Solary za 1000 zł

11. Data: 2011-02-05 23:14:17

Temat: Re: Solary za 1000 zł
Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
news:c784e72a-327a-45dd-8948-6533993456dd@8g2000prt.
googlegroups.com...
>I jeszcze jedno w tym systemie będzie np opłacało sie podgrzać wodę
>nawet o kilka stopni np z 10 C do 15 C. Prawdopodobnie jego próg
>zadziałania będzie znacznie poniżej progu tradycyjnych instalcji
>solarnych. Czyli zupełnie lepiej będzie sobie radził wtedy gdy słońce
>jest takie sobie... albo prawie go nie ma.

Z cala pewnoscia taki kolektor bedzie grzal caly czas o ile temp. parowania
w rurce bedzie wystarczajaca. Jednak temp. o ktorych piszesz sa
wykorzystywane przez tradycyjne instalacje solarne.

Pozdro.. TK

12. Data: 2011-02-06 09:21:27

Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fakt, ale co zrobisz jak wyjedziesz na urlop?
> Nie doczytalem ile to ma rur, ale dla zbiornika 80L to musi byc maly
> kolektorek. Latem 20 rur moze wode zagotowac.

maniek, a to nie ty mnie przekonywałes para miesiecy temu ze zagotowanie
glikolu własciwie niczym nie skutkuje?

co do strat: przy dobrze pomyślanym układzie nie powinny mieć znaczenia - w
okresie grzewczym wchodza w bilans grzania, latem ciepło jest za darmo, wiec
łatwo na straty sie zgodzić.

b.

13. Data: 2011-02-06 20:03:39

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> maniek, a to nie ty mnie przekonywałes para miesiecy temu ze zagotowanie
> glikolu własciwie niczym nie skutkuje?

Ja, ale w tym przypadku nie ma glikolu a rury grzeja bezposrednio zasobnik.
Czym innym jest odparowanie paru doslownie litrow glikolu a czym innym
zagotowanie 80 l wody.

> co do strat: przy dobrze pomyślanym układzie nie powinny mieć znaczenia -
> w okresie grzewczym wchodza w bilans grzania, latem ciepło jest za darmo,
> wiec łatwo na straty sie zgodzić.

To prawda, dla tego pisalem, ze ten wynalazek dobry jest do domku nad
jeziorem w weekendy. Przyjezdzasz w piontek po poludniu, napelniasz dziada i
uzywasz przez sobote i niedziele. W niedziele spuszczasz wode i jest git.
Nie wiem czy doczytales, chodzi o kolektor sprzezony z zasobnikiem. Sila
rzeczy calosc musi stac na zewnatrz.

Pozdro.. TK

14. Data: 2011-02-06 21:20:12

Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja, ale w tym przypadku nie ma glikolu a rury grzeja bezposrednio
> zasobnik. Czym innym jest odparowanie paru doslownie litrow glikolu a czym
> innym zagotowanie 80 l wody.

a to ciśnienie bedzie inne? pytam bo nie wiem - jak dla mnie kazdy uklad
zamkniety jest narazony na efektowny wybuch :-) Wode z tego wynalazku mozna
łatwo spuścić - glikolu nie.

> Nie wiem czy doczytales, chodzi o kolektor sprzezony z zasobnikiem. Sila
> rzeczy calosc musi stac na zewnatrz.

nie wnikałem ale: nie da sie tego zbiornika umiescic pół metra dalej? Czyli
solary na dachu a zbiornik na poddaszu?

b.

15. Data: 2011-02-06 21:55:04

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a to ciśnienie bedzie inne? pytam bo nie wiem - jak dla mnie kazdy uklad
> zamkniety jest narazony na efektowny wybuch :-) Wode z tego wynalazku
> mozna łatwo spuścić - glikolu nie.

Prawde mowiac czy cisnienie bedzie inne to nie wiem bo prezentowanego tu
patentu na oczy nie widzialem. Pewnie kwestia dobrania odpowiedniego
naczynia wzbiorczego. Dla calej pojenosci zasobnika 80 litrow bedzie po
prostu duze, no i ten pexal przy takich temp, a mowa o relatywnie nizszych
kosztach instalacji. Pojemnosc kolektora plaskiego tak na pale bo nie chce
mi sie sprawdzac to bodaj 1,3 litra. Kolektorow bedzie trzy dla zasobnika
300 litrow, wiec mamy te 4 litry odparowanego glikolu. Zwykle pojemnosc
calej instalacji to ok. 15 litrow. Do tego naczynie powiedzmy 18 litrow,
wiec calkowita pojemnosc instalacji to 33 litry. Powinno starczyc na
odparowanie nawet calego glikolu.

> nie wnikałem ale: nie da sie tego zbiornika umiescic pół metra dalej?
> Czyli solary na dachu a zbiornik na poddaszu?

Obejzyj link zalozyciela watku. Tam rury heat pipe wchodza bezposrednio w
zasobnik. Dla tego pomysl dla mnie sredni.

Pozdro.. TK

16. Data: 2011-02-06 23:07:28

Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wiec calkowita pojemnosc instalacji to 33 litry. Powinno starczyc na
> odparowanie nawet calego glikolu.

parowanie glikolu to wzrost cisnienia do jakis kosmicznych wartosci a zatem
lepsze, grubsze materiały - czyli drogo ....i całkiem niepotrzebnie :)
Taniej juz by było kurtyne zrobic na solary, która przy braku odbioru ciepła
by sie otwierała :-)

b.

17. Data: 2011-02-07 20:40:36

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> parowanie glikolu to wzrost cisnienia do jakis kosmicznych wartosci a
> zatem lepsze, grubsze materiały - czyli drogo ....i całkiem niepotrzebnie
> :)

No tak, tylko w praktyce to zaledwie pare litrow. Producenci twierdza, ze do
opanowania. :-)
Kolektory podlacza sie zwykla miedziana rura z krega, bez zadnego laczenia
po drodze.

> Taniej juz by było kurtyne zrobic na solary, która przy braku odbioru
> ciepła by sie otwierała :-)

No i dla tego kolektory na ziemii w podobnym przypadku to lepszy pomysl.
Dla tych na dachu w sterowniku ustawia sie opcje schladzania zasobnika noca
i nastepnego dnia zasobnik moze przyjac kolejna porcje energii. Niestety
dojda koszty pracy pompy dwa razy dluzej. W takim przypadku porzadanym
zjawiskiem sa rosnace straty kolektora wraz ze wzrostem gradientu.

Pozdro.. TK

18. Data: 2011-02-07 21:09:59

Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> dojda koszty pracy pompy dwa razy dluzej. W takim przypadku porzadanym
> zjawiskiem sa rosnace straty kolektora wraz ze wzrostem gradientu.

no i wymyśliłeś solary malowane zwykłą farbą a nie selektywną :)

b.

19. Data: 2011-02-07 22:43:08

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> no i wymyśliłeś solary malowane zwykłą farbą a nie selektywną :)

No nie :-)), to w ekstremalnych sytuacjach, bliskich zagotowaniu wody w
zasobniku. Niska sprawnosc kolektora przy wyzszych roznicach temp. jest
przeciez faktem. Kiedys linkowalem opracowanie Buderusa, gdzie pisano o
optymalnym ustawieniu przeplywu z przewyzszeniem 15 K. Kolektor nie
rozgrzewa sie zbytnio, a roznica temp. zapewnia sprawne nagrzewanie wody.
Oczywistym jest, ze im wyzsza temp. wody w zasobniku tym wyzsza bedzie temp.
kolektora i zwiazane z tym wyzsze straty.
W niedziele slonca bylo tyle, ze sterownik zarejestrowal trzy godziny pracy
pompy nie caly czas w pelnym sloncu. W godzinach poludniowych zanotowalem
przewyzszenie o ok. 30K. Temp. w zasobniku w granicach 8C, temp. kolektora
niecale 40C, na zewnatrz ok. 8C. Mamy poczatek lutego, wiec nie jest zle,
tylko z pogoda kiepsko. Te trzy godziny przeblyskow starczylo na nagrzanie
300 litrow wody do ok. 17C. Reszte zaliczyl kociol.
Jesli chodzi o ogrzewanie domu w ten sposob to nadal jestem sceptykiem przy
najmniej w moich okolicach tego roku. Rok temu o tej porze bylo znacznie
lepiej.

Pozdro.. TK

20. Data: 2011-02-08 00:04:45

Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
> najmniej w moich okolicach tego roku. Rok temu o tej porze bylo znacznie

Przy taryfie nocnej oszczędzileś jakieś 70 groszy a przy gazie z 50,
oczywiście - to co pobrała pompka. Przypomnisz ile kosztowaly te solary?

oszczednosci nr 4 by zlotowinfo (zestawienie)
stary komputer
Pralka - Amica - Cieknie
Odkurzacz piorący jaki ? cos jak Roboclean tylko tańszy
Okna