siejemy w czwartek?

41. Data: 2006-02-09 19:26:02

Temat: Re: Topinambur [bylo: siejemy w czwartek?]
Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dirko napisał:

> Hejka. Topinambur najlepiej przechowywać w ziemi przez całą zimę, bo w
> przeciwieństwie do ziemniaków nie przemarza. :-)

Na przednówku jak znalazł ;-)
Narobiliście mi smaku , ale jak się teraz dokopać ?

Pozdrawiam, Barbara

42. Data: 2006-02-09 19:49:14

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafał Wolski napisał(a):

> Też ja, w przeciwieństwie do Jerzego, widziałem w karfurze bataty, nie
> topinambur. Czy aby dobrze widziałeś Jerzy? Topinambur nie nadaje sie do
> przechowywania, zaraz gnije. Trzeba go mrozić.

Tyle jeszcze odróżniam:
http://www.obst-gemuese.at/images/product/imgbig/top
inambur.jpg
http://www.multifruit.ru/images/batat.jpg
i dlatego napisałem "pod nazwą"!!!
To nie mnie sie pomyliło.
:-)
pozdr. Jerzy

43. Data: 2006-02-10 00:05:45

Od: "skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w
wiadomości news:dsg6ds$qm1$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Tyle jeszcze odróżniam:
> [...]

A jednak sie Tobie pomyliło, ale oczywiście będziesz szedł w zaparte.
Radziłem, strzaskaj lusterko.
Topinambur to słonecznik bulwiasty a nie słodki ziemniak.
Czasami jak palniesz to się mokre pali.
Ale jak zwykle na nieomylniaka szpanujesz.
Szkoda.

skryba

44. Data: 2006-02-10 09:02:35

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

skryba napisał(a):
> A jednak sie Tobie pomyliło, ale oczywiście będziesz szedł w zaparte.

Przepraszam, ale nie sądziłem iż to tak cię zirytuje.
Pozwól iż bedę konsekwentny do końca.

> Radziłem, strzaskaj lusterko.

Nadal nie wiem jak to działa.

> Topinambur to słonecznik bulwiasty a nie słodki ziemniak.

Pisałem o tym na pl.rec.kuchnia
Data: Pon 11 List. 2002 22:44:
"Może się mylę, ale [od XVII W.] topinambur przez wiele lat funkcjonował
w Europie zamiast kartofli. Czasami znany jest pod postacią "słodkie
ziemniaki = kartofle". Zresztą został w tym celu sprowadzony z Ameryki,
kiedy w Europie natąpiła zaraza ziemniaczana. Ile to istnień ludzkich
straciło wcześniej życie z głodu? To prawda. Teraz nikt ich nie chce.
Lepsze są ziemniaki."

A bataty od kiedy są znane w Europie i czy były uprawiane na wielką skalę?

> Czasami jak palniesz to się mokre pali.

Każdemu się przytrafi.

> Ale jak zwykle na nieomylniaka szpanujesz.
> Szkoda.

???
Jak chcesz bulwę to ci wykopię.
Już kiedyś pisałem jakie dobre to to jest.
Data: Śr. 15 Marz. 2000 00:00
Bulwa = Topinambur (fr.)
Słonecznik bulwiasty "heli..."
sur. leczniczy - bulwa (jesienią)
związki chem. - subst. insulinopodobna, inulina, białka, karetonoidy,
wielocukry, pektyny, kwasy organiczne, błonnik, śluzy, tłuszcze, sole
mineralne, witaminy.
działanie lecznicze - przeciwcukrzycowe, moczopędne, osłaniające,
wzmacniające, pobudzające, dietetyczne, przeciwzapalne.
ufff.

pozdr. Jerzy

45. Data: 2006-02-10 09:47:15

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisał(a):

> Pomieszanie z poplataniem :-( Slodkie ziemmniaki to
> Ipomoea batatas.

Też ale również i:
jams bot. pochrzyn.
Etym. - ang. yam 'jw.; (amer.ang.) słodki ziemniak' z port. inhame 'jw.'
i hiszp. ?ame 'jw.' pochodzenia zach.afrykańskiego.
http://www.slownik-online.pl/kopalinski/4CD5324CA147
4AC0C12565EB00463919.php

pozdr. Jerzy

46. Data: 2006-02-10 10:02:54

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisał(a):

> Pomieszanie z poplataniem :-( Slodkie ziemmniaki to
> Ipomoea batatas.

Dużo nazw jest wspólne, botanicy całkiem niedawno zaczęli robić porzadki:
http://www.xs4all.nl/~margjos/aardpeer.htm
pozdr. Jerzy

47. Data: 2006-02-10 10:12:03

Od: "Bogda" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> działanie lecznicze - przeciwcukrzycowe, moczopędne, osłaniające,
> wzmacniające, pobudzające, dietetyczne, przeciwzapalne.

Ten opis jest bardzo zachęcający !!
Jeśli kiedyś byłaby okazja, np spotkać się osobiście, to
ja bardzo proszę zapisać mnie jako chętną na tę bulwę :-)
Proszę o to, nieśmiało - m.in jako autorka tego watku :-))))
pozdrawiam, Bogda

48. Data: 2006-02-10 10:43:46

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafał Wolski napisał(a):

> Też ja, w przeciwieństwie do Jerzego, widziałem w karfurze bataty, nie
> topinambur. Czy aby dobrze widziałeś Jerzy?

Przy najbliższej okazji sprawdzę.

> Topinambur nie nadaje sie do
> przechowywania, zaraz gnije. Trzeba go mrozić.

Chyba trochę przesadzasz:
cyt. "Handle sunchokes with care as they will bruise easily. Raw
sunchokes should be stored in a cool, dry, well-ventilated area away
from light. They can also be stored in the vegetable drawer of the
refrigerator, wrapped in paper towels to absorb humidiity and sealed in
a plastic bag. _Depending on how long they have been sitting at the
market, raw sunchokes can be stored from one to three weeks._ Cooked
sunchokes should be refrigerated and consumed within two days. Canning
and freezing is not recommended due to discoloration and deterioration
of texture."
http://homecooking.about.com/library/weekly/aa102300
b.htm

Rodzice zawsze wykopywali pod koniec X i trzymali na balkonie w skrzynce
przesypane piaskiem. Raczej długo tak stały.
pozdr. Jerzy

49. Data: 2006-02-10 10:49:03

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

skryba napisał(a):
> A jednak sie Tobie pomyliło, ale oczywiście będziesz szedł w zaparte.
[...]
> Ale jak zwykle na nieomylniaka szpanujesz.
[...]

To zgadnij co to jest?
http://z.about.com/d/homecooking/1/0/u/C/sunchoke.gi
pozdr. Jerzy

50. Data: 2006-02-10 12:32:07

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> przesypane piaskiem. Raczej długo tak stały.
> pozdr. Jerzy

Jeśli markety znalazły jakiś sposób na przechowywanie i rozprowadzają
topinambur w swoich sklepach, to w sumie chwała im za to. Nawet jeśli mylą
nazwy, choć oczywiście należy nad niekompetencją sprzedawców nieco
poubolewać.. :-)

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami