To Kreon miał rację!

1. Data: 2016-06-18 12:46:59

Temat: To Kreon miał rację!
Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W kulturze masowej przedstawia się Kreona jako symbol złego dyktatora,
tyrana. Występuje w piosence Maanamu, gdzie chyba jest nawiązaniem do
Wojciecha Jaruzelskiego.
A Antygona to bohaterka, która życie poświęciła, taka o mało co święta.
Tymczasem jest zupełnie inaczej.
Rozpoczyna się konfliktem braci, Eteoklesa i Polinejkesa o tron. Jak
jest w Wikipedii: "Polinejkes sprowadził obce wojska, aby odzyskać tron.
Między braćmi rozpoczęła się walka o władzę, w której obaj zginęli.".
Cóż było robić, Polinejkes był zdrajcą i godzien śmierci, ale obaj
zginęli (można mieć tylko nadzieję że Eteokles poszedł na Pola
Elizejskie a Polinejkes do Tartaru), więc tylko symbolicznie uhonorował
Eteoklesowi i symbolicznie ukarał Polinejkes przez zakaz grzebania
zwłok, choć to go już ani grzało ani ziębiło.
Antygona złamała zakaz chowając zwłoki zdrajcy, dla niej ważniejsze było
czy zwłoki leżą tu czy tam niż życie żywego człowieka. Twierdziła że to
na rozkaz bogów, czyli złośliwych greckich bożków - demonów.
Doprowadziła do rodzinnej tragedii.
To Kreon reprezentujący sobą Prawo i dbający o Sprawiedliwość miał tu rację!

2. Data: 2016-06-18 12:53:12

Temat: Re: To Kreon miał rację!
Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 18 czerwca 2016 12:46:51 UTC+2 użytkownik pinokio napisał:

> Twierdziła że to
> na rozkaz bogów, czyli złośliwych greckich bożków - demonów.

Nie obrażaj 12 Olimpijczyków. Komu oryginalnie Sofokles rację przyznaje?

3. Data: 2016-06-18 13:02:08

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 18.06.2016 o 12:53, Jakub A. Krzewicki pisze:

> Nie obrażaj 12 Olimpijczyków. Komu oryginalnie Sofokles rację przyznaje?

A komuś przyznaje?

4. Data: 2016-06-18 13:21:01

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 18 czerwca 2016 13:02:00 UTC+2 użytkownik pinokio napisał:

> A komuś przyznaje?

ZTCW Sofokles zawsze był po stronie Olimpijczyków, nie kwestionował ich woli.
Zawsze możesz powiedzieć, że nie miał racji, bo zginął w bardzo oryginalny
sposób ;)

Chyba pierwszym dramaturgiem, który co do Bogów miał wątpliwości -
był Eurypides. Pojawiały ię w stosunku doń - i przez całą starożytność
powtarzane były - insynuacje o ateizm.

5. Data: 2016-06-18 16:25:14

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Pinokio
Tu nie ma kto miał rację, na tym polega ten dramat, że oboje mieli rację, staneli w
sytułacji bez wyjścia, życie umieściło ich w danym momencie w tragicznej sytułacji,
gdzie wszyscy mają racje iponoszą za nie konsekwencje, bo takie jest życie. Ta
lektura uczy że nie ma czarno- białego świata, że jeden jest dobry a drugi zły, są
stanowiska, często sprzeczne, ale każdy wybór drogi niesie konsewencje.

6. Data: 2016-06-18 16:36:52

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie po to chodzisz do szkoły, byś przestał być chamem z kategoriami ...my dobzi,
oni zli... jak to robi Chiron, Ikselka czy ich kościół plebsiora. Tu wszyscy mają
racje, jest dlatego taka tragedia, bo zostali umieszczeni w słusznych postulatach ale
sprzecznych, każdy na wady i cnoty, nie roztrzygniesz kto jest dobry, bo takich nie
ma, w życiu są stanowiska i ich wybór niesie konsekwecje dla wybierającego, oni
podjeli taki i ponieśli konsekwencje. Uczysz się że ktoś może mieć inny pogląd i to
jego wybór bo to jego życie z jego konsekwencjami.

7. Data: 2016-06-18 21:04:56

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "glob" <r...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...

> Właśnie po to chodzisz do szkoły, byś przestał być chamem z kategoriami
> ...my dobzi, oni zli...

Zastanawiam się czy jestem dobzi czy niedobzi? :-)

8. Data: 2016-06-18 23:53:04

Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Greckie tragedie to banaly ssane z palca. Najwieksza tragedia ludzkosci to brak
zrozumienia ze Oddajacy zycie za kazdego z nas na krzyzu wyzwolil wszystkich od
dylematow ostatecznych i dal nam Wolnosc ponad wszelka do-wolnosc.

9. Data: 2016-06-19 00:15:49

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko
> [...]

> ...my dobzi, oni zli...

Zastanawiam się czy jestem dobzi czy niedobzi? :-)

Chrześcijaństwo wywodzi się z plebsiora, więc nagle z pięknych dokonań umysłowych
starożytnych i kulturowych, masz upadek wiedzy i myśli, cywilizacji, wraz z
barbarzyńskim chrześcijaństwem idzie mrok ludzkości i masz my dobzi wszyscy źli i non
stop ludobójstwa, bo plebsior jest zły. Gdyż przyjmuje kategorie na tych obcych i
naszych, a ta powoduje zło, bo zawsze kogoś wykluczasz, bo zawsze narzucasz jedyną
prawdę, naszą. Plebsior jest zły, zły jest plebsior chrześcijański i to samo wiekami
i teraz...Tutsi obce Hutu nasze i ponownie.

10. Data: 2016-06-19 01:47:30

Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

"Chrześcijaństwo wywodzi się z plebsiora..."
"Vox populi -vox dei" Globus -chocbys nie wiem jak sie napial i tak elyty wszelkie
(rowniez koscielne) nie zaprzestana glosic egalitaryzmu w imie ochrony wlasnych
tylkow przed nalotem motlochu z widlami ;P

Marzy sie fanatyzmowi karać homo
Cywilizacja i dzicz
Polska w koalicji z Iranem i Putinem na zgromadzeniu ONZ
Spotkało się dwóch idiotów.
:-)