Uszkodzona siatkówka

1. Data: 2003-04-25 08:49:08

Temat: Uszkodzona siatkówka
Od: żuko / Shark von Cygnus <shark maupa post.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Pytanko mam do okulistów. Czy jeśli w oku jest uszkodzona siatkówka,
to czy można coś z takim fantem robić? Powiedzmy, że jest taka
sytuacja: pacjent na jednym oku ma uszkodzoną siatkówkę, od wielu lat
i na to oko praktycznie nie widzi. Ponoć jest to wynik tego, że pękła
sobie jakaś żyłka i strupek zrobił się w takim akurat nieszczęsnym
miejscu, że trafiło na to miejsce w oku, które widzi, czyli nie na
białku, tylko w środku oka. Wybaczcie za taki opis, nie znam się i
inaczej nie potrafię tego opowiedzieć. W każdym razie zasłyszana
diagnoza brzmi: nic się z tym nie da zrobić, uszkodzona jest
siatkówka. I moje pytanie: a może jednak? Wszelkie informacje i linki
bardzo mile widziane.

--
żuko / Shark von Cygnus

Intel 486DX2 66MHz, 8MB RAM, Cirrus Logic SVGA 1MB
HDD 420MB Maxtor, Sound Blaster Pro 2.0

2. Data: 2003-04-25 12:03:47

Temat: Re: Uszkodzona siatkówka
Od: "Tusia" <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "żuko / Shark von Cygnus" napisal
> [...]
> diagnoza brzmi: nic się z tym nie da zrobić, uszkodzona jest
> siatkówka. I moje pytanie: a może jednak? Wszelkie informacje i linki

Z takiego opisu to chyba nikt ci za wiele nie bedzie umial powiedziec. Skoro
okulista ktory badal i widzial mowi ze nie da sie nic zrobic to zapewne tak
jest. A jesli nie wierzysz to idz do innego, tu nikt diagnozy na odleglosc
nie postawi, szczegolnie na podstawie opisu "strupka na siatkowce".

3. Data: 2003-04-25 20:34:19

Od: żuko / Shark von Cygnus <shark maupa post.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 25 Apr 2003 14:03:47 +0200, "Tusia" <f...@i...pl>
wrote:

> [...]
>jest. A jesli nie wierzysz to idz do innego, tu nikt diagnozy na odleglosc
>nie postawi, szczegolnie na podstawie opisu "strupka na siatkowce".

No właśnie już kilka razy słyszałem, że to po prostu uszkodzenie
siatkówki i nic z tym się nie da zrobić.

A zapytać po prostu chciałem, czy może coś ostatnio "nowego" pojawiło
się w okulistyce, żeby "naprawić", czy "wymienić" siatkówkę. Jakoś
laserowo, czy kto tam wie jak....

4. Data: 2003-04-25 21:23:11

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> A zapytać po prostu chciałem, czy może coś ostatnio "nowego" pojawiło
> się w okulistyce, żeby "naprawić", czy "wymienić" siatkówkę. Jakoś

W chwili obecnej wymiana siatkowki nie jest mozliwa. Rowniez uszkodzenia
wlasciwie nie sa mozliwe do naprawy - wyjatek odklejenie ( odwarstwienie )
siatkowki. Pomijam fakt, ze czym starszy defekt w siatkowce tym mniejsza
szansa na jakakolwiek probe poprawy jej stanu.

pozdrawiam

casus
spec. ch. oczu

5. Data: 2003-04-25 22:46:26

Od: "Marsiuu" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

przepraszam, ze nie na tamat - jestes policjantem?

Użytkownik "żuko / Shark von Cygnus" <shark maupa post.pl> napisał w
wiadomości news:evngavgaaj6kpd092g083h0m0nsdv6jgus@4ax.com...

6. Data: 2006-09-20 08:59:21

Od: b...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Nie jestem okulistą, ale wiem conieco na ten temat, ponieważ sam mam podobny
problem. Ogólnie nie mam dla ciebie dobrych wieści, gdyż z tego co wiem to na
chwilę obecną wiele się zrobić nie da. Sam czekam na przełom w tej kwestii, gdyż
także prawie nie widzę na jedno oko, a niestety obawiam się że i w drugim oku
siatkówka poczęła mi sie odwarstwiać. Postaram się jednak conieco ci rozjaśnić.
Otóż siatkówka to jest w oku ta część, która jest odpowiedzialna za odbieranie
impulsów świetlnych. Jest ona położona na wewnętrznej ściance oka. Ważne jest
aby siatkówka caly czas przylegała do tej ścianki (naczyniówki), ponieważ
dokarmia ona siatkówkę (za pomocą krwi oczywiście). W momencie odwarstwienia
siatkówki (ponieważ domyślam się, że właśnie taką diagnozę ci postawiono),
siatkówka nie otrzymuje pozywienia, w konsekwencji czego obumiera. Dlatego też
niezmiernie ważna jest szybka właściwa diagnoza i jak najszybsze podjęcie
leczenia operacyjnego. W wypadku błędnej diagnozy (jak to było w moim przypadku)
lub zwykłego ignorowania zaistniałej sytuacji, degeneracja siatkówki postępuje
coraz bardziej, aż do całkowitej ślepoty. Proces ten w tej chwili jest niestety
nieodwracalny, choć prowadzi się badania nad regeneracją siatkówki, ale w chwili
obecnej badania te zdaje się są na etapie eksperymentów na zwierzętach, a co za
tym idzie do wprowadzenia tego jeszcze daleko. Nie wiem też czy ta metoda będzie
w ogóle skuteczna przy znacznym stopniu degeneracji siatkówki.

Po tych mało optymistycznych informacjach dam ci małą radę. Koniecznie zbadaj
się u specjalisty, a dokładniej u okulisty specjalizującego się w leczeniu
siatkówki. Tylko taki lekarz będzie w stanie ocenić, czy jest sens podejmowania
leczenia tego oka. Niestety nie jestem obecnie w temacie i nie potrafię ci
polecić konkretnych klinik, może poza tą w szpitalu praskim w Warszawie.

W razie niejasności polecam skontaktować się z odpowiednim okulistą, ponieważ
moja wiedza pochodzi sprzed około 4 lat. Nie sądzę jednak by wiele się w tej
kwestii zmieniło niestety

Pozdrawiam

Hawkmoon

do dermatologa