Szukam definicji objawow...

1. Data: 2002-12-17 14:02:21

Temat: Szukam definicji objawow...
Od: "Andrew P" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

Na wstepie chcialbym zaznaczyc ze nie jestem w zaden sposob zwiazany z
zadnym dzialem medycznym (nie ta dziedzina ksztalcenia) natomiast mam dostep
do Internetu.Poproszony zostalem o znalezienie pewnych informacji. A
mianowicie...
Poszukuje jakichkolwiek informacji na temat objawow (i ich wlasnosci -
chodzi mi np o krotkie definicje) wystepujacych w zaburzeniach
neurologicznych zwiazanych z zaburzeniami - _glownie_chodzenia_ - chodzi mi
o ewentualny opis lub link gdzie cos moge znalezc, a nawet o ewentualne
sprostowanie nazw abym mogl poszukac gdzie indziej.
Wiem, ze wiazac sie to bedzie z takimi slowami kluczowymi jak: neurologia,
badania podmiotowe, objawy oponowe, badania neurologiczne, itp.
Dotychczas znalazlem w Internecie informacje (po ciezkich probach
dopasowywania nazw ktore byly pisane "ze sluchu") [moze to byc pomocne dla
Was jako kontekst] na temat objawow: Naffziger-a, Fajersztajna-Krzemickiego,
Oppenheim-a,Babinski-ego,Neri-ego,Lhermitte-a, Rossolimo-a.

Ale nadal poszukuje informacji (jakichkolwiek) o objawach:
-Shadoka (prawd. tu sa literowki w nazwisku ale bylo to pisane ze sluchu)
-rzepkowo-wstrzasowy
-stopo(wo)-wstrzasowy
-ryjkowy
-podeszwowy
-chwytania
-Machiewicza (? Nachiewicza)
-Bernarda
-szczytowy

Z gory dziekuje za wszelka pomoc
Andrzej Pawlowski

2. Data: 2002-12-17 15:02:44

Temat: Re: Szukam definicji objawow...
Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 17 Dec 2002 15:02:21 +0100, Andrew P wrote:

> Czesc!

Cześć.

> Wiem, ze wiazac sie to bedzie z takimi slowami kluczowymi jak: neurologia,
> badania podmiotowe, objawy oponowe, badania neurologiczne, itp.

Jak najbardziej.

> Ale nadal poszukuje informacji (jakichkolwiek) o objawach:
> -Shadoka (prawd. tu sa literowki w nazwisku ale bylo to pisane ze sluchu)

Chaddocka. Drażnienie okolicy kostki bocznej powoduje reakcję jak w
objawie Babińskiego. Taki wariant.

> -rzepkowo-wstrzasowy
> -stopo(wo)-wstrzasowy

Stopotrąs i rzepkotrząs to szczególna postać bardzo żywych odruchów
głębokich i jako taka nie ma samodzielnie jakiegoś szczególnego
znaczenia.

> -ryjkowy

Lekkie uderzanie szpatułką na przykład w okolicę ust powoduje wysunięcie
ust i grymas 'robienia ryjka'. Zwany odruchem 'pyszczkowym'. Odruch
pierwotny. U dorosłych świadczy czesto o rozlanym uszkodzeniu mózgu.

> -podeszwowy

Właściwie (zależnie od szkoły) to samo, co objaw Babińskiego.

> -chwytania

Być może chodzi o objaw Starlinga. To samo co Rossolimo, tyle że w dłoni
(ważne jest, zeby zaobserwować ruch przywodzenia kciuka). Znaczenie
podobne, specyficzność mniejsza.
Albo (raczej) odruch chwytny - odruch pierwotny, obecny u zdrowych
nnoworodków i niemowląt - podrażnienie dłoniowej powierzchni ręki
powoduje zaciśnięcie palców i chwyt. U dorosłych bywa obecny w rozlanym
uszkodzeniu mózgu, zwłaszcza płatów czołowych.

> -Machiewicza (? Nachiewicza)

Mackiewicza. Objaw rozciągowy w rwie udowej, analogiczny do objawu
Lasegue'a. Pacjentowi leżącemu na brzuchu biernie zginamy k. dolna w
stawie kolanowym.

> -Bernarda

A to nie wiem:)

> -szczytowy

Uciśnięcie głowy u stojącego pacjenta może dawać ból w uszkodzonym
odcinku kręgosłupa.

> Z gory dziekuje za wszelka pomoc

Mam nadzieję, że jakoś pomogłem.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

3. Data: 2002-12-17 19:08:00

Od: "Andrew P" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <m...@p...wytnij.onet.pl> napisał w
wiadomości news:dg3hpgc6nuw1$.3u8cvwg5c1s9$.dlg@40tude.net...

> Mam nadzieję, że jakoś pomogłem.
>
> m.

Oczywiscie, ze bardzo mi to pomoglo - a zwlaszcza osobie dla ktorej tych
informacji szukalem. Jeszcze raz dzieki.

Andrzej

Kardiolog
Testy BICOM
Neurolog w Krakowie