Re: Sztuczna inteligencja.

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Tue, 27 Jun 2023 14:54:34 -0700 (PDT)
Subject: Re: Sztuczna inteligencja.
From: "M. Z." <m...@y...com>

niedziela, 11 czerwca 2023 o 21:14:08 UTC+2 M. Z. napisał(a):
> W założeniach ma to być tylko ,,narzędzie, które ma stworzyć system, który sam się
uczy".
> Niestety, brak w tym oprogramowaniu implementacji norm moralnych. No ale skoro sam
człowiek ma z nimi problem?
> Wieszczę tragiczne skutki.
> Stephen Hawking, genialny fizyk i autor kultowej "Krótkiej historii czasu". W
liście otwartym (napisanym za pomocą inteligentnego komputera, od którego jest
uzależniony z powodu swojej choroby) pisał: ,, [...] Wszystko, co ma do zaoferowania
cywilizacja, jest wytworem ludzkiej inteligencji. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć,
co możemy osiągnąć, gdy ta inteligencja zostanie spotęgowana przez narzędzia,
posiadające sztuczną inteligencję, ale zwalczanie wojen, chorób i ubóstwa będzie
znajdować się wysoko na liście każdej osoby. Sukces w tworzeniu sztucznej
inteligencji będzie największym wydarzeniem w historii ludzkości. Niestety, może to
też być ostatnie wydarzenie, jeśli nie nauczymy się jak unikać zagrożeń" -
przestrzegał.

,,Największe zagrożenie dla ludzkości. Prof. Zybertowicz o niekontrolowanym rozwoju
sztucznej inteligencji

Prof. Andrzej Zybertowicz stwierdził, że szerokie udostępnienie sztucznej
inteligencji i narzędzia ChatGPT to ,,nieetyczny eksperyment". Jego zdaniem to
narzędzie ,,unieważnia niektóre ludzkie kompetencje" i prowadzi do osłabienia więzi
społecznych.

,,W mojej ocenie to przełom o negatywnym charakterze; następuje bowiem przekroczenie
bezpiecznej granicy rozwoju technologii. Można nawet powiedzieć - takie głosy są
obecne - że szerokie udostępnienie ChatuGPT to w istocie eksperyment nieetyczny" -
mówi prof. Andrzej Zybertowicz, socjolog i doradca prezydenta RP. Niekontrolowany
rozwój sztucznej inteligencji nazwał największym zagrożeniem dla ludzkości.

,,To wypuszczenie w przestrzeń społeczną narzędzia, które potęguje zgiełk
informacyjny. Żyjemy w cyfrowej infosferze nasączającej nas każdego dnia strumieniami
informacji, które nie układają się w wiedzę, nie układają się w prawdę ani w
opowieści sensownie tłumaczące świat. Generowanie kolejnych fal informacji sprzyja
dezinformacji rodzącej głębokie spolaryzowanie w wielu krajach. To zaś obok
samotności staje się jednym z głównych wyzwań wielu nowoczesnych społeczeństw" -
przestrzegł socjolog, mówiąc o zagrożeniach związanych z ChatemGPT.

Chat GPT został opracowany przez amerykańską firmę OpenAI i służy m.in. do tworzenia
odpowiedzi na pytania lub polecenia wprowadzane przez jego użytkownika. Potrafi
wykonać bardziej złożone zadania, na przykład napisać opowiadanie czy program
komputerowy. Wyróżnia się np. tym, że jest w stanie pisać teksty o jakości
porównywalnej do treści tworzonych przez utalentowanych ludzi. Wykorzystując techniki
głębokiego uczenia się generuje odpowiedzi w czasie rzeczywistym w zależności od
przedstawionych mu w pytaniu parametrów.

,,To narzędzie, które niemal całkowicie unieważnia niektóre ludzkie kompetencje.
Przez rozwój sztucznej inteligencji zostają również zaburzone sprawdzone i tradycyjne
zasady porządkowania rzeczywistości - np. zdjęcie czy film tracą wartość wiarygodnego
źródła informacji o czymś, co obiektywnie zaistniało. Być może jesteśmy też o krok od
śmierci sztuki" - ocenił prof. Zybertowicz.

Dodał, że powszechność ChatuGPT może również wpłynąć na osłabienie więzi społecznych
i nawet intymnych kontaktów międzyludzkich. ,,Poza pewnymi przydatnymi funkcjami,
które oczywiście istnieją, jest także zabawką atrakcyjniejszą od kontaktów z
rówieśnikami, rodzicami czy ludzką kulturą w ogóle" - powiedział naukowiec.

,,Możemy stać się ofiarami albo tych, którzy będą dysponentami systemów sztucznej
inteligencji, albo - jeśli się ona zautonomizuje - jej samej. W obu przypadkach
oddziaływanie negatywne może być równie silnie" - ostrzegł prof. Zybertowicz.

,,Moim zdaniem nie ma obecnie dla ludzkości większego zagrożenia niż niekontrolowany
rozwój sztucznej inteligencji. W odróżnieniu od wcześniej budowanych przez ludzkość
technologii, ta ma potencjał kompletnego wymknięcia się spod kontroli" - zaznaczył."

Źródło: PAP/Jakub Bawołek