Re: Uczulenie na salicylany

From: "Radosław Rossa" <r...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Uczulenie na salicylany
Date: Tue, 24 Jan 2006 16:36:02 +0100

Nie wiem jakie skutki może mieć długotrwałe stosowanie salicylanów u ludzi
na nie uczulonych (poza powstaniem samej reakcji alergicznej we wszystkich
możliwych postaciach - obrzęk krtani, napad dychawicy oskrzelowej, pokrzywka
i oczywiście wstrząs), ale jezeli chodzi o skutki uboczne długotrwałego
stosowania w ogóle, to masz do wyboru:
- nadżerki błony śl. żołądka (a także j. ustnej w przypadku dłuższego
przetrzymywania tabletki w ustach)
- uczynnienie choroby wrzodowej i krwawienia z niszy wrzodowej (przy okazji
salicylany zmniejszają krzepliwość krwi)
- obecność krwi utajonej w kale po dłuższym czasie
- zaburzenia gosp. kwasowo-zasadowej
- śródmiąższowe zap. nerek (ale po długim czasie i w dużych ilościach)
Parę jeszcze by się znalazło.
Co ważne - u dzieci - zespół Rey'a (b. groźny)