog ktory sobie tylko dorabia
do pensji i ledwo na oczy ze zmeczenia widzi a ktory w przypadku
zagrozenia zycia nie bedzie potrafil mi pomoc.

Niestety - pracuje w sluzbie zdrowia naszej kochanej i widze co sie w
niej dzieje od srodka, ale takze i jako pacjent czasami. I przestalam
sie juz ludzic ze w Polsce moze byc tak jak na "Ostrym Dyzurze".
Mam tylko nadzieje ze jesli kiedys cos mi sie stanie - to wogole jakas
karetka do mnie przyjedzie.

Pozdrawiam
Agnieszka Mockałło
http://www.zwierzeta.cisza.pl/
Odpisujac na priv, usun "wytnij_to" z adresu

36. Data: 2003-06-14 16:58:48

Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx> szukaj wiadomości tego autora

Nie obowiązuje nadal ustawa o ratownictwie medycznym (i tym samym nie ma
aktów wykonawczych); zatem nie ma przepisów definiujących wyposażenie
karetek i ich obsadę kadrową.
A w ogóle to "karetka z lekarzem" to jeden z głupich mitów.
W USA w karetkach jeżdżą ratownicy ("paramedics") i personel lekarski
przyjmuje w odpowiednio wyposażonych izbach przyjęć (oprócz tego pomaga
paramedykom przez radio, otrzymuje dane telemedyczne).
W Niemczech lekarze jeżdżą na miejsca zdarzeń, ale dotyczy to większych
zdarzeń (np. katastrofy) i lekarz dojeżdża oddzielnie w razie potrzeby a
tak jest podobnie.
A u nas....

Po pierwsze dalej pokutuje mit "przychodni na kółkach" - dawniej wzywało
się pogotowie, żeby dostać zwolnienie, czy przedłużyć recepty.
Po drugie pogotowie stanowiło "dorabialnię" dla lekarzy - każdy
niemający nawet większego związku z pomocą doraźną jeździł albo
przyjmował w ambulatorium przynajmniej - dla takich ludzi lepszą
sytuacją był pacjent na kacu niż pacjent z zatrzymaniem krążenia.
Po trzecie - wyposażenie karetek - lepiej mieć mniej doskonale
wyposażonych ambulansów niż np. spory odsetek karetek transportowych -
"taksówek z leżanką".

37. Data: 2003-06-14 19:48:31

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 14 Jun 2003, La Luna wrote:

> W miescie z ktorego pochodze (45.000 mieszkancow - a wiec wcale nie
> takie male, a ponadto atrakcyjne turystycznie wiec przyjezdnych tez

bardzo zle zrobiono. Bo jak cos jest i nawet nie najlepiej dziala
to zawsze mozna to poprawic a jak sie juz zlikwiduje - to na nowo
powolac jest problem. W naszym wojewodztwie miasta 40 tysieczne
np. Brodnica maja nawet "R"-ki. Oczywiscie to zalezy jaka jest
odleglosc wiekszego miasta ale jednak znajdujacy sie w odleglosci
20km Aleksandrow Kujawski ma tez Pogotowie, ktore obejmuje swoim
zasiegiem duzy powiat z Ciechocinkiem (kurortem) wlacznie.
Wazne jest tez aby zasieg pogotowia byl dopasowany do struktury
komunikacyjnej - jesli sa jakies zakorkowane arterie w miescie
to oczywiscie w czesciach dystalnych powinny byc podstacje

P.

38. Data: 2003-06-15 17:10:50

Temat: Re: Re: Re: dzisiejsza 'UWAGA!' (tvn)
Od: La Luna <blueluna@wytnij_to.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pamiętnego dnia Sat, 14 Jun 2003 21:48:31 +0200, Piotr Kasztelowicz

>bardzo zle zrobiono. Bo jak cos jest i nawet nie najlepiej dziala
>to zawsze mozna to poprawic a jak sie juz zlikwiduje - to na nowo
>powolac jest problem.

Niestety - ktos kto za to odpowiada w tamtym rejonie ma na to inne
spojrzenie. Spore miasto, masa ludzi, wielu przyjezdnych (Bielawa jest
slicznie polozona w samych Gorach Sowich - rowniez zima jest tam masa
turystow ze wzgledu na mozliwosc jazdy na nartach), kladziony wielki
nacisk na rozwoj turystyki - a zamknieto niedawno bardzo nowoczesny
punkt krwiodawstwa, pogotowie, duzy szpital (chirurgia/kardiologia). W
sumie z obiektow Sluzby Zdrowia zostal tylko jeden szpital (oczywiscie
poza przychodniami) (oddzialy wewnetrzny, polozniczy i dzieciecy) -
wokol ktorego tez krazy widmo zamkniecia, mimo dobudowania calkiem
niedawno wielkiego, nowego skrzydla.

Jeszcze troszke i Bielawa stanie sie miastem - idealem.
Pozostana w niej sami piekni, mlodzi i zdrowi - no i bogaci. Inni sie
w sposob naturalny wyeliminuja.
Zawalowcy? Jakaz oszczednosc - przeciez tyle kosztuje opieka nad nimi
- ktory dozyje przyjazdu karetki?

39. Data: 2003-06-15 18:24:58

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 15 Jun 2003, La Luna wrote:

> spojrzenie. Spore miasto, masa ludzi, wielu przyjezdnych (Bielawa jest
> slicznie polozona w samych Gorach Sowich - rowniez zima jest tam masa

Niby blisko jest Dzierzoniow, stad pewnie organizatorzy
medycyny na tym terenie stwierdzili, ze taniej i lepiej
bedzie "cut off" i tyle. Ale mozna bylo zostawic w Bielawie
podstacje pogotowia nawet z tym jedynm lekarzem zawsze
mieszkancy czuliby sie pewniej. Ja generalnie jestem
zdania - tak jak juz powiedzialem - ze nie nalezy niczego
likwidowac pochopnie - stad rozumiem Wasze rozczarowanie.
Pochodze z miasta w ktorym po zburzeniu siedziby jednego
z lepszych inwestorow w jego historii (zamku krzyzackiego)
raczej unikano burzenia czegokolwiek lacznie z "ochydna"
obudowa zbiornika gazu w centrum, ktory stojac i straszac
gdzies ok. 50 lat posluzyl nastepnie do zbudowania
bardzo "gustownego" planetarium
(http://www.planetarium.torun.pl/galeria/zzewnatrz.h
tm)
Innymi slowy zlikwidowac cos jest latwo - odtworzyc
potem trudno ...

A propos miasta - mialem kolezanki i przez pewien czas
choc krotki osobe "bliska sercu" z Bielawy wlasnie

Pozdrowienia

Piotr

40. Data: 2003-06-15 18:32:41

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 15 Jun 2003, La Luna wrote:

> punkt krwiodawstwa,

na to nie ma nikt wplywu. To jest regulowane oddzielna
ustawa o sluzbie krwi i w sumie tutaj w Bielawie nie mial
nikt do gadania

> pogotowie, duzy szpital (chirurgia/kardiologia).

jesli zamknieto juz istniejacy oddzial kardiologiczny
to mogly byc dwa powody. Albo brakowalo pieniedzy i wtedy
jest to smutne (granda) albo oddzial ten nie spelnial
twardych kryteriow - kardiologia mozna powiedziec
jest jedyna dziedzina w Polsce, ktora ma pelne standardy
praktycznie "na wszystko". Ale przypuszczam, ze zamknieto
z przyczyn finansowych a to moim zdaniem bardzo niedobrze.

> wokol ktorego tez krazy widmo zamkniecia, mimo dobudowania calkiem
> niedawno wielkiego, nowego skrzydla.

To musicie sie wreszcie wziac i nie dac. Qrcze trzeba
zaczac cos robic. Nawet przeksztalcic go (nie wiem,
czy Bielawa jest siedziba powiatu) w szpital samorzadowy
tak jak w naszym wojewodztwie stalo sie w szpitalach
w Chelmzy (Chelmza nawet nie jest siedziba powiatu)
i w Golubiu-Dobrzyniu. Musi byc jednak wola wladz
lokalnych. Szpital w Chelmzy, ktoremu wrozono calkowita
zaglade nienajgorzej sobie radzi - nie tylko nie ma
dlugow ale ma zysk.

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl