Re: Rozmowy o ... - sentencja.

From: "Asmodeusz Demon" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Rozmowy o ... - sentencja.
Date: Mon, 9 May 2005 13:42:14 +0000 (UTC)

Redart <r...@o...pl> napisał(a):

> Użytkownik "Asmodeusz Demon" <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
wiadomo
> ści

> No wydaje mi się, że to nie jest jedyna możliwość.
> Egzystencjaliści uciekali od pojęcia Boga, za to bardzo silnie kładli
> nacisk na odpowiedzialność. A punktu odniesienia szukali wewnątrz podmiotu.

Nie znam tak dobrze egzystencjalizmu jak ty. Brzmi mi to podejrzanie. Żeby
wyprowadzić odpowiedzialnośc z samego siebie, trzeba by trwale rozbić siebie
na tego który nakłada odpowiedzialność, zadanie, obowiązek, rozlicza i tego
kto ponosi te ciężary. Człowiekowi trudno bez utraty zdrowia psychicznego to
robić. Chyba że nieświadomie, czy freud, superego i odpowiedzialnośc wobec
uwewnętrznionego ojca.

Sartre miał oczywiście bzdurną koncepcje stwarzania samego siebie w całości
i całkowitej odpowiedzialności za wszystko co moje. To za dużo i w efekcie
wcale nie działa.

W nauce pojęcie odpowiedzialności nie ma sensu, bo wszystko ma przyczyne
wiec niczego nie można nikomu zarzucic. Jeśli Hitler był zbrodniarzem to
przecież mialo to jakieś przyczyny nie?