WYSMAROWAŁAM ZAŻALENIE

71. Data: 2005-12-12 12:37:54

Temat: Re: WYSMAROWAŁAM ZAŻALENIE
Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <dni3r0$1cv8$1@news.mm.pl>, "Nixe" <n...@f...peel> wrote:

> W wiadomości <news:dni3b3$b2v$1@proxy.provider.pl>

> http://www.slownik-online.pl/kopalinski/F40BEA1D3930
CC0FC125656F001CA64E.php
> Nie rozumiem, o co Ci właściwie chodzi :)
> Nepotyzm to przecież synonim kumoterstwa czy kolesiostwa.

Nie. Nepotyzm jest podzbiorem kumoterstwa czy kolesiostwa.

--
Jarek
Kamil 27.11.98, Police

72. Data: 2005-12-12 14:11:57

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

"Lukasz Kozicki" <R...@v...cy.invalid> napisał

> Zjawisko szersze od "nepotyzmu" to właśnie "kumoterstwo", a rozszerzanie
> definicji "nepotyzmu" do pokrycia się z "kumoterstwem" jest zaśmiecaniem
> języka. A nie ewolucją.

Napisz zażalenie do prof. Władysława Kopalińskiego, że zaśmieca język
polski.

PozdrawiaM

73. Data: 2005-12-12 19:11:49

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Nixe napisał(a):

> Zmartwię Cię :)
> W słowniku papierowym, który mam właśnie na kolanach, jest_dokładnie_ta
> sama definicja.

Przy okazji ganiania dzisiaj po sklepach w polowaniu na prezenty
gwiazdkowe zajrzałam do kilku księgarń, a w nich do kilku losowo
wybranych słowników wyrazów obcych. Otóż w każdym, z jednym wyjątkiem -
właśnie ten nieszczęsny niebieski Kopaliński - wyjaśnienie nepotyzmu
jednoznacznie wskazywało na faworyzowanie przy obstawianiu stanowisk.
Słowniki, do których zajrzałam były przeróżne, nawet te
najpośledniejszego IMO gatunku i było ich chyba z pięć różnego
autorstwa. Tym bardziej dziwi mnie hasło u Kopalińskiego. (Chociaż
właściwie nic mnie już nie powinno dziwić, skoro poloniści nie znają
poprawnej odmiany zaimka "ja".) Wydań Kopalińskiego było wiele, ale
niestety tylko to jedno udało mi się dzisiaj dorwać. Ja mam w moim
rodzinnym domu inne wydanie, ale za szybko nie sprawdzę, chyba że złapię
ojca na Skypie jeszcze dzisiaj.

> I sęk nie w tym, że Kopaliński okraja znaczenie, lecz, że je rozszerza.
> Czyni je bardziej uniwersalnym.
> Natomiast Ty "postulujesz", by je zawęzić jedynie do obsadzania stanowisk.

Ja nie postuluję, żeby zawęzić znaczenie, tylko żeby go niepotrzebnie
nie rozszerzać, tym bardziej że wyrazów na określenie ogólnie protekcji,
faworyzowania, kumoterstwa, kolesiostwa itd. jest wiele. A już w
szczególności uważam za bezsens używanie słowa nepotyzm w odniesieniu do
stosunków szkolnych, do zwykłego faworyzowania niektórych uczniów przez
nauczycieli i to w dodatku w sytuacjch niezwiązanych z "obsadzaniem
stanowisk", choćby nawet i szkolnych (a i to byłoby śmieszne). Poprzez
zbyt częste i nieadekwatne używanie mocnych słów prowadzimy niestety do
ich dewaluacji, do miałkości i papkowatości naszego języka. Jak tak
dalej pójdzie, to będziemy musieli dodawać wszelkie pochodne słowa
"kurwa" za każdym razem, kiedy będziemy chcieli coś dosadniej wyrazić.

Ewa

74. Data: 2005-12-12 19:15:16

Od: puchaty <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea, z którą to osobą mam niestety utrudnione relacje międzyludzkie
napisał(a):

> Poprzez
> zbyt częste i nieadekwatne używanie mocnych słów prowadzimy niestety do
> ich dewaluacji, do miałkości i papkowatości naszego języka.

Ciekawy wymysł.

puchaty

75. Data: 2005-12-12 21:15:46

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

puchaty napisał(a):
> medea, z którą to osobą mam niestety utrudnione relacje międzyludzkie

Na własne, jak mniemam, życzenie.

> Ciekawy wymysł.

Polemizowałbyś? ;-)

--
Ewa

76. Data: 2005-12-12 21:20:06

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

medea napisał(a):

> niestety tylko to jedno udało mi się dzisiaj dorwać. Ja mam w moim
> rodzinnym domu inne wydanie, ale za szybko nie sprawdzę, chyba że złapię
> ojca na Skypie jeszcze dzisiaj.

Sprawdziłam zdalnie. W starym wydaniu jest to samo wyjaśnienie.
Natomiast zapomniałam dodać, że w encyklopediach (np. w enc. Gazety
Wyborczej, czy w starej jednotomowej z lat 70.) jest przy "nepotyzmie"
mowa o obsadzaniu stanowisk, a nie ogólnie o faworyzowaniu.

--
Ewa

77. Data: 2005-12-12 21:42:08

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:dnkphp$rp2$1@proxy.provider.pl>
medea <e...@p...fm> pisze:

> Sprawdziłam zdalnie. W starym wydaniu jest to samo wyjaśnienie.

Może po prostu Kopaliński do tego stopnia brzydził się nepotyzmem, że
rozszerzył jego znaczenie ;-)

--
PozdrawiaM

78. Data: 2005-12-12 22:02:29

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Nixe napisał(a):

> Może po prostu Kopaliński do tego stopnia brzydził się nepotyzmem, że
> rozszerzył jego znaczenie ;-)

Lepiej jakby zawężał je do minimum, może i samo zjawisko by zniknęło ;-).

--
Ewa

79. Data: 2005-12-13 12:40:43

Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

80. Data: 2005-12-13 13:30:52

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

"Jarek Spirydowicz" <j...@w...kurier.szczecin.pl> napisał

> http://www.slownik-online.pl/kopalinski/F40BEA1D3930
CC0FC125656F001CA64E.
> php

No i? Bo nie bardzo rozumiem, w jakim celu podajesz definicję, którą sama
podałam kilka dni temu.

PozdrawiaM

Chłopek z kreski
Stopy wielkoluda?
POSZUKUJĘ ŚWIADKÓW WYPADKU SAMOCHODOWEGO
Szkolny problem z wychowawcą - krew mnie zalała :( dłuuuuugie
elo