Serwis medyczny AFP podal taka wiadomosc :(

1. Data: 2000-08-03 20:39:32

Temat: Serwis medyczny AFP podal taka wiadomosc :(
Od: b...@i...WYTNIJTO.pl (Bartek Kwinta) szukaj wiadomości tego autora

WARSAW, Aug 3 (AFP) - The number of tuberculosis cases in Poland
is double that of European Union countries, the Polish health
ministry reported Thursday as it presented a new control program.
The number of tuberculosis cases in Poland has risen to 31.5
cases per 100,000 population, compared to a European Union average
of 15.
It will take 25 years to push down the number of tuberculosis
cases to the level of five cases per 100,000 population as currently
seen in Norway, the ministry forecast.
The Polish health ministry also presented a new tuberculosis
control plan based on the DOT (directly observed treatment)
principles developed by the World Health Organisation.
The number of tuberculosis cases has continued to rise in Poland
for the past 30 years, with the number of new infections growing by
an average of five percent per year except for last year, when there
was a 10 percent fall.
There are currently 13,000 Poles ill with tuberculosis,
according to Kazimierz Roszkowski, director of the Institute of
Tuberculosis and Respiratory Diseases.
Poland's tuberculosis rate is still considerably lower than
other countries in eastern Europe, such as Russia where the rate has
increased to 82.4 cases per 100,000 population.
The airborne respiratory disease spreads particularly fast among
the socially disadvantaged, homeless, alcoholics, drug users and
immigrants.
Tuberculosis is the biggest single infectious cause of mortality
in the world, killing roughly two million people each year,
according to the World Health Organisation (WHO).
As much as a third of the world's population may be latent
carriers of the TB bacterium.
Pozdro
Bartek Kiwnta
b...@i...pl
"Swiat to piekne miejsce
i warto o Niego walczyc"
E.H.

2. Data: 2000-08-04 15:38:16

Temat: Re: Serwis medyczny AFP podal taka wiadomosc :(
Od: "Jacek" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

A wystarczyło by lepiej jeść.
Wtedy odporność własna organizmu była by wyższa i żadna gruźlica by nie
miała prawa wystąpić.
Jacek
PS to jest polskojęzyczna grupa, może by jednak nie słać tu obcych tekstów.

3. Data: 2000-08-04 18:53:20

Od: Mariusz Krawiec <k...@c...edu> szukaj wiadomości tego autora

Jacek wrote:

> [...]
> Jacek
> PS to jest polskojęzyczna grupa, może by jednak nie słać tu obcych tekstów.

Niestety sprawa nie jest taka prosta (lepiej jesc).
Problem w tym, ze gruzlica przenosi sie dosc latwo (no nie tak jak grypa,
ale jednak latwo, przez powietrze) i nawet niewielki ulamek populacji
z aktywna gruzlica stanowi zagrozenie dla reszty (nawet dobrze odzywionej).
By zwalczyc gruzlice potrzebny jest dosc spory wysilek panstwa / lokalnej
wladzy.
Leki wcale nie sa drogie, ale najwiekszym problemem jest to by dotrzec do ludzi

chorych i przekonac ich do leczenia (w koncu nie mozna kogos zmusic
do leczenia).

Mariusz

4. Data: 2000-08-04 19:51:10

Od: "Jacek" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Mariusz Krawiec <k...@c...edu> wrote in message

> [...]
> ale jednak latwo, przez powietrze) i nawet niewielki ulamek populacji
> z aktywna gruzlica stanowi zagrozenie dla reszty (nawet dobrze

Absulutnie nie masz racji, gdyby człowiek nie był w stanie sobie poradzić z
infekcjami to by już dawno ludzi na ziemi nie było.
W każdej epidemi choruje tylko część społeczeństwa, mniejsza lub większa ale
część. Wielkie epidemie miały miejsce po czasach wojen i głodów a więc wtedy
gdy ludzie byli niedożywieni.
Dobrze, najlepiej optymalnie odżywiony człowiek nie ma powodu obawiać się
większości infekcji, za to anorektyczna dzisiejsza młodzież i niedożywione
średnie pokolenie przez byle grypę jest kładziona pokotem.
Ja jak wszyscy moi znajomi na diecie optymalnej nie chorujemy od 3 lat na
żadne choroby!!!!!!
A nie siedzimy w rezerwacie tylko żyjemy wśród kichających i zasmarkanych
niepoptymalnych.
Pozdrawiam
Jacek

5. Data: 2000-08-04 19:53:58

Od: c...@p...wp.pl szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@c...edu>,
k...@c...edu wrote:

