Trzy fazy (?) i płyta indukcyjna

1. Data: 2009-02-06 11:33:37

Temat: Trzy fazy (?) i płyta indukcyjna
Od: "Piotrek" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
dopiero co odebrałem nowo wybudowane mieszkanie. Z tego co się dowiedziałem w trakcie
podpisywanie umowy z zakładem energetycznym mam trzy fazy. W związku z tym pytanie,
jak to sprawdzić na 100 % (wszystkie gniazka w domu są "zwykłe"), i jak na tym będzie
działać płyta indukcyjna (wpięta do "zwykłego" gniazdka) ?
Pozdrawiam
Piotr

2. Data: 2009-02-06 12:10:17

Temat: Re: Trzy fazy (?) i płyta indukcyjna
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotrek" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
> dowiedziałem w trakcie podpisywanie umowy z zakładem energetycznym mam
> trzy fazy. W związku z tym pytanie, jak to sprawdzić na 100 % (wszystkie

Spojrzeć na licznik energii elektrycznej i na to, co pisze na tabliczce w
jego okienku. Jeśli "Licznik trójfazowy energii elektrycznej" - masz trzy
fazy. Jeśli "jednofazowy" - wiadomo.
Ewentualnie przyjrzeć się skrzynce bezpieczników, te w mieszkaniach
blokowych są zwykle bardzo proste - jeśli jest na niej bezpiecznik
szerokości trzech normalnych, z wajchą idącą przez całą jego szerokość, bądź
jeśli wyłącznik różnicowoprądowy jest szerokości czterech modułów - masz
trzy fazy. Jeśłi takiej wielkiej wajchy nie masz, a wyłącznik RP jest
szerokości dwóch modułów - jest jedna faza.
Albo po prostu przeczytaj uważnie umowę z ZE, tam z całą pewnością jest taka
informacja.

> i jak na tym będzie działać płyta indukcyjna (wpięta do "zwykłego"
> gniazdka) ?

Jeśli ją wepniesz do "zwykłego" gniazdka, to niezależnie od tego, czy masz
jedną fazę czy trzy, będzie działać z jednej fazy. Czyli nie najlepiej.
Jeśli masz trzy fazy to musisz również mieć (albo jeśli nie masz, to zrobić)
osobną linię zasilającą od skrzynki bezpieczników do kuchni, tamże
zakończoną najlepiej puszką przyłączeniową.

J.

3. Data: 2009-02-06 12:10:45

Od: "Adam" <adamus1272[nospam}@tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotrek" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> gniazka w domu są "zwykłe"), i jak na tym będzie działać płyta indukcyjna

Na przyłączu - masz licznik 3 fazowy i zabezpieczenia na 3 fazy.
Co do płyty to nie rozumiem pytania.
jeżeli ma wtyczkę zwykłą to podłączasz do gniazda i już jeżeli ma przyłącze
3 fazowe to takie musisz mieć.

Adam

4. Data: 2009-02-06 12:14:13

Od: "Piotrek" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jeśli wyłącznik różnicowoprądowy jest szerokości czterech modułów - masz

No to mam trzy fazy. Pierszy bezpiecznik jest potrójny.

> [...]
> osobną linię zasilającą od skrzynki bezpieczników do kuchni, tamże
> zakończoną najlepiej puszką przyłączeniową.

No to z tego wynika że poprowadzonej do kuchni nie mam.
Zatem pytanie. Jak się "wpiąć" do skrzynki, aby prawidłowo popraowadzić trzy fazy ?
Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2009-02-06 13:17:41

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No to mam trzy fazy. Pierszy bezpiecznik jest potrójny.
[...]
> No to z tego wynika że poprowadzonej do kuchni nie mam.

Oj przypatrz się dobrze. Jeśli masz w skrzynce bezpiecznik 3F, znaczy dla
jasności: siedzi tam coś takiego:

http://img.nokaut.pl/p/de/d9/ded937e686541c15ed91233
3f540a52a500x500.jpg

to jakis obwód do tego bezpiecznika jest podłączony i w mieszkaniu blokowym
jedyna sensowna możliwość, to zasilanie kuchenki. Rozejrzyj się, czy na pewn
w tej kuchni nie masz gdzieś na poziomie ciągu meblowego puszki w ścianie
czy czegoś w tym stylu. Jeśli nie/nie widzisz - spróbuj popytać sąsiadów,
albo może kogoś w biurze u dewelopera. Ewentualnie możesz jeszcze zdjąć
pokrywę skrzynki bezpiecznikowej i zobaczyć, czy do tego potrójnego
bezpiecznika od góry jest coś podłączone, choć szczerze mówiąc nie chce mi
się wierzyć w to, że deweloper dał bezpiecznik pod obwód trójfazowy, a nie
zrobił samego obwodu, to raczej mało prawdopodobne, obstawiałbym jednak, że
ten obwód gdzieśtam w tej kuchni jest, może być np. zatynkowana przez
tynkarzy na rowno ze ścianą puszka.

J.

6. Data: 2009-02-07 17:46:27

Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sprawdź, czy na pewno potrzebujesz 3 fazy do tej kuchenki. IMO w większości
przypadków wystarczają dwie.
Jacek

7. Data: 2009-02-07 17:52:42

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek <m...@w...pl> wrote:
> Sprawdź, czy na pewno potrzebujesz 3 fazy do tej kuchenki. IMO
> większości przypadków wystarczają dwie.

Co prawda nie wiem, czy gdziekolwiek na świecie poza USA istnieje
takie dziwo, jak dwufazowe przyłacze, ale faktycznie nie można
wykluczyć, że kolega w kraju ma takie dziwo jako jedyny ;-)

J.

8. Data: 2009-02-07 22:25:54

Od: "tpsa" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dziwo, jak dwufazowe przyłacze, ale faktycznie nie można wykluczyć, że
> kolega w kraju ma takie dziwo jako jedyny ;-)

Przyłączy dwufazowych nie ma, ale płyty indukcyjne są generalnie dwu fazowe.
Co Cię tak dziwi wykorzystanie dwu faz w urządzeniu choć przyłącze musi w
tym wypadku być 3 fazowe?

9. Data: 2009-02-07 22:36:43

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 2/7/2009 11:25 PM, tpsa wrote:
> [...]
> fazowe.
> Co Cię tak dziwi wykorzystanie dwu faz w urządzeniu choć przyłącze musi

Dziwi po co sprawdzać, czy nie wystarczą dwie fazy, skoro w mieszkaniu
ma albo 1, albo 3. :-)

MS
--
Michał Sobkowski, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

10. Data: 2009-02-08 11:59:51

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

tpsa <o...@w...pl> wrote:

> Co Cię tak dziwi wykorzystanie dwu faz w urządzeniu choć
> przyłącze musi w tym wypadku być 3 fazowe?

Proszę, zastanów się dokładniej, co mnie dziwi. Autor wątku wg
przedpiścy miał sie upewniać, czy musi mieć trzy fazy, bo może
dwie wystarczą...

J.

Sciemniane zarówki energooszczedne ?
tunerek do polsatu