Re: Tulipany! (((:

From: "Paweł Wanasz" <k...@p...com>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Tulipany! (((:
Date: Sun, 5 May 2002 19:19:07 +0200

Witam serdecznie

Wszystkie maja jakos dziwnie poskrecane liscie (niestety cebulek
> nie moczylam w coptanie).

O ile mi wiadomo może to być albo grzyb rizoktonioza tulipana albo szkodnik
z rodziny nicieni - niszczyk zjadliwy.
W pierwszym wypadku oprócz powykręcanych liści pojawiają się chropowate
plamy. Grzyb przenosi się przez glebę, więc ciężko jest go usunąć bez jej
wymiany. Często nowo tworzące się cebule mogą być od razu zainfekowane.
W drugim przypadku żerujące w liściach nicienie powodują ich skręcenie się
oraz wybarwienie liści. Od wewnątrz liście stają się brązowe. Wyczuwalne są
zgrubienia w liściach. Szkodnik atakuje też cebule. - po przekrojeniu widać
ciemne pierścienie. Tulipany kwitną albo później albo wcale. Niestety cebul
nie da się uratować. Zalecałbym jak najszybsze wykopanie i spalenie.
Tyle mogę powiedzieć nie widząc roślin. Być może jest to jeszcze coś innego
o czym mi nie wiadomo.

Paweł Wanasz