> [...]
>
> chorych i przekonac ich do leczenia (w koncu nie mozna kogos zmusic

Mozna zmusic. Te zalecenia WHO, o ktorych pisza w artykule wlasnie na tym
polegaja. Ta metode stosuje sie w US chyba od trzech lat. Pacjenci nie
dostaja lekow do reki, ale przyjmuja pod kontrola. Polega to na tym, ze
pacjent albo przychodzi do poradni i przyjmuje lek, albo z lekiem jedzie
sie do niego. Poniewaz gruzlica zostala okreslona w US jako zagrozenie
spoleczne i jesli delikwent nie zglasza sie do poradni na leczenie, nie
mozna go zastac w domu itp. to podlega przymusowemu doprowadzeniu do sadu
iplaci wysoka grzywne.
Polska znajduje sie w obliczu powaznego zagrozenia gruzlica naplywajaca z
Rosji. W US rozwazaja nawet zmiane przepisow dotyczacych rosyjskich
emigrantow. Do tej pory musieli przywozic ze soba zdjecie rentgenowskie,
teraz Amerykanie planuja aby ich przeswietlac zaraz po przybyci na
lotnisko. Spory szum zrobil sie jak w tydzien po przylocie do US,
rosyjski emigrant, zdrowy wedlug zdjecia, kotre przywiozl, trafil do
szpitala z pratkujaca gruzlica. Odszukano wspolpasazerow z samolotu i u
13 stwierdzono zakazenie. Oczywisce prawdopodobnie wiekszosc z nich, a
moze nawet wszyscy by nie zachrowali, ale problem istnieje. W US nie ma
szczepien wiec rozpoznanie jest dosc latwe, polega na prostym tescie
skornym, wykonuje sie go obecnie co roku. W Polsce juz jest trudniej
jedyne masowy screening to przeswietlenia, a to kosztuje i rzad nie
zamierza jak widac wydawac pieniedzy. Latwiej udawac, ze szczegolnego
zagrozenia nie ma. Raport WHO jest bardzo ostrozny. Epidemiolodzy w US
przewiduja wzrost zachorowan, lacznie z mozliwoscia epidemicznych ognisk
w Rosji. Co gorsze, z powodu niewlasciwego leczenia, w Rosji pojawilo sie
wiele szczepow pratka gruzlicy opornych na powszechnie stosowane leki.
Nowe terapie juz sa, ale kosztuja w US od 5 do 10 tys dolarow na
pacjenta. Czy stac na to Polske, czy tez ludzie znow zaczna coraz
czesciej umierac na gruzlice?

Cien

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

6. Data: 2000-08-04 21:48:58

Od: "Przemysław Sługocki" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <o...@p...com> wrote in message
> A wystarczyło by lepiej jeść.

Pod warunkiem, że w diecie będzie więcej PAS-u.

Przemysław Sługocki
s...@p...pl

7. Data: 2000-08-05 07:25:09

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 4 Aug 2000 c...@p...wp.pl wrote:

> [...]
> dostaja lekow do reki, ale przyjmuja pod kontrola. Polega to na tym, ze
> pacjent albo przychodzi do poradni i przyjmuje lek, albo z lekiem jedzie

Poradnie przeciwgruzlicze nie maja w Polsce na to ani ochoty
ani pieniedzy. W ramach reformy zniszczono istniejacy jeszcze w Polsce
od lat 50 system opieki przeciwgruzliczej. Polikwidowano poradnie,
zniszczono stara dokumentacje, pozwalniano lekarzy (czesc przeszla
na emerytury), ograniczono mozliwosc uzyskiwania specjalizacji
z dziedziny gruzlicy i chorob pluc. Znacznie ograniczono fundusze
Poradni przeciwgruzliczych, co w zasadzie nie pozwala na dlugotrwala
obserwacje pacjentow po leczeniu gruzlicy. Wg dokrtyny reformy
prowadzeniem profilatkytki p/gruzliczej mieli sie zajmowac lekarze
rodzinni. Teraz widze, ze te plan wypadl fatalnie. Poza tym
jestem lekarzem a nie klawiszem i nie mam zamiaru nikogo do
leczenia przymuszac. To rola policji a nie moja wiec nie bede
scigal zadnych pacjentow w tym imigratnow zwlaszcza za wynagrodzenie
za ktore ledwie moge wyzyc. No i na koniec piekny plan jest a
poradnia przeciwgruzlicza, w ktorej pracuje nadal finansowo ledwie
ciagnie. Wiec gdzie ten plan jest?

Rak pluca i gruzlica nadal beda sie rozwijac. Ostatnio mielismy
smierc 25 letniego mezczyzny, ktory przybyl z tak
rozwinieta gruzlica (nagminnie przerywal leczenie i uciekal ze
szpitali) i zniszczonymi plucami, ze nie dalo sie go wyleczyc.
Umarl na gruzlice w koncu XX wieku!

> [...]
> spoleczne i jesli delikwent nie zglasza sie do poradni na leczenie, nie
> mozna go zastac w domu itp. to podlega przymusowemu doprowadzeniu do sadu

to sa ludzie bezrobotni, bezdomni i przewaznie stale pijani - nic nie maja
- jak beda placic
grzywny?

> pacjenta. Czy stac na to Polske, czy tez ludzie znow zaczna coraz
> czesciej umierac na gruzlice?

U nas umiera okolo 5-10 osob rocznie/200 przypadkow gruzlicy leczonej
u nas.
Gorzej jest z rakiem pluca - jest to rzad wielkosci ok 90/300 leczonych.
Warto dodac, ze badania radiofotograficzne pluc, ktorych zaniechano
sa takze istotnym elementem profilaktyki raka pluca.

Poruszony tu problem gruzlicy przywozonej z Rosji a takze tej,
ktora nie daje sie leczyc to jest to gruzlica wielolekooprna - czyli
taka, ktora nie poddaje sie terapii standardowymi, tanimi lekami
przeciwgruzliczymi. Mamy kilku takich pacjentow - leki sa okrutnie
drogie, sciaga je sie na import docelowy (pocieszyc sie mozna tym,
ze je na razie kasa chorych refunduje). Leki drugiego rzutu sa
drogie ale tez bardziej toksyczne. Leczenie trwa dluzej i nie
zawsze daja dobre efekty. Mozna przyjac, ze w kazdym panstwie istnieje
maly (1%) odsetek pacjentow z gruzlica wielolekooporna, ktorej nie
da sie wyleczyc zadnymi lekami. W rosyjskich wiezieniach podobno
jest takich bardzo duzo! Najczesciej przyczyna opornosci jest
przerywanie leczenia (samowolne) przez chorego - wina zatem
lezy po stronie pacjentow. Pierwotna wielolekoopronosc jest niezwykle
rzadka ale moze sie zwiekszac, poniewaz, ci ktorzy sie nie wylecza
beda zarazac

Tyle optymistycznie

Pozdrowienia

P.K.

----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

zaglosuj! http://www.am.torun.pl/certify

8. Data: 2000-08-05 14:42:01

Od: Mariusz Krawiec <k...@c...edu> szukaj wiadomości tego autora

c...@p...wp.pl wrote:

> [...]
> spoleczne i jesli delikwent nie zglasza sie do poradni na leczenie, nie
> mozna go zastac w domu itp. to podlega przymusowemu doprowadzeniu do sadu

Niezupelnie. Podpisujesz tylko, ze lekarstwo przyjmujesz zgodnie z zaleceniami.
Gdy odbierasz nastepna buteleczke, podpisujesz oswiadczenie, ze bierzesz
lekarstwa zgodnie z zaleceniem lekarza. To wszystko.
Isoniazid lub inne lekarstwa przeciwgruzlicze nalezy przyjmowac codziennie
przez dosc dlugi okres czasu. Public Health Departments nie bylyby w stanie
nadzorowac dzien w dzien setki ludzi lub jak piszesz wozic lekarstwa
do klienta. Nie ma personelu by to wszystko robic. Nikt nie chce pracowac
w public health.

[...]

> Cien
>
> Sent via Deja.com http://www.deja.com/
> Before you buy.

Mariusz

9. Data: 2000-08-05 15:34:47

Od: c...@p...wp.pl szukaj wiadomości tego autora

In article <3...@c...edu>,
k...@c...edu wrote:

> [...]
> nadzorowac dzien w dzien setki ludzi lub jak piszesz wozic lekarstwa
> do klienta. Nie ma personelu by to wszystko robic. Nikt nie chce pracowac

To zalezy od stanu, z tego co wiem w Nowym Jorku stosuje sie kontrolowane
przyjmowanie lekow.

10. Data: 2000-08-05 19:50:28

Od: m...@p...onet.pl (Miłosz Mikołajski) szukaj wiadomości tego autora

Witam znajoma twarz z pl-rec-foto! Czyzby jakies powiazania z medycyna? Ja
akurat jestem na farmacji......
Pozdrawiam, Milosz M.

Miłosz Mikołajski
m...@p...onet.pl