Usuwanie kamienia nazębnego

1. Data: 2004-06-20 20:37:07

Temat: Usuwanie kamienia nazębnego
Od: "Aneta" <aneciab[antyspam]@op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Mam pytanie z dziedziny stomatologii. Jakie są metody usuwania kamienia
nazębnego?
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam
Aneta

2. Data: 2004-06-20 21:41:06

Temat: Re: Usuwanie kamienia nazębnego
Od: "Piotr" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam!
> Mam pytanie z dziedziny stomatologii. Jakie są metody usuwania kamienia
> [...]
Generalnie można podzielić na usuwanie kamienia naddziąsłowego i
poddziąsłowego (scaling i root planing). Można to robić przy użyciu narzędzi
ręcznych lub ultradźwiękowych (scaling). Dobrze, jak jest połączony z nauką
szczotkowania, wtedy jest skuteczny.
Piotr

3. Data: 2004-06-21 06:29:38

Od: "antonina" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
narzędzi
> ręcznych lub ultradźwiękowych (scaling). Dobrze, jak jest połączony z

A czy grozi uszkodzeniem szkliwa?
A.

4. Data: 2004-06-21 09:08:49

Od: "Piotr" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A czy grozi uszkodzeniem szkliwa?
> A.

Uszkodzeniem szkliwa grozi nie ściągnięcie tego kamienia. Szkliwo ma
twardość 8 w skali mosza(nie wiem jak to się pisze) twardość porównywalna do
rubinu. Do jego cięcia potrzebne są wiertła diamentowe. Nie tak łatwo jest
je uszkodzić. Mówię oczywiście o zdrowym szkliwie. Jeśli po scalingu
będziesz miał (a)jakieś ubytki, znaczy że najprawdopodobniej są wynikiem
odwapnienia przez bakterie bytujące w osadach (w tym wypadku kamień). To tak
jakby się bać myć zęby, że plomby powypadają. Jak mają wylecieć to lepiej
żeby ich tam nie było.
Piotr

5. Data: 2004-06-21 10:01:51

Od: "Qciara" <Q...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "antonina" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> narzędzi
> nauką
> >
> A czy grozi uszkodzeniem szkliwa?
> A.

Niestety nieumiejętnie wykonywany scaling ultradźwiękowy może powodować
powstanie mikrouszkodzeń szkliwa , które prowadzą do nadwrażliwośći lub
ewentualnie późniejszej próchnicy przy braku zabezpieczenia fluorem.Trzeba
też uważać na wypełnienia w zębach żeby ich nie uszkodzić. Wszystko zależy
od wprawy wykonującego zabieg. Ale na pewno nie jest to powód do zaniechania
usuwania kamienia!

Q.

Depresja a ciąża
Depresja a ciąża