« poprzedni wątek | następny wątek » |
1. Data: 2003-11-17 11:09:48
Temat: Stres najbardziej szkodzi mózgom nastolatkówSilny stres może wywoływać trwałe zmiany w mózgach nastolatków, w obszarach
odpowiedzialnych za uczenie się i zapamiętywanie - donoszą naukowcy z USA.
Zespół Susan Andersen z Harvard Medical School oraz z McLean Hospital w
Belmont w stanie Massachusetts dokonali tej obserwacji w badaniach na
młodych szczurach.
Zwierzęta poddawano silnemu stresowi w okresie dorastania - poprzez
trzymanie ich w izolacji w oddzielnej klatce.
Okazało się, że w okresie wczesnej dorosłości szczury te miały w
hipokampie - obszarze mózgu kluczowym w procesach uczenia się i
zapamiętywania, niższy poziom białka o nazwie synaptofizyna.
Pomiary jej poziomu stosuje się zazwyczaj do oceny liczby połączeń między
neuronami, które są podstawą przekazywania sygnałów w mózgu. Duże ilości
połączeń powstają w procesie uczenia się. Jak podkreślają badacze, niski
poziom synaptofizyny jest dowodem na obniżoną aktywność mózgu.
U ludzi najwyższy poziom tego białka obserwuje się zazwyczaj w wieku między
18 a 20 rokiem życia. Badane przez zespół Anderson szczury były w
porównywalnym wieku.
"Nasze wyniki sugerują, że silne stres w okresie dojrzewania, na przykład
doświadczenie przemocy fizycznej czy nadużyć seksualnych, może negatywnie
wpływać na powstawanie połączeń nerwowych w hipokampie, a co za tym idzie na
rozmiary tej, kluczowej w procesach uczenia się struktury, w okresie
dorosłości" - konkludują autorzy.
Badacze zaprezentowali swoje wyniki na dorocznym spotkaniu Society for
Neuroscience w Nowym Orleanie.
http://info.onet.pl/828460,16,1,0,120,686,item.html
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
1. Data: 2003-11-17 11:58:33
Temat: Re: Stres najbardziej szkodzi mózgom nastolatków
Użytkownik "Jacek71" <j...@k...pl> napisał w wiadomości
news:bpaabm$kaf$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Silny stres może wywoływać trwałe zmiany w mózgach nastolatków, w
obszarach
> odpowiedzialnych za uczenie się i zapamiętywanie - donoszą naukowcy z USA.
>
> Zespół Susan Andersen z Harvard Medical School oraz z McLean Hospital w
> Belmont w stanie Massachusetts dokonali tej obserwacji w badaniach na
> młodych szczurach.
>
> Zwierzęta poddawano silnemu stresowi w okresie dorastania - poprzez
> trzymanie ich w izolacji w oddzielnej klatce.
<cut>
Dlczego izolacja musi odrazu budzic stres, wiele ludzi jest samotnikami
ktore lubia wiekszosc czasu spedzac w swoich domach jak szczury w
zamknietych klatkach i wcale to ich nie stresuje. Napewno od przebywania w
izolacji zachodza zmiany w mozgu, ale czemu nadano temu imie stres ? Bylbym
bardzo wdzieczny za wyjasnienie.
Lepton
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2003-11-17 13:00:41
Temat: Re: Stres najbardziej szkodzi mózgom nastolatków
Użytkownik "Jacek71" <j...@k...pl> napisał w wiadomości
news:bpaabm$kaf$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Silny stres może wywoływać trwałe zmiany w mózgach
nastolatków, w obszarach
> odpowiedzialnych za uczenie się i zapamiętywanie - donoszą
naukowcy z USA.
>
Bo po takim rozpieszeniu/rozpiepszeniu są już tak
zdegenerowani że cokolwiek ma już wpływ powołujący trwałe
zmiany.
> Zespół Susan Andersen z Harvard Medical School oraz z
McLean Hospital w
> Belmont w stanie Massachusetts dokonali tej obserwacji w
badaniach na
> młodych szczurach.
>
Bo najmniej się różnią od młodzieży amerykańskiej - Hey
napisze tam który musichall "Szczury"
> Zwierzęta poddawano silnemu stresowi w okresie
dorastania - poprzez
> trzymanie ich w izolacji w oddzielnej klatce.
>
To nie stres tylko nuda!
> Okazało się, że w okresie wczesnej dorosłości szczury te
miały w
> hipokampie - obszarze mózgu kluczowym w procesach uczenia
się i
> zapamiętywania, niższy poziom białka o nazwie
synaptofizyna.
>
No pewnie - brak bodźców - organ nieużywany ulega atrofii
> "Nasze wyniki sugerują, że silne stres w okresie
dojrzewania, na przykład
> doświadczenie przemocy fizycznej czy nadużyć seksualnych,
może negatywnie
> wpływać na powstawanie połączeń nerwowych w hipokampie, a
co za tym idzie na
> rozmiary tej, kluczowej w procesach uczenia się struktury,
w okresie
> dorosłości" - konkludują autorzy.
>
Ble! Ble! Ble! - może to i prawda ale z tych badań to nie
wynika.
Prawdziwe wnioski nie zawsze są wynikiem poprawnego procesu
wnioskowania (choć to śmieszne)
> Badacze zaprezentowali swoje wyniki na dorocznym spotkaniu
Society for
> Neuroscience w Nowym Orleanie.
>
i nikt ich nie wyśmiał?
Qwax
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
« poprzedni wątek | następny wątek » |