Data: 2008-10-13 15:12:05
Temat: Re: Teoria przyczunowosci formacyjnej (pola morficzne) a pamięć pozamózgowa.
Od: "Redart" <r...@o...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Użytkownik "cbnet" <c...@n...pl> napisał w wiadomości
news:gcvjps$r6c$1@news2.ipartners.pl...
> Czy zatem chcesz powiedzieć, że w Buddyźmie coś takiego
> jak rozwód [ze współ-małżonikiem/-ą] nie istnieje, czy też jest
> traktowany jako "herezja"?
Nie spotkałem się w naukach buddyjskim z czymkolwiek, co pod względem
stopnia sformalizowania przypominałoby katolicką ideę sakramentu
małżeńskiego.
Tzn. mówiąc 'sformalizowania' mam na myśli nie sam akt zawarcia małżeństwa
i jego nierozerwalność, ale także towarzyszące, bardzo daleko idące
regulacje
towarzyszące, np. związane z antykoncepcją itp (patrz np.
'FAMILIARIS CONSORTIO' Jana Pawła II). Czegoś takiego w buddyzmie nie
spotkałem. Natomiast pomijając te regulacje a wchodząc bardziej w kwestie
mistyczne - gdzie związek między mężczyzną a kobietą nabiera wymiaru
symbolicznego i jest odzwierciedleniem rzeczywistości transcendentnej
- owszem, takie teksty i nauki w buddyzmie są, w szczególności w
tzw. buddyzmie tantrycznym. Na pytania o kwestie rozwodów, problemów
małżeńskiech itp. spotkałem się generalnie z dwoma typami odpowiedzi
udzielonymi przez nauczycieli:
1. Nie pytajcie mnie o takie rzeczy, jestem mnichem i nie znam się na tym.
2. Dopóki nie macie dzieci - róbta co chceta. Jak macie już dzieci - zróbcie
wszystko, żeby się dogadać.
Nie spotkałem się też w buddyzmie z pojęciem 'herezja', ale na na pewno
mówi się o 'błędnych poglądach'. W szczególności w tzw. naukach dzogczen
ze względu na ich kontrowersyjność, przeznaczenie dla 'zaawansowanego
odbiorcy', funkcjonują np. teksty typu "12 błędnych poglądów dzogczen",
w których podstawowym tematem, który się objaśnia i komentuje, to
łatwość popadniecia w najróżniejsze pułapki relatywizmu - moralnego,
światopoglądowego itp. - jako, że nauki dzogczen zawierają
najwięcej 'miłych dla intelektu' sformułowań typu: "wszystko jest OK
tak jak jest", "rób to, na co masz ochotę" itp.
